Gå til innhold

Ny normalzoom til 550D


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har hittil brukt kitobjektivet som fulgte med 550D som jeg kjøpte for 6mnd siden. Rett før jul kjøpte jeg en EF 28mm 1:1.8 USM for å ta bilder innendørs, ettersom jeg følte at kitobjektivet ikke strakk til. Jeg har ikke vært særlig begeistret for blits før, og derfor falt valget på et lyssterkt fastobjektiv.

 

Nå føler jeg at jeg har brukt kit-objektivet nok til å kunne se etter en oppgradert normalzoom. Bildene jeg har tatt med kit er fordelt 33% på 18mm, 33% på 55mm og resten jevnt fordelt imellom disse. Etter kjøpet av 28mm har jeg blitt forelsket i USM og rask AF. Jeg føler også at jeg i noen situasjoner kunne trengt litt videre enn 18mm.

 

Spørsmålet blir da hvilken normalzoom velger jeg?

Jeg har sett på EF-S 15-85mm IS USM, som har et veldig anvenlig zoom-område, men den er like lyssvak som kit (og jeg synes den er dyr når man får 17-85 til halve prisen)

EF-S 17-55mm IS USM som virker rå, men er ganske dyr. Vil jeg merke mye til 2mm mindre i videnden og 30 i tele?

 

Er det noen som har noen erfaringer med andre zoom-objektiver, evt andre løsninger?

 

Jeg har også begynt å vurdere blits, (kanskje 430EX II?) spørsmålet er hvor mye nytte den har over 28mm innendørs.

 

Fremover vil jeg ta bilder av mennesker innendørs, kjæresten min holder på med hest og hun ønsker seg et kamera hun kan bruke der. Jeg vil også ta med kameraet på fremtidige feriereiser(da helst med så få objektiver som mulig)

 

Håper dette gav mening og at jeg kan få noen tips til hva jeg kan kjøpe.

 

Mvh SuperRipper

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar du mye innendørsbilder ville jeg først kjøpt skikkelig blits - en ordentlig blits bouncet i taket gjør innebilder til noe helt annet.

 

Tamron 17-50/2.8 uten VC er både skarp og lyssterk, men har støyende fokusmotor.

15-85 er skarp som juling - sammen med skikkelig blits skulle det kunne bli en vinner.

 

17-55/2.8 IS er kongen, men dyr.

 

 

Hva med en EF 50/1.4?

Lenke til kommentar

F/2.8 vil ikke gi nok lys inne i mange situasjoner, spesielt hvis det er bevegelser.

 

Enig med trondster at en blits brukt på riktig måte ikke vil gi skjemmende bilder.

 

Jeg gikk for 15-85 + blits løsningen, da har jeg et bra brennvidde-omfang til allsidig bruk og bruker lyssterke fastobjektiver eller blits der det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Tar du mye innendørsbilder ville jeg først kjøpt skikkelig blits - en ordentlig blits bouncet i taket gjør innebilder til noe helt annet.

 

Tamron 17-50/2.8 uten VC er både skarp og lyssterk, men har støyende fokusmotor.

15-85 er skarp som juling - sammen med skikkelig blits skulle det kunne bli en vinner.

 

17-55/2.8 IS er kongen, men dyr.

 

Hva med en EF 50/1.4?

Da er spørsmålet hva en skikkelig blits er? Den må være så enkel at damen kan bruke den når hun har med kamera(helst point and shoot:)). Er 430EX noe som passer her?

 

Jeg har sett mange roser Tamron, men jeg takler ikke bråket fra fokusmotoren til kit-objektivet nå. derfor ser jeg etter stille USM eller lignende..

 

For mitt bruk er 50mm for trang. Jeg fikk prøve en 35mm av en kompis, før jeg kjøpte 28mm, og denne var også i trangeste laget :p

 

F/2.8 vil ikke gi nok lys inne i mange situasjoner, spesielt hvis det er bevegelser.

 

Enig med trondster at en blits brukt på riktig måte ikke vil gi skjemmende bilder.

 

Jeg gikk for 15-85 + blits løsningen, da har jeg et bra brennvidde-omfang til allsidig bruk og bruker lyssterke fastobjektiver eller blits der det er nødvendig.

 

På bakgrunn av det dere har sagt, synes 15-85 + blits å være en god løsning. Da blir det å surfe bruktmarkedet for et lite kupp :)

Lenke til kommentar

Nevnte 50mm når du skriver både at du liker god lysstyrke og at 1/3 av bildene er tatt på 55mm. ;)

 

15-85 er et seriøst godt stykke optikk, selv om den ikke er så lyssterk. Den ekstra rekkevidden vil du legge godt merke til - du får det lille ekstra i begge retninger. Du får ikke skarpere zoom til Canon med så stor zoomrekkevidde.

 

430 EXII er en framifrå blits - hvis du er vant til vanlig innebygd blits fra før av vil du få en seriøs aha-opplevelse når du ser hvordan det kan bli med litt mer lys. :)

Lenke til kommentar

Nevnte 50mm når du skriver både at du liker god lysstyrke og at 1/3 av bildene er tatt på 55mm. ;)

 

15-85 er et seriøst godt stykke optikk, selv om den ikke er så lyssterk. Den ekstra rekkevidden vil du legge godt merke til - du får det lille ekstra i begge retninger. Du får ikke skarpere zoom til Canon med så stor zoomrekkevidde.

 

430 EXII er en framifrå blits - hvis du er vant til vanlig innebygd blits fra før av vil du få en seriøs aha-opplevelse når du ser hvordan det kan bli med litt mer lys. :)

 

Aha, jeg trodde du kanskje mente å erstatte 28mm innendørs, siden den er 1 hakk lysere :) De bildene jeg har tatt på 55mm er som regel tatt utendørs på dagtid. Det jeg har tenkt på som et alternativ er 85mm 1.8, som kan brukes til å ta bilder inne i hestehall på stevner, eller lignende dersom 15-85 ikke strekker til.(eller som utvidet tele til et 17-55).

 

Hva vil det si at blitsen er "framifrå"?

Jeg har ikke brukt pop-up blitsen noe særlig. Jeg har eksperimentert med å rette lyset fra blitsen i taket med en papirbit på 6x12cm, som fungerte alt fra ok til strålende. Jeg kjøpte også en enkel plastdiffuser på ebay til $5 som fungerte ok. Men dette er jo ikke så veldig elegant å drasse rundt på :D

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar

Hva vil det si at blitsen er "framifrå"?

 

Ypperlig eller perfekt, velg det som du synes passer best :)

 

Man kan sette kameraet på auto og blitsen ditto, så vil alt skje automatisk.

 

Grunnen for at man anbefaler 430EX II er at du har mulighet til og justere blitshodet i to retninger "landskap/portrett mode" samt at du får et fast rødt fokuslys for letter fokuseringen, den innebygde gir mange korte glimt men 430EX II gir ingen skjemmende lys.

 

Når det gjelder og handle blits vil jeg anbefale original blits da tredjeparts-blitser ofte har kronglete brukergrensesnitt og ofte ikke samarbeider godt/riktig i auto. De store el-kjedene selger Canon 430EX det er den gamle utgaven ikke den nye "II", prisen er den samme så ville uten tvil kjøpt den nye utgaven av 430EX II da den er oppgradert på alle områder.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det var nytt for meg :D Man lærer noe nytt hver dag!

 

Men da er alt klart. Problemet jeg hadde med blits er all "blitsingen" den gjør før den tar bilde. Det er veldig forstyrrende og ødeleggende, hvertfall for min del.

 

Hvis den kan vinkles i 2 retninger, er jeg fornøyd. Så lenge den ikke gjør så mye ut av seg.

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar

Problemet jeg hadde med blits er all "blitsingen" den gjør før den tar bilde. Det er veldig forstyrrende og ødeleggende, hvertfall for min del.

Du er ikke alene om å hate akkurat det. Min erfaringer at det ikke hjelper heller, så det er det første jeg slår av. En ekstern blits med ekte hjelpelys løser problemet. Nikon og Panasonic folket har ikke det problemet da de kameraene har skikkelig hjelpelys i huset.

Lenke til kommentar
Spørsmålet blir da hvilken normalzoom velger jeg?

Jeg har sett på EF-S 15-85mm IS USM, som har et veldig anvenlig zoom-område, men den er like lyssvak som kit (og jeg synes den er dyr når man får 17-85 til halve prisen)

EF-S 17-55mm IS USM som virker rå, men er ganske dyr. Vil jeg merke mye til 2mm mindre i videnden og 30 i tele?

Mine tanker rundt det er at en f/2,8 normalzoom vil bli et kompromiss. Begrenset zoom og begrenset blenderåpning. Hvis man først lar seg begrense så vil jeg kunne velge hva jeg lar meg begrense av.

 

I dine sko ville jeg kombinert f.eks Canon 15-85mm f/3,5-5,6 IS og Sigma 30mm f/1,4 for å slippe et kompromiss. Begge er lettsolgte om du skulle angre. Dette gir deg i både pose og sekk.

 

Blits liker jeg ikke på generelt grunnlag, men når jeg tyr til blitsen så bruker jeg intern blits pluss reflektor (aluminiumsfolie) som styrer den i taket eller veggen. Også har jeg tilgang til studio med skikkelige blitser, softbokser og sånt for spesielle anledninger. Tusenlappene jeg kunne brukt på blits har jeg prioritert på optikk i stedet for.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...