Gå til innhold

Fartsbot på motorvei målt i speedometer


beastlyjunk

Anbefalte innlegg

Forleden dag kjørte jeg i 90-sonen på en to-felts motorvei. Jeg lå en del over 90km/t, rundt 115-120km/t.. Ut ifra intet dukket det opp en politibil bak meg, med blålyst/sirene. Jeg stoppet og fikk den vanlige regla om at det gikk litt fort i svingene.

 

Det var bare en politibetjent i bilen, og han hadde ingen former for målingsinstrumenter. Det eneste han hadde tatt i bruk var speedometeret sitt. Jeg fikk så tilbud om enten et forenklet forelegg, eller at hendelsen ble anmeldt..

 

Nå godtok jeg et forenklet forelegg, og fikk en bot på 4900,- Jeg skrev under på at det va OK, så saken er sånn sett "løst".

 

I ettertid har jeg bare vært litt nysjerrig om dere tror jeg kunne ha kommet meg unna boten i en evt. rettsak? Jeg har hørt før at en må være to politibetjenter i bilen for at det skal være gyldig måling i slike sammenhenger.. etc.. Men dette kan bare være rykter.

 

 

Setter pris på saklige svar, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke krav til to politibetjenter for at en måling skal være gyldig. Dette er en våt drøm fra folk som kjører for fort og ikke vil betale prisen for det.

 

 

Men ettersom han da ikke har noe annet "bevis" enn noen sekunders speedometersmåling, må jo dette bli svært unøyaktig? Og, i en eventuell rettsak, ville det ikke bare blitt ord mot ord? (Så sant kjøretøyet hans ikke var utstyrt med kameraopptaker.)

Lenke til kommentar

Det er ikke krav til to politibetjenter for at en måling skal være gyldig. Dette er en våt drøm fra folk som kjører for fort og ikke vil betale prisen for det.

 

 

Men ettersom han da ikke har noe annet "bevis" enn noen sekunders speedometersmåling, må jo dette bli svært unøyaktig? Og, i en eventuell rettsak, ville det ikke bare blitt ord mot ord? (Så sant kjøretøyet hans ikke var utstyrt med kameraopptaker.)

Vil tro at retten fester ganske stor lit til en politibetjents ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ord mot ord, ja. Men han kan bli straffet og få sparken for å lyve, og det kan ikke du.

 

Det er sant, men om det holder som et argument i en evt rettsak ville vært rart.

Det jeg vil fram til, er at måten farten ble målt på er utrolig unøyaktig! Det er jo en grunn til at det blir brukt laser under trafikkontroller, og ikke bare en gjeng med politimenn som sitter og tar det på øyemål fordi de ikke kan lyve for da mister de jobben (For å dra det litt langt..)

Uten å ha tallene i hodet, så er det lite som skiller en bot på 4900,- og 3600,-. Og om jeg har kjørt 18km/t, eller 21km/t over fartsgrensen mener jeg det er særdeles vanskelig å kunne bevise ved hjelp av noen få sekunders speedometermåling.

 

 

Det er ikke for å kverulere, men synes at det er et interessant tema å diskutere:)

Endret av beastlyjunk
Lenke til kommentar

Det er ikke krav til to politibetjenter for at en måling skal være gyldig. Dette er en våt drøm fra folk som kjører for fort og ikke vil betale prisen for det.

 

 

Men ettersom han da ikke har noe annet "bevis" enn noen sekunders speedometersmåling, må jo dette bli svært unøyaktig? Og, i en eventuell rettsak, ville det ikke bare blitt ord mot ord? (Så sant kjøretøyet hans ikke var utstyrt med kameraopptaker.)

Vil tro at retten fester ganske stor lit til en politibetjents ord.

 

 

Såklart. Nå er all min erfaring med rettsaker fra film, så skal innrømme min kunnskap på den fronten er laber. Men trodde at bevis var relativt viktig? Og vil retten i det hele tatt gidde å bruke penger og tid på en såpass "lite alvorlig" sak, når det er mangel på bevis som dette...?

Lenke til kommentar

Det er sant, men om det holder som et argument i en evt rettsak ville vært rart.

Det jeg vil fram til, er at måten farten ble målt på er utrolig unøyaktig! Det er jo en grunn til at det blir brukt laser under trafikkontroller, og ikke bare en gjeng med politimenn som sitter og tar det på øyemål fordi de ikke kan lyve for da mister de jobben (For å dra det litt langt..)

Uten å ha tallene i hodet, så er det lite som skiller en bot på 4900,- og 3600,-. Og om jeg har kjørt 18km/t, eller 21km/t over fartsgrensen mener jeg det er særdeles vanskelig å kunne bevise ved hjelp av noen få sekunders speedometermåling.

 

Nå er det ganskje stor forskjell på å måle fart på øyemål mens man selv står stille, og å matche sin fart med en annen bil og så lese av speedometeret. Og han kan jo ha gjort det i mer enn noen sekunder. (Eller er du dønn sikker på at du bare kjørte for fort i noen sekunder?)

 

Men joda, direkte nøyaktig er ikke den metoden. Men den er mer enn nok nøyaktig til å måle at du kjørte betydelig over 90. Så kunne kanskje ha argumentert deg "ned" en kategori, hvis du hadde argumentert med at du var helt sikker på at du for eksempel ikke var over 110. Og det kan jo være verdt bryet hvis du er tatt rett over grensen for førerkortbeslag. Men du slipper ikke all straff fordi det "bare" var én politimann som så deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

I ettertid har jeg bare vært litt nysjerrig om dere tror jeg kunne ha kommet meg unna boten i en evt. rettsak? Jeg har hørt før at en må være to politibetjenter i bilen for at det skal være gyldig måling i slike sammenhenger.. etc.. Men dette kan bare være rykter.

 

 

Setter pris på saklige svar, takk.

 

Når så du sist en politi-motorsykkel med 2 på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hijacker tråden bittelitt,

 

Hadde nettopp rundt 120 i 80-sone på landevei da det dukket opp en politibil i motsatt felt i en sving, går det ann og bli tatt for det?

 

 

Edit: om det var kamerautstyr i politibilen, kan de da måle hvor mye bilen min beveget seg iløpet av de 30-50meterne/sekundene fra kameraet så meg til jeg var forbi?

Endret av Mr. Primera
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...