Gå til innhold

Guide: Mac - Hva er det?


Anbefalte innlegg

Morro hvor viktig det er for noen å skryte av operativsystemet sitt.

 

Ellers har jeg vurdert Mac temmelig nøye selv, men fant få fordeler for min del utover touchpad (håper virkelig Synaptics får ordna skikkelige drivere for multitouch snart), batteritid og støynivå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo interessant å se hvordan fordommene mot Apple produkter blir oppsumert i ditt noe ureflekterte argument. Vis meg et system med "mye bedre hardware" som koster 2 til 3 ganger mindre enn en Macbook Pro 13" (startprisen er vel på ca 9,000 hvis jeg runder opp).. Det vil vel si at du skal gi meg en laptop som har mye bedre ytelse, helst også da med bedre enn 10 timer batteri til 3000-4500,-. Jeg gleder meg mye.

 

Så sinna vi ble da.

For meg er batterilevetid totalt uinteressant, og en 13" bryr jeg meg heller ikke om. Men hvis man sammenligner MBP 17 og HP Envy 17, med like spesifikasjoner, så er prisforskjellen 8000kr (20k vs 12k), og da har HP mye bedre skjermkort, og Mac'en bedre batteri. Ganske enkelt valg spør du meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når Apple tar 3400 kroner for å oppgradere en MacBook Pro fra 4 til 8 Gb minne, 2550 for en 128gb SSD og 850 kroner for å oppgradere en 320gb 5400RPM disk til 500Gb, da holder jeg meg unna.

 

10615 kroner for en 13.3-tommer med Core2Duo, 4gb minne og 500gb HDD? Nei takk. Bra maskiner, men alt for dyre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er jo interessant å se hvordan fordommene mot Apple produkter blir oppsumert i ditt noe ureflekterte argument. Vis meg et system med "mye bedre hardware" som koster 2 til 3 ganger mindre enn en Macbook Pro 13" (startprisen er vel på ca 9,000 hvis jeg runder opp).. Det vil vel si at du skal gi meg en laptop som har mye bedre ytelse, helst også da med bedre enn 10 timer batteri til 3000-4500,-. Jeg gleder meg mye.

 

Så sinna vi ble da.

For meg er batterilevetid totalt uinteressant, og en 13" bryr jeg meg heller ikke om. Men hvis man sammenligner MBP 17 og HP Envy 17, med like spesifikasjoner, så er prisforskjellen 8000kr (20k vs 12k), og da har HP mye bedre skjermkort, og Mac'en bedre batteri. Ganske enkelt valg spør du meg.

 

Eventuelt en MacBook 13.3-tommer vs MSI X360, 10615kr vs 5999, og da har MSI-maskinen en i5-CPU vs Core2Duo i Mac'en . Lett valg.

Lenke til kommentar

Morro hvor viktig det er for noen å skryte av operativsystemet sitt.

 

Jeg kjenner ingen som klager mer på OSX og Apple som meg selv til tross for at jeg bruker produktene. Og har valgt å bruke dem til tross for plagene. Men til akkurat sitt formål trives jeg nok med dem. (Av samme grunn jeg har en Nokia N900 som telefon og ikke iPhone eller en Android-enhet)

Får jevnlig pes for å klage på produkter jeg bruker. Men de som gir meg mest pes er Apple-tilhengere, og diskusjonen ender oftest med at jeg ikke er målgruppa. (Fikk spesielt pes da jeg klagde på hvor lang tid oppgraderingen av 10.4 til 10.5 tok på min MacMini, og jeg ble anklaget for FUD!)

 

@4-Dante jeg må innrømme at OSX med Mac Ports installert føles på mange måter ut som en finpusset Linux distro :D Makes me very happy :D

 

Vi var en gjeng som kommenterte at prisenene på Mac'ene gikk såpass ned at nå kunne hvermansen kjøpe dem. Og når det ikke var like hipt og spesielt å ha en Mac mer.. Så kunne vi jo like greit brukt linux ;)

Lenke til kommentar

Når Apple tar 3400 kroner for å oppgradere en MacBook Pro fra 4 til 8 Gb minne, 2550 for en 128gb SSD og 850 kroner for å oppgradere en 320gb 5400RPM disk til 500Gb, da holder jeg meg unna.

 

10615 kroner for en 13.3-tommer med Core2Duo, 4gb minne og 500gb HDD? Nei takk. Bra maskiner, men alt for dyre.

 

Så kjøp rammen og disken selv? Kjøper du en PC fra Dell og skreddersyr den på nettet ser du akkurat det samme. Dette er på ingen måte unikt for Apple og jeg vil hevde at alle store aktører i markedet som tilbyr å skreddersy maskinen gjør det samme. Samsung SSD-diskene som Apple pleier å bruke er faktisk ikke så ille priset, men jeg kjøpte heller en Intel X-25.

 

Skal også nevnes at det kommer nye Macbooks om svært kort tid og spesfikasjonene du siterer stammer fra en Macbook som ikke har blitt oppdatert på svært lang tid.

 

 

apollox. HP Envy er veldig fin, men skranglete touchpad og varm blir den også (ubehagelig som sådan synes jeg under stress). Men den er aggresivt priset og fortjener mye ros for det. Men ja, den ville ikke passet for meg da batterilevetid er så veldig viktig for meg.

Lenke til kommentar

Når Apple tar 3400 kroner for å oppgradere en MacBook Pro fra 4 til 8 Gb minne, 2550 for en 128gb SSD og 850 kroner for å oppgradere en 320gb 5400RPM disk til 500Gb, da holder jeg meg unna.

 

10615 kroner for en 13.3-tommer med Core2Duo, 4gb minne og 500gb HDD? Nei takk. Bra maskiner, men alt for dyre.

 

Så kjøp rammen og disken selv? Kjøper du en PC fra Dell og skreddersyr den på nettet ser du akkurat det samme. Dette er på ingen måte unikt for Apple og jeg vil hevde at alle store aktører i markedet som tilbyr å skreddersy maskinen gjør det samme. Samsung SSD-diskene som Apple pleier å bruke er faktisk ikke så ille priset, men jeg kjøpte heller en Intel X-25.

 

Skal også nevnes at det kommer nye Macbooks om svært kort tid og spesfikasjonene du siterer stammer fra en Macbook som ikke har blitt oppdatert på svært lang tid.

 

 

apollox. HP Envy er veldig fin, men skranglete touchpad og varm blir den også (ubehagelig som sådan synes jeg under stress). Men den er aggresivt priset og fortjener mye ros for det. Men ja, den ville ikke passet for meg da batterilevetid er så veldig viktig for meg.

 

Jeg vet jo de ikke har blitt oppdatert på en stund, men det hjelper vel lite? Er heller Apple sitt problem at de ikke har oppdatert den vanlige MacBooken på evigheter. PC'ene kommer jo med Sandy Bridge om ikke så alt for lenge, så poenget ditt er meningsløst. Ja, selvsagt kan man oppgradere selv, har selv satt inn mer minne i utallige Mac'er da jeg jobber i en PC-butikk. PC'er kan jo også oppgraderes for en like billig penge. Men det er fortsatt mange som bare svelger alt, betaler det Apple krever og sier seg fornøyd med det.

 

Samsung-diskene ikke så ille priset?! Man får jo for eksempel F120 eller C300 til langt lavere pris enn det Apple opererer med.

Lenke til kommentar

Er jo interessant å se hvordan fordommene mot Apple produkter blir oppsumert i ditt noe ureflekterte argument. Vis meg et system med "mye bedre hardware" som koster 2 til 3 ganger mindre enn en Macbook Pro 13" (startprisen er vel på ca 9,000 hvis jeg runder opp).. Det vil vel si at du skal gi meg en laptop som har mye bedre ytelse, helst også da med bedre enn 10 timer batteri til 3000-4500,-. Jeg gleder meg mye.

 

Så sinna vi ble da.

For meg er batterilevetid totalt uinteressant, og en 13" bryr jeg meg heller ikke om. Men hvis man sammenligner MBP 17 og HP Envy 17, med like spesifikasjoner, så er prisforskjellen 8000kr (20k vs 12k), og da har HP mye bedre skjermkort, og Mac'en bedre batteri. Ganske enkelt valg spør du meg.

 

Eventuelt en MacBook 13.3-tommer vs MSI X360, 10615kr vs 5999, og da har MSI-maskinen en i5-CPU vs Core2Duo i Mac'en . Lett valg.

 

Er en i5-520UM, ikke akkurat et beist med kraft, og et Intel GMA kort som ikke drar i nærheten av det Nvidia-kortet i macbooken gjør.

 

@Duran: Nå gjenstår det å se om Sandy Bridge blir den eneste nyeheten på de nye Macbook'ene. Jeg forventer egentlig en signifikant oppdatering og det tror jeg vi får.

 

Jeg har funnet en laptop som vil kunne konkurrere med MBP13, og det er ASUS U36Jc. Men jeg venter til den nye Macbook'ene kommer for å se hva jeg går for.

Lenke til kommentar

Alle som kjøper Apple-produkter er objektivt dumme fanboys.

 

Case closed.

Jeg er langt i fra å være en Apple fanboy, og det vet de fleste som vet hva jeg har snakket om i flere topics om Apple.

 

MEN...... jeg eier fortsatt en 2010 modell av MacBook Air (11.6 tommeren) selv om jeg ikke liker Apple som firma. Grunnen til at jeg kjøpte den var fordi det er en meget kjapp maskin å bruke. Som f.eks til web surfing, starte opp programmer, kopiere filer i fra en partisjon til en annen f.eks osv.

 

Alt som har med lesing / kopiering av filer går lynkjappt på min MacBook Air.

 

De fleste som går for en MacBook Air f.eks går etter den på grunn av tingene nedenfor.

 

1. Aluminium chassis.

2. Trackpad som knuser alt.

3. SSD -> Harddisk.

4. Skjermkvaliteten.

5. Veier lite (1.06 kg).

6. Lite støy.

7. Lite varme som utvikles i maskinen.

8. Design på hele maskinen.

 

Dette over er like viktig som selveste spesifikasjonene.

 

Men nå skal jeg innrømme at jeg ikke kjøpte MacBook Air pga Mac OSX. Jeg kjøpte den fordi jeg ville ha en meget god laptop med WIndows 7 til mitt forbruk.

 

Men dette blir litt off-topic, men følte bare at jeg måtte gi ditt dumme svar en reply.

 

Ikke at jeg skal rette pekefingen min mot noen, men er ikke Macbook Air kjent for å overopphete?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken versjon av Office var det du brukte forresten?

Tror det var Office for MAC 2008 eller noget...

 

Ang. 3DS Max: Er klar over alternativene. Men verken Parallell Desktops eller BootCamp er fullverdige løsninger, og er - utifra det jeg har erfart - knotete og treige i bruk. Altså nok et argument MOT MAC ;)
Boot Camp skal da ikke være treigt i bruk? Det er jo bare et system som gjør at man kan installere Windows på maskinen uten bruk av emulator, og skal så vidt jeg skjønner yte akkurat like godt som om man hadde installert Windows på en vanlig PC med tilsvarende hardware, forutsatt at driverne holder mål i allefall.

Du har rett i at BootCamp ikke er knotete og treigt i seg selv - det er jo bare en ren Windows-kjøring på en Appleprodusert PC. Problemet ligger i den knotete bruken av Windows med Apple-maskinen. Knappene stemmer ikke overens, deleteknappen mangler osvosvosv. I tillegg blir da den i utgangspunktet geniale touchpaden relativt keitete i bruk. Synd, men et faktum.

Lenke til kommentar

Er jo interessant å se hvordan fordommene mot Apple produkter blir oppsumert i ditt noe ureflekterte argument. Vis meg et system med "mye bedre hardware" som koster 2 til 3 ganger mindre enn en Macbook Pro 13" (startprisen er vel på ca 9,000 hvis jeg runder opp).. Det vil vel si at du skal gi meg en laptop som har mye bedre ytelse, helst også da med bedre enn 10 timer batteri til 3000-4500,-. Jeg gleder meg mye.

 

Så sinna vi ble da.

For meg er batterilevetid totalt uinteressant, og en 13" bryr jeg meg heller ikke om. Men hvis man sammenligner MBP 17 og HP Envy 17, med like spesifikasjoner, så er prisforskjellen 8000kr (20k vs 12k), og da har HP mye bedre skjermkort, og Mac'en bedre batteri. Ganske enkelt valg spør du meg.

 

Eventuelt en MacBook 13.3-tommer vs MSI X360, 10615kr vs 5999, og da har MSI-maskinen en i5-CPU vs Core2Duo i Mac'en . Lett valg.

 

Er en i5-520UM, ikke akkurat et beist med kraft, og et Intel GMA kort som ikke drar i nærheten av det Nvidia-kortet i macbooken gjør.

 

@Duran: Nå gjenstår det å se om Sandy Bridge blir den eneste nyeheten på de nye Macbook'ene. Jeg forventer egentlig en signifikant oppdatering og det tror jeg vi får.

 

Jeg har funnet en laptop som vil kunne konkurrere med MBP13, og det er ASUS U36Jc. Men jeg venter til den nye Macbook'ene kommer for å se hva jeg går for.

 

 

Om du tror det Nvidiakortet som sitter i MacBook'en er noe beist, så tar du feil. i5 520UM er fortsatt raskere enn den C2D'en som sitter i MacBook'en. Det du selvsagt ikke nevner er det faktum at prisforskjellen på 4600 kroner ikke rettferdiggjør MacBook'en, som er mitt poeng. Når det gjelder Sandy B, så ser jeg ikke hva Apple skulle tilby som PC OEM's ikke kan heller? Prisen kommer fortsatt til å være mye lavere min venn. Nå sier jeg som sagt ikke at Apple sine produkter er dårlige, men heller at de er overpriset. Det største problemet mitt med Apple er vel heller folkene som kjøper alt de selger, fullstendig ukritisk. De fins det vel heller få av på dette forumet uansett.

Lenke til kommentar

Er jo interessant å se hvordan fordommene mot Apple produkter blir oppsumert med ureflekterte argumenter.

 

Henviser til mitt tidligere innlegg:

 

Jeg synes Apple-maskiner ser bedre ut og føles bedre, jeg synes trackpad'en i MAC er langt bedre enn tilsvarende på PC, jeg synes MAC OSX visuellt sett er penere enn Windows7, jeg merker meg at stadig flere av "mine" programmer (AutoCAD, Adobe CS, Office etc.) kommer i egne versjoner til MAC, og priser er i og for seg ikke mer enn et sidespor i spørsmålet om hva man skal velge (for man ønsker jo det beste).

 

MEN! - Det er et par tre ankepunkter som gjør at jeg per i dag ikke er i tvil om at en PC med Windows7 er det beste for meg.

 

- Muligheten til å lagre filer i spesifikke mapper (utover "Dokumenter", "nylig brukte mapper" og "skrivebordet") er såpass godt skjult at 9/10 av folk jeg kjenner som bruker MAC OSX (dem er det mange av på arkitekthøgskolen) enten har et kaos av dokumenter, bilder, snarveier etc. på skrivebordet, eller har alle filer liggende i enorme og uoversiktlige mapper (f.eks dokumentmappen), og bruker uforholdsmessig mye tid på å lete etter den filen man er interessert i. Med andre ord, helt håpløst!

 

- 3D Studio Max fungerer ikke på MAC OSX. Ja, et program litt utenfor allfarvei, men still en indikator på at enkelte "designprogrammer" ikke fungerer til den såkalte "designmaskinen". Fungerer selvsagt med BootCamp etc., men da knotete og treigt ift. på en Windowsinstallasjon på PC.

 

- Høyreklikking har riktignok blitt implementert og fungerer godt på nyere MAC-versjoner. Men, det er ikke til å stikke under en stol at mange MAC-brukere ikke bruker denne funksjonen - av ukjente årsaker. Istedenfor bruker de betydeligere flere "klikk/trykk", og dermed tid, for å utføre samme handling.

 

- Jeg vet ikke om dette er et problem spesifikt relatert til Excel+MAC OSX, eller om det gjelder flere programmer, men jeg har nylig opplevd følgende: Jeg arbeidet med et middels stort excel-dokument på en MAC fra 3-4 år siden. Filen lagget og hang seg stadig, og jeg brukte omtrent like lang tid på å vente på at maskinen skulle "tenke", som å faktisk jobbe og skrive i filen. Jeg tenkte dette kunne ha å gjøre med at maskinen var noen år gammel, og flyttet filen til en flunkende ny MAC og fortsatte arbeidet der. Filen lagget akkurat like mye, og frustrasjonen økte. På dette tidspunkt tenkte jeg det måtte være noe korrupt med filen. Deretter flyttet jeg filen over til min 2 år gamle bærbare Windows7-maskin, for å se om det kunne hjelpe, og... Det gjorde det! Filen fløt fint og "klipp-og-lim"-operasjoner som på MACene kunne ta 10-15min på det verste, tok 5-10sekunder med Windows-versjonen av Excel. Synes dette virker meget rart, men still - true story! Kan tyde på at enkelte programmer som er blitt tilpasset MAC OSX, ikke fungerer optimalt - og til tider - ubrukelig.

 

- I tillegg er prisen et forskjellsfaktum. Man må ut med roughly 30-50% mer for en tilsvarende MAC ift. WindowsPC. Type 15000kr for en like sterk og god MAC, som en PC til 10000kr.

 

 

Tar mer enn gjerne i mot tilbakemelding og svar på disse punktene. Enkelte av dem er for meg nesten uforståelige, og håper på vegne av MAC/Apple og MAC-brukere at jeg tar feil på enkelte punkter.

Endret av nunatak
Lenke til kommentar

Alle som kjøper Apple-produkter er objektivt dumme fanboys.

 

Case closed.

Jeg er langt i fra å være en Apple fanboy, og det vet de fleste som vet hva jeg har snakket om i flere topics om Apple.

 

MEN...... jeg eier fortsatt en 2010 modell av MacBook Air (11.6 tommeren) selv om jeg ikke liker Apple som firma. Grunnen til at jeg kjøpte den var fordi det er en meget kjapp maskin å bruke. Som f.eks til web surfing, starte opp programmer, kopiere filer i fra en partisjon til en annen f.eks osv.

 

Alt som har med lesing / kopiering av filer går lynkjappt på min MacBook Air.

 

De fleste som går for en MacBook Air f.eks går etter den på grunn av tingene nedenfor.

 

1. Aluminium chassis.

2. Trackpad som knuser alt.

3. SSD -> Harddisk.

4. Skjermkvaliteten.

5. Veier lite (1.06 kg).

6. Lite støy.

7. Lite varme som utvikles i maskinen.

8. Design på hele maskinen.

 

Dette over er like viktig som selveste spesifikasjonene.

 

Men nå skal jeg innrømme at jeg ikke kjøpte MacBook Air pga Mac OSX. Jeg kjøpte den fordi jeg ville ha en meget god laptop med WIndows 7 til mitt forbruk.

 

Men dette blir litt off-topic, men følte bare at jeg måtte gi ditt dumme svar en reply.

 

Ikke at jeg skal rette pekefingen min mot noen, men er ikke Macbook Air kjent for å overopphete?

Du tenker på den gamle / første versjonen av MacBook Air du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tror det var Office for MAC 2008 eller noget...

OK. Ble bare nysgjerrig, siden vi vurderer å gå over til Mac-utgaven av Office på jobben (Office 2011), fra Windows-utgaven av Office (2007-utgaven eller hva det nå er).

 

Etter å ha søkt litt på nettet får jeg i allefall opp en del treff som tyder på at Office 2008 sliter med store Excel-filer, så dersom det er det samme problemet som forekom i forbindelse med dokumentet ditt, ser det ut til å være et ganske kjent/utbredt problem.

 

Har så langt ikke funnet noen tilsvarende treff på søket mitt i forbindelse med den nye utgaven, dvs Office 2011, så forhåpentligvis har de fått ut fingeren og fikset det.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Det er så sørgelig og se hvor gammeldagse mac brukerne er. Hvilket operativsystem fra window prøvde dere sist? Windows 95?. Om du har en maskin med vista/W7 opplever dere ikke kræsjing, bios feil, etc. Windows har forbedret dette for lenge siden og til og med bestemor kan klare å oppdatere sin windows maskin uten min hjelp.

 

Nei, dere må finne på nye unskyldninger og måter en windows maskin kræsjer og går ræv nå. Jeg føler alt dere sier tilhører 2001.

Du tuller? Sist gang jeg hadde bluescreen på min acer med win7 var i går... under oppstart! Makan til dritt skal du se lenge etter. Men liker veldig godt windows 7 når det fungerer.. :whistle:

 

Uansett, det beste med mac må jo være hvilemodusen, det at den kan holde nesten 30 dager stand-by passer meg perfekt.

Lenke til kommentar

Det er så sørgelig og se hvor gammeldagse mac brukerne er. Hvilket operativsystem fra window prøvde dere sist? Windows 95?. Om du har en maskin med vista/W7 opplever dere ikke kræsjing, bios feil, etc. Windows har forbedret dette for lenge siden og til og med bestemor kan klare å oppdatere sin windows maskin uten min hjelp.

 

Nei, dere må finne på nye unskyldninger og måter en windows maskin kræsjer og går ræv nå. Jeg føler alt dere sier tilhører 2001.

Du tuller? Sist gang jeg hadde bluescreen på min acer med win7 var i går... under oppstart! Makan til dritt skal du se lenge etter. Men liker veldig godt windows 7 når det fungerer.. :whistle:

 

Uansett, det beste med mac må jo være hvilemodusen, det at den kan holde nesten 30 dager stand-by passer meg perfekt.

 

Stikkord: Acer

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke alle som driter penger, og om jeg hadde gjort det, så hadde ikke de pengene gått i lommen til stormannsgale Steve Jobs.

 

Patetisk. På hvilken måte er Steve Jobs "stormannsgal" ?

 

Kanskje jeg velger en Mac når den greier å overføre en fil på 3 giga. Den jeg prøvde fikk det ikke til...

 

Da ligger nok feilen hos brukeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...