Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VPN-spørsmål


Anbefalte innlegg

Jeg pleier å ha flere brukere pålogget PC'en min samtidig. Har en "jobb-bruker", som jeg bruker når jeg kobler meg opp mot jobben via VPN. Hvis jeg er pålogget VPN samtidig som jeg har en annen bruker pålogget min PC som laster ned filmer, vil jeg da begynne å laste ned via jobben da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå til whatsmyip.org og sjekk. Får du opp jobbens ip-adresse, så er koblingen fremdeles aktiv.

 

Det går også an å slå av routingen av internetttrafikk for noen VPN-tilkoblinger, dvs at du ikke bruker VPN for tilgang til internet.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke voldsomt mye VPN selv, men jeg vil tro at svaret er ja.

 

Det som skjer når du setter opp PVN er normalt at du får et VPN "nettverkskort" (virtuellt på en måte) lagt til maskinen, og når maskinen bruker dette til aksessere ting på nettet så går det via VPN tilkoblingen.

 

Normalt vil vel alt gå default gjennom denne forbindelsen om ikke anner er spesifisert. Det sagt så burde det gå ann å spesifisere at visse typer trafikk, eller trafikk til visse steder skal gå via den normale forbindelsen. Med riktig software for å styre VPN tilkoblingen burde det være mulig å spesifisere at spesifikke programmer kun skal bruke den vanlige forbindelsen også.

 

Nøyaktig hvordan du setter opp slikt er jeg dog litt usikker på da jeg ikke har hatt behov for det selv. Jeg ser bare ingen teknisk grunn for at det ikke skulle gå ann - og da er det nesten garantert en guide eller to (dusin) på google om dette.

 

Hvis dette evt. skulle være umulig likevel eller for vanskelig å sette opp så er det ihvertfall mulig å få til via å kjøre en virtuell maskin for denne gjesten din der han kan få tildelt sitt eget kort å bruke. Vil tro du kunne lage et virtuellt kort som ikke gikk på VPN da uten ekstra nettverkskort, men det vil IHVERTFALL fungere med et ekstra nettverkkort i maskinen - og det koster jo "ingenting" for en USB nettverksadapter. Sjekk dealextreme.com eller lignende for on-the-cheap adaptert om du ikke gidder å investere noe spesiellt mye i det.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Dette er egentlig ikke noe problem, det er bare det at jeg ikke kan laste det torrents i bøtter og spann mens jeg er koblet på jobben via VPN. Heldigvis var jeg ikke lenge påkoblet istad, toppen 1 minutt før jeg kom til å tenke på dette. Men da stod utorrent oppe på en annen bruker på min pc og lastet ned torrents...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...