Gå til innhold

Lov å "rakke" ned på andre i reklamer?


Shablagoy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hørt reklamer som har gått i USA blir tilpasset Norsk/Europeisk(?) marked før de sendes på TV. Hvor de da fjerner sammenligninger mellom andre produkter og nedrakking.

 

Var faktisk nylig i USA, og fikk til de grader bekreftet at dette er langt mer vanlig der. Men samtidig opplevde jeg at mye av sammenligningen var gjort på en langt mer saklig måte.

 

Fikk nesten et litt nytt syn på saken etter å ha vært der. Så lenge "alle" gjør det, og på en saklig måte, blir det i min mening ganske akseptabelt.

Lenke til kommentar

Hvem pokker ringer opplysningen? SMS TLF nr til 1881, done in 2 secs.

 

Hvem pokker sender melding til opplysningen? mobil.tlf.no, done in riktignok kanskje litt lengre tid, men come on..

 

At Nummeropplysning overlever er for det meste pga menneskers latskap.

 

Tilbyr forresten ikke 1881 en gratis app?

Lenke til kommentar

Husker en reklame for Nice Price-burger på Burger King (på TV) for lenge siden. Helt på slutten ble det hvisket noe sånt som "og du, den er mye større enn hos McDonalds".

 

Jeg begynte med en gang å lure på om dette var lov.

 

 

edit: når det gjelder opplysningstjenester bruker jeg som regel Gulesider app på mobilen (android).

Endret av Martin_PS3
Lenke til kommentar

Hvem pokker ringer opplysningen? SMS TLF nr til 1881, done in 2 secs.

 

Jeg har aldri i mitt liv opplevd å få rett nummer når jeg sender sms til 1881. Aldri.

 

Da er du veldig, veldig uheldig. Eller flink?

Tror jeg har opplevd det et par ganger at jeg har fått feil nummer, men da har det vært snakk om at fyren jeg skulle ha tak i hadde skiftet nummer og ønsket ikke å være i opplysningen.

 

Jeg synes selv at når bedrifter går ut med direkte uthenging av andre firma at det da er smakløst og reklamet går heller mot dem.

 

Dog synes jeg feiden i mellom audi og BMW er ganske artig måte å gjøre dette på.

Lenke til kommentar

Tilbake til topic:

 

Nei, det er ikke lov å "rakke ned" på andre konkurrenter i reklamen.

 

Det finnes en regel om dette i markedsføringsloven:

"§ 25. God forretningsskikk

 

I næringsvirksomhet må det ikke foretas handling som strider mot god forretningsskikk næringsdrivende imellom. "

 

Det er jo litt "svevnde" hva som ligger i at noe "strider mot god forretningsskikk", og innholdet av loven endres nok litt over tid ut fra samfunnets utvikling, men det er ikke noe tvil om at reklame som har som hovedhensikt å rakke ned på andre, i utgangspunktet er ulovlig etter denne bestemmelsen.

 

NB: Jeg har ikke sett denne reklamen - jeg bare svarer på (det mer generelle) spørsmålet som ble stilt av trådstarter.

Endret av Djengis
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...