Gå til innhold

Lov å "rakke" ned på andre i reklamer?


Shablagoy

Anbefalte innlegg

Nå for tiden sendes 1888-reklamen på TV. Reagerer på hvordan reklamen veldig konkret sammenligner seg med 1881, og setter dem i et veldig dårlig lys (naturligvis). Jeg trodde faktisk ikke dette var lov, men tar jo opplagt feil (ellers hadde det vel blitt gjort noe med ganske fort).

 

1888 gjør forøvrig det samme på nettsiden sin, 1888.no

 

 

Husker også at Tele2 gjorde noe av det samme en gang, hvor de viste hvor mye du ville spare på deres abonnement sammenlignet med Telenors, noe i den duren..

 

 

Finnes det ingen lover og regler for dette?

 

 

Personlig liker jeg det iallfall dårlig, og synes på ingen måte det er god reklame. Tvert imot virker det for meg som et svakhetstegn, at de må sette andre i dårlig lys, for å fremme sine egne tjenester bedre.

 

 

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har lov til å rakke ned på andre reklamer hvis det man sier er sant. 1880- reklamen viser noe som er "sant", derfor er det lov. Hvis Audi skulle laget en reklame som sier at "bilene våre er bedre enn Mercedes" sine biler hadde dette vært ulovlig.

 

Det er forøvrig dårlig skikk innenfor markedsføringsbransjen å rakke ned på andre bedrifter, og er noe som veldig lett kan slå feil ut. Sistnevnte er en av grunnene til at "trikset" ikke brukes så veldig ofte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du skal heve deg over å spille på andres svakheter står du dårlig stilt mot dei som ikkje gjer det.

 

Synd å si det, men Apple er i ferd med å bli verdens mest verdifulle firma, og de har jo nesten utelukkende basert reklamene sine på å latterligjøre konkurrentene. Det er tydeligvis nøkkelen til suksess.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Hvis du skal heve deg over å spille på andres svakheter står du dårlig stilt mot dei som ikkje gjer det.

 

Synd å si det, men Apple er i ferd med å bli verdens mest verdifulle firma, og de har jo nesten utelukkende basert reklamene sine på å latterligjøre konkurrentene. Det er tydeligvis nøkkelen til suksess.

 

Har du noen eksempler? Har faktisk aldri sett Apple gjøre dette.

Lenke til kommentar

Netcom har jo også drevet med dette. Kanskje de aller verste til og med. Bl.a. en vifte som sto og gikk (Telenor-logoen), så falt den i gulvet og ble ødelagt så sier det ene Netcom-hue noe sånt som "Det var synd, den som var så dyr". I tillegg til en annen; "Ja, vi vurderte også å forandre logoen vår til en propell (?), men fant ut at det ble for dyrt".

Endret av Nik0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hvorfor, men opplevde ikke reklamen (den første du nevner) som så ille. Syns iallfall ikke det er i nærheten så ille som å komme med konkrete tall/opplysninger. Det var bare uskyldig og humoristisk i mine øyne, men det er sikkert mange som er uenig (og er ikke noe spesielt Netcom-fan eller noe).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Det virker i alle fall mot sin hensikt for mitt vedkommende. Jeg får lite lyst til å støtte et selskap eller en tjeneste som absolutt må trekke fram andre aktører for å fremheve seg selv.

Lenke til kommentar

Netcom har jo også drevet med dette. Kanskje de aller verste til og med. Bl.a. en vifte som sto og gikk (Telenor-logoen), så falt den i gulvet og ble ødelagt så sier det ene Netcom-hue noe sånt som "Det var synd, den som var så dyr". I tillegg til en annen; "Ja, vi vurderte også å forandre logoen vår til en propell (?), men fant ut at det ble for dyrt".

 

Ble irritert over den første du nevnte der.. i tillegg til den reklamen (1888?) der hun damen spiser kake og prater laaaangsomt mens hun snakker med kunden... For min del virker bare slik reklame frastøtende og gir ikke meg noe lyst til å ringe dem istede...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Hvis du skal heve deg over å spille på andres svakheter står du dårlig stilt mot dei som ikkje gjer det.

 

Synd å si det, men Apple er i ferd med å bli verdens mest verdifulle firma, og de har jo nesten utelukkende basert reklamene sine på å latterligjøre konkurrentene. Det er tydeligvis nøkkelen til suksess.

 

Har du noen eksempler? Har faktisk aldri sett Apple gjøre dette.

 

http://www.youtube.com/watch?v=VCL5UgxtoLs

Lenke til kommentar

Her er noen kjappe eksempler:

 

 

Forøvrig så er vel det styggeste eksemplet på nedrakking her til lands kampanjen som Diplom-is kjørte mot svenske GB når de prøvde å etablere seg i Norge for en del år siden. Drittpakken som de norske butikkjedene kjørte mot Lidl var ingenting i forhold til det Diplom-is gjorde mot GB.

 

Totalt usmakelig og uærlig reklamekampanje som ihvertfall har fått meg til å aldri mere kjøpe et produkt fra Diplom-is.

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Spesielt den siste der er litt stygg, da den gir inntrykk av at PC kritiserer MAC, når det er det motsatte som er tilfellet hele veien i reklamene :S

 

...

 

MEN tilbake til reklamen til 1888.

 

 

8-15 kroner for et telefonnummer jeg kan finne gratis på nettet med mobiltelefonen min?

Alle tjenestene kan dra til helvete, for jeg bruker nettet på mobilen min heretter.

 

Og jeg boikotter uansett 1888 for (ALL) den nedlatende reklamen.

Kall dere billigst, sensurer navnene til de andre aktørene. Men ikke rakk ned på de andre aktørene, det får bare reklamen til å bli smakløs.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...