Gå til innhold

Er det fri vilje i den kristne himmelen?


Anbefalte innlegg

Så ja.. dersom man faktisk er kristen og tror på dette så gir dette livet ingen mening what so ever..

Ikke?

Meningen med livet for de kristne er selvsagt å følge misjonsbefalingen.

Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.

 

Eller man viderefører Jesu oppdrag:

Herrens Ånd er over meg, for han har salvet meg til å forkynne evangeliet for fattige. Han har sendt meg for å forkynne for fanger at de skal få frihet og for blinde at de skal få syn, for å sette undertrykte fri, for å forkynne et nådens år fra Herren

 

Det å slenge seg utfor Golden Gate-broa vil i en slik sammenheng være egoistisk og mot Guds vilje. Hvis vi ser til Bibelen, er Judas den eneste jeg kan huske som begikk selvmord. Og han var jo den som anga Jesus for tretti sølvmynter, og livet hans endte dermed tragisk. For en kristen vil det derimot være et fint oppdrag å stille seg opp på den broa og ta kontakt med dem som vil hoppe, og gjøre dem til disipler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så ja.. dersom man faktisk er kristen og tror på dette så gir dette livet ingen mening what so ever..

Ikke?

Meningen med livet for de kristne er selvsagt å følge misjonsbefalingen.

Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.

 

Det er jo ingen mening, men det samme som å smitte hele landsbyen med pest bare fordi du synes det er så kult å få byller og slikt..

 

Du må utbrodere..

 

Hva er meningen med livet for en kristen??

 

Å spre budskapet og eller leve etter guds ord er ingen mening men en metode for å oppnå meningen med livet...

Lenke til kommentar

Å spre budskapet og eller leve etter guds ord er ingen mening men en metode for å oppnå meningen med livet...

 

Hvordan vet du det når du ikke er kristen selv? Som sagt bygger den kristne tro på at man blir et nytt menneske etter å ha tatt imot frelsen og omvendt seg, men dette krever vilje over tid. Det er nemlig lettere å bruke tid på meningsløse nettsider enn å lese i Bibelen og ta til seg av budskapet!

Lenke til kommentar

hva hvis man er et rasshöl hele livet, blir satan fanboy, stemmer rödgrönt og gjör alt som er galt i bibelen å håper eller satser på å få en bra plass i helvete?

 

vil det da kunne tenkes at man havner i himmelen bare fordi djevelen önsker å gjöre det jävlig for deg?

Endret av tohenrik
Lenke til kommentar

Å spre budskapet og eller leve etter guds ord er ingen mening men en metode for å oppnå meningen med livet...

 

Hvordan vet du det når du ikke er kristen selv? Som sagt bygger den kristne tro på at man blir et nytt menneske etter å ha tatt imot frelsen og omvendt seg, men dette krever vilje over tid. Det er nemlig lettere å bruke tid på meningsløse nettsider enn å lese i Bibelen og ta til seg av budskapet!

 

samme det... kan ikke diskutere dette i denne tråden likevel da vi ville gå way OT...

 

Jeg for min del kan ikke fatte å begripe at man ønsker å komme til himmelen om den så fantes...

 

Evig kjedsomhet og slave på heltid.. nei huff...

Lenke til kommentar

Alle religiøse må erkjenne tre ting:

 

1: De tror ikke mer på sin gud enn andre tror på deres guder

2: Bevisene for en gud er ikke sterkere enn for noen annen

3: Om en religiøs person ble adoptert av noen i land med en annen dominant religion med foreldre av denne religionen ville man vært like overbevist av den religionen som man er av den religionen man har i dag.

 

...

For de fleste rasjonelle vesener vil problemet som følger av de tre overstående erkjennelsene være knusende.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden jeg pleier å få skylden for ikke-tematiske sprang, svarer jeg på temaet i tråden: Er det fri vilje i den kristne himmelen?

I den kristne himmelen er det Gud som bestemmer hvem som får adgang, og ikke djevelen.

Kan se det slik at det var fri vilje som skapte opprøret i himmelen, som resulterte i falne engler en gang for lenge siden.

Hvis vi går ut fra dette, må det være fri vilje i himmelen til å gjøre opprør. Men man vil da bli kastet ut. De som er der er altså ikke roboter, og de har valgt å være der selv fordi de liker å prise Gud.

 

De som nesten har dødd og har fått et glimt av himmelen, forteller om musikk og farger som var mer fantastisk enn vi noengang kan forestille oss her på jorda.

Her er noen videoer og link til ei bok om dette: http://www.freechristianteaching.org/modules/tinyd0/index.php?id=53

 

I himmelen vil det i tillegg være adgang til all kunnskap, svar på alle spørsmål, reiser mellom planetene, osv.

Lenke til kommentar

De som nesten har dødd og har fått et glimt av himmelen, forteller om musikk og farger som var mer fantastisk enn vi noengang kan forestille oss her på jorda.

Her er noen videoer og link til ei bok om dette: http://www.freechristianteaching.org/modules/tinyd0/index.php?id=53

 

Støtter teologien din en påstand om at du får en innblikk i himmelen nær sagt umiddelbart etter døden eller som har hatt en nær døden opplevelse??

 

Hva med oppstandelsens dag da??

Lenke til kommentar

De som er der er altså ikke roboter, og de har valgt å være der selv fordi de liker å prise Gud.

så altså alle som er kristne er det fordi de liker å prise gud?

 

I himmelen vil det i tillegg være adgang til all kunnskap, svar på alle spørsmål, reiser mellom planetene, osv.

adgang til kunnskap og svar på alle spörsmål kan jeg se som logiske ting som har en mening, men "reiser mellom planetene"?? wtf ?

Lenke til kommentar

Hva med oppstandelsens dag da??

 

Nå er du inne på et omfattende teologisk tema. Det står for eksempel at profeten Enok ble rykket direkte opp til himmelen, mens han ennå var i live. Mange arbeider hardt for å få en grav ved Harmageddonsletta, slik at de skal bli de første som ser Herren på dommens dag. Men jeg tenker at selv om legemene deres ligger der, kan de likevel ha kommet til himmelen langt tidligere. Kanskje det er forskjellig fra person til person...

Lenke til kommentar

I himmelen vil det i tillegg være adgang til all kunnskap, svar på alle spørsmål, reiser mellom planetene, osv.

 

Bare en liten ting der....

 

Hvorfor var kunnskapen så forferdelig for mennesket at gud valgte å kaste adam og eva ut av paradis og det som verre er bare fordi man "fikk vite".

 

Er kunnskap greit etter man er dau og ikke kan bruke den til noe, men neinei om den erverves mens man skal bruke tiden på å tjene gud og lese bibel ??

Lenke til kommentar

adgang til kunnskap og svar på alle spörsmål kan jeg se som logiske ting som har en mening, men "reiser mellom planetene"?? wtf ?

 

De jordiske landene som har ressurser til det, er jo allerede svært interesserte i romreiser. Hvis det ikke var noen fysiske hindringer, ville det garantert vært fullt av romreiser.

Lenke til kommentar

Hvorfor var kunnskapen så forferdelig for mennesket at gud valgte å kaste adam og eva ut av paradis og det som verre er bare fordi man "fikk vite".

 

Samtidig som treet het Kunnskapens tre, sa også Gud at de sannelig skulle dø den dagen de spiste av det. Så da kunne det ikke akkurat være noe godt tre, når det brakte døden inn i menneskeheten. Men Adam og Eva trodde ikke på at de kom til å forårsake død, men de trodde på djevelens ord om at de kom til å bli guddommelige.

Lenke til kommentar

adgang til kunnskap og svar på alle spörsmål kan jeg se som logiske ting som har en mening, men "reiser mellom planetene"?? wtf ?

 

De jordiske landene som har ressurser til det, er jo allerede svært interesserte i romreiser. Hvis det ikke var noen fysiske hindringer, ville det garantert vært fullt av romreiser.

 

men litt av grunnen til at folk önsker å dra ut i verdensrommet er å tilegne seg kunnskap og utnytte ressurser.. hvis man allerede har tilgang til kunnskap og svar på alle spörsmål ser jeg ingen grunn til å reise rundt i verdensrommet? hvis man i himmelen fritt kan gjöre det man måtte önske seg hadde "loke i verdensrommet" stått på listen din over ting du hadde önsket å gjennomföre?

 

videre rundt adam og eva, er ikke kristendommen bygget mye rundt dette med at man skal forlate og tilgi. hvorfor kunne ikke gud tilgi adam og eva?

Endret av tohenrik
Lenke til kommentar

videre rundt adam og eva, er ikke kristendommen bygget mye rundt dette med at man skal forlate og tilgi. hvorfor kunne ikke gud tilgi adam og eva?

 

Fordi de nå så hva gud var og ble forferdet av synet og fikk akutt Theofobi...

 

Det er slik man opplever når man oppdager at den søte snille mannen som alltid gav deg søtsaker har misbrukt deg sexuelt hver gang du sover...

 

De ville ikke ha guds tilgivelse, men forsøkte å gjemme seg så godt de kunne...

Lenke til kommentar

Samtidig som treet het Kunnskapens tre, sa også Gud at de sannelig skulle dø den dagen de spiste av det. Så da kunne det ikke akkurat være noe godt tre, når det brakte døden inn i menneskeheten. Men Adam og Eva trodde ikke på at de kom til å forårsake død, men de trodde på djevelens ord om at de kom til å bli guddommelige.

 

Men hva skjedde med Adam og Eva når de tilslutt döde da ? kom de til himmelen eller helvete? de hadde jo tydeligvis fornärmet gud noe fryktelig med at de trodde mer på djevelen ord enn gud sine, gud valgte jo å straffe dem hvorfor skulle han önske dem velkommen til himmelen igjen etterpå?

Lenke til kommentar

hvis man allerede har tilgang til kunnskap og svar på alle spörsmål ser jeg ingen grunn til å reise rundt i verdensrommet?

 

Ser du folk rundt deg i dag som heller tilbringer tida si på et gigantisk bibliotek enn å reise rundt i verden?

 

hvorfor kunne ikke gud tilgi adam og eva?

Fordi de var i den paradisiske, himmelske hagen da de var ulydige. Dermed ble de kastet ut av den. Som syndere kunne de ikke ha tilgang til vannet som ga evig liv. Men Adam og Eva kunne fortsatt påkalle Gud i sin tilværelse utenfor Edens hage. Noe de blant annet gjorde ved å bygge alter.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at mange religiøse har klart å begynne å forstå "evigheten"...

 

Å leve i 80 år > å leve i 100 000 000 000 000 000 000 år.

Å leve i 100 000 000 000 000 000 000 000 år > Å leve i år.

 

...

Definisjonen på meningsløshet er at noe ikke har en mening.

Dersom man lever evig, og ikke noen stiller krav til deg for at du skal kunne leve evig konstant, er tilværelsen per definisjon meningsløs.

 

Meningsløshet er bare et tidsspørsmål i evigheten, og når den først er meningsløs er den meningsløs for evig.

 

Mening krever at man MÅ gjøre en innsats for å ikke miste noe man vil ha.

Når noen må holde noe tilbake fra deg for at du skal ha en mening med livet, vil det bare være et tidsspørsmål før du får det som blir holdt tilbake-- eller vedkommende holder det tilbake i evig tid. Uansett blir tilværelsen meningsløs.

 

Uendelig liv krever uendelig med utfordringer og uendelig variasjon, som igjen krever et uendelig antall dimensjoner og at hver eneste person til slutt blir like vis og mektig som en gud.

Eller så kan guden hjernevaske menneskene i himmelen.

 

Ja, JEG -- et menneske -- kunne faktisk gjort alle mennesker i himmelen lykkelig til evig tid med LITT makt:

Tøm minnet til alle menneskene hver kveld, og la dem leve den samme beste mulige dagen deres igjen og igjen.

Det vil være en meningsløs tilværelse, men det vil være en lykkelig meningsløs tilværelse.

 

...

Men uten risiko for å dø, og uten hjernevask, hvordan skal man kunne føle seg utfordret i 100 000 000 000 000 000 000 000 000 år -- for ikke å snakke om de hundre første gangene du har levd så mange år i strekk?

 

Dersom en gud har skapt oss med begrenset potensiale kan vi ikke yte bedre enn våre begrensninger og noen vil være bedre enn andre.

Dersom en gud har skapt alle med samme begrensninger vil alle være like.

Dersom en gud har skapt alle med potensiale for utvikling vil alle bli allmektige guder.

 

...

Å være allmektig og allvitende er også en meningsløs tilværelse.

 

Som en dødlig er det å overleve til å få egne barn og sikre deres velferd en mening, og å kjempe for sin plass i verden.

 

Vestlige mennesker er ikke de lykkeligste i verden fordi vi mangler utfordring i vesten;

Mening (og derav også lykke) kommer gjennom utfordring og å ha opplevd og overlevd smerte.

De siste generasjonene er frustrerte og likegyldige fordi de ikke har opplevd krig eller ordentlig motgang.

 

...

Fri vilje hjelper ikke det spor.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De ville ikke ha guds tilgivelse, men forsøkte å gjemme seg så godt de kunne...

 

De gjemte seg fordi de plutselig la merke til at de var uten klær, og at det var galt. Jeg tror at Adam og Eva kom til himmelen. Akkurat som vi ikke kan vandre inn i noen Edens hage i våre jordiske liv, men likevel har muligheten til å komme til himmelen seinere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...