Gå til innhold

Sigma 150mm macro vs canon 100mm macro


Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter å tenker på macroobjektiver til mitt canon 450D kamera. Har søkt en del på macroemner her inne og fått med meg en hel del, men fortsatt et par spm som jeg sitter igjen med.

 

Jeg kommer hovedsaklig til å ta bilder av insekter, og så derfor for meg Sigma sin 150mm f/2.8 EX DG APO HSM. Denne har ikke(hvis jeg har forstått riktig)stabilisator slik som Canon EF f/2.8 L IS USM har. Hva har dette å si for håndholdt macrofotografering?

 

Eller er det en "tommelfinger-regel" som sier at all macro bør helst bli tatt med stativ, og at da stabilisatoren på canon sitt objektiv kun er nyttig for andre formål. for eksempel portrett?

 

Takker for svar :)

 

PS: Jeg var inne på Sigma sine hjemmesider og der var det listet opp 150mm macro med stabilisering(var noe dyrere enn uten selvfølgelig). Har ikke sett dette i norske butikker eller på norske nettbutikker. Noen som vet når evt dette blir lansert her til lands?

Endret av wolf88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt begge de to du nevner(Canon uten IS) og har i dag den nye 100mm med IS fra Canon.

150mm til Sigma er like skarp som den 100mm fra Canon som du nevner og i tillegg er det er fordel med 150mm om det er innsekter du skal ta bilder av da du slipper å ga like nært.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Ja, det er ikke slik at jeg skal kjøpe meg objektivet i morra lissom. Men helst før sesongen for insekter begynner i år :p

 

Får håpe den 150mm med stabilisering blir sluppet før den tid? Uansett så hadde jeg helst sett for med 150mm, pga lengre arbeidsavstand. Var bare dette med stabilisering jeg har litt usikker på, men hvis man helst skal bruke stativ så blir det jo relativt stabilt uansett med eller uten.

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Jeg har den Sigma, i tillegg til Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM. Begge er veldig bra. Jeg fotograferer ganske mye macro, og ja, det er mest med stativ... ellers bruker jeg den 150 der jeg ikke vil gå så nært innpå, og det går fint med den uten stativ. Har aldri savnet IS, dessuten, når man bruker stativ, skal man likevel koble ut IS.

Lenke til kommentar

Tommelfingerregelen er å bruke stativ. Canons IS fungerer dessuten ikke så godt på 1:1 - der er det ca. bare ett stopp ekstra du får.

 

 

Det er ikke helt riktig, stabiliseringen er spesielt utviklet for og kunne fungere til macro. Men til insekter er nok 150mm å anbefale.

 

Canons nye bildestabiliseringsteknologi, som altså det nye objektivet er utstyrt med, passer makroobjektiver spesielt godt fordi den også kompenserer for vibrasjoner innenfor samme plan. Det vi si at når man paralellforskyver kamera og objektiv i filmplanet vil ikke tradisjonelle bildestabilisatorteknikker kunne fungere. Dette er ikke så farlig når motivet er på en viss avstand, siden forskjellen da blir minimal, men når man opererer svært nær objektivets nærgrense, vil selv slike bevegelser kunne gi stort utslag i forringelse av bildekvaliteten. I følge Canon skal den nye bildestabilisatoren kunne gi en vibrasjonskompensasjon som tilsvarer 4 blendertrinn når motivet er på vanlig arbeidsavstand, 3 trinn når man bruker objektivet på en avstand som gir en halv gang forstørrelse, og to trinn på nærgrensen, som altså gir ekte makro i størrelsesforholdet 1:1.

Link

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Akkurat som RandiA har jeg macroobjektivene Sigma 150 + Canon EF-S 60. Begge er svært bra til sitt bruk. Sigmaen er fantastisk skarp også til andre formål enn macro.

Personlig så har ikke insektsfotografering vært det det helt store for meg, og til blomstermacro så fungerer 60'en bedre til mitt bruk. Så selv om jeg synes Sigmaen er en fantastisk linse, så blir den brukt for lite, derfor vurderer jeg faktisk å bytte det ut (PS! dette er ikke en salgsannonse, jeg har "arvtaker" hvis jeg bytter den ut :roll: ).

 

IS (OS) har jeg på noen av mine objektiver, men jeg har ikke savnet det på Sigmaen. Canon 100 har jeg ingen erfaring med, men Sigma 150 anbefales på det varmeste.

Lenke til kommentar

 

PS: Jeg var inne på Sigma sine hjemmesider og der var det listet opp 150mm macro med stabilisering(var noe dyrere enn uten selvfølgelig). Har ikke sett dette i norske butikker eller på norske nettbutikker. Noen som vet når evt dette blir lansert her til lands?

 

Ser ut som om FotoVideo har den ubekreftet i slutten av mars.

 

Andreas

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hadde halvveis bestemt meg for å kjøpe meg et macro-objektiv snart... skulle gjerne hatt det til våren setter inn. Må si at Canon sin EF 100mm f/2.8L Macro IS USM frister mest. Skal brukes på EOS60D

Men hva er det som skjer med prisene?? Mener at både FV og JP solgte denne for godt under 6000 for en måned eller to siden... nå koster den rundt 7500... :-(

Har all optikk steget tilsvarende i pris i det siste? Skyldes dette også krisen i Japan?

Lenke til kommentar

Hadde halvveis bestemt meg for å kjøpe meg et macro-objektiv snart... skulle gjerne hatt det til våren setter inn. Må si at Canon sin EF 100mm f/2.8L Macro IS USM frister mest. Skal brukes på EOS60D

Men hva er det som skjer med prisene?? Mener at både FV og JP solgte denne for godt under 6000 for en måned eller to siden... nå koster den rundt 7500... :-(

Har all optikk steget tilsvarende i pris i det siste? Skyldes dette også krisen i Japan?

 

Det ser faktisk ut som prisene har endret seg en del ja, vet ikke om det kan ha med katastrofen i Japan å gjøre , men mistenker det da jeg leste at enkeltkomponenter ville bli dyrere og at det ville komme færre produkter på markede en tid fremover .

Om etterspørselen er konstant eller stigende og det er fare for at det blir mindre produksjon så stiger som regel prisene også på det produsent, levrandør,importør,butikk allerede har på lager .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...