Gå til innhold

Hvor langt teller karakterene?


Carlgutt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sosialantropologi er overraskende populært, særlig i Oslo.

 

Sosialantropologi er det perfekte kafefaget. Flott for å sjekke damer (hvis du liker den typen jenter), men ikke så lurt å studere i forhold til framtidsutsiktene for en faglig relevant jobb.

Det er helt sant, men får noe relevant jobb er det antagelig konge :)

 

Ja den ene jobben som blir utlyst i året er kanskje spennende.

Lenke til kommentar

Tenker jeg tar turen innom rådgiveren selv i morgen og hører litt med ho :)

Ikke bli overrasket om ikke de heller helt vet.

 

Fasitsvaret er vel fremdeles:

Alle avsluttende karakterer gjelder, dvs har du 3 år med mattematikk vil kun det siste årets karakter gjelde. I fag hvor du og har en egen eksamenskarakter vil det være snittet mellom vårkarakteren og eksamenskarakteren gjelde.

 

Såvidt jeg vet er da dette endret for lenge siden. Eksamenskarakter og standpunkt karakter gjelder som to separate karakterer, og begge skal legges til når man regner det helhetlige snittet.

Lenke til kommentar

Man betaler for gamle synder ;)

 

Det er sant!

 

Men jeg skjønner ikke greia med at elektro karakterende hans skal telle når han skal studere noe som ikke har noe med elektro og gjøre i det hele tatt!

Det er jo en grunn til at han ikke fortsatte elektro linja, og byttet til allmen påbygg. Hvor han tydligvis gjør det mye bedre og trives bedre, og funnet ut hva han vil gjøre videre i livet.

 

Så skal elektro karakteren ødelegge? jeg synes det er litt bak mål.

 

Men for og ikke bare være heelt Off topic, så synes jeg at du virkelig skal stå på og få de beste karakterende så kanskje de ser at du har fått bra karakterer og kanskje du kommer inn likevel?

Skjønner ikke at gym- og religionskrakteren fra vgs. skal ha noe å si for meg heller, når jeg studerer petroleumsfag …

Lenke til kommentar

Hvis de andre karakteren ikke hadde talt hadde du hatt mulighet til å sove deg gjennom undervisningen i disse fagene.

 

I så fall hadde ikke skolens viktigste oppgave, allmenndannelse, kunnet gjennomføres. Skolen skal, i motsetning til hva mange tror, ikke være et slags spill der målet er å komme seg gjennom slik at man kan spesialisere seg totalt på universitetet. Den videregående utdanningen i Norge er allerede svært spesialisert i forhold til i mange andre land, pga. yrkesfagsutdanningen.

Lenke til kommentar

Hvis de andre karakteren ikke hadde talt hadde du hatt mulighet til å sove deg gjennom undervisningen i disse fagene.

 

I så fall hadde ikke skolens viktigste oppgave, allmenndannelse, kunnet gjennomføres. Skolen skal, i motsetning til hva mange tror, ikke være et slags spill der målet er å komme seg gjennom slik at man kan spesialisere seg totalt på universitetet. Den videregående utdanningen i Norge er allerede svært spesialisert i forhold til i mange andre land, pga. yrkesfagsutdanningen.

 

Jeg tenker uansett slik som at jeg har planer om å ta sosionom først 3 år for så videre psykologi i 2 år, hvor kommer naturfag inn? matte? gym? historie? samfunnsfag? Jeg ser ikke helt pointet med alt det. Slik som at vi nå i matte lærer å lage rette linjer via koordinater osv. Hva trenger jeg det til? ... Jeg ville mye heller hatt ekstra timer i de fagene jeg trenger slik som norsk, engelsk eventuelt andre språk, helse, kommunikasjon og samhandling. Og andre fag fordi det er slike fag jeg vet at jeg kommer til å trenge i arbeidslivet om jeg klarer å bli psykolog.

 

Da ville jeg ikke sovet gjennom de andre timene, men prioritert andre fag ..

Lenke til kommentar

Er du sikker på at du ikke blander sosionom og sosiolog?

 

Jeg har litt problemer med å se at man skal komme inn på psykologi-master hvis man har gått sosiologi eller sosionom. Fordi man trenger å ha en fordypning på 80 studiepoeng for å komme inn på psykoglogimaster i Norge. Det er dog mulig å gjennomføre hvis man velger å ha to fordypninger i bacheloren sin, altså at du har 80 stp sosionom/sosiologi + 80 stp psykologi + 20 stp exfil/exfac.

Lenke til kommentar

Syntes det viser veldig liten modenhet å komme med de standard argumentene "jeg trenger ikke matte, naturfag" etc.. Hvordan vet du at du ikke liker fysikk før du har hatt noen timer i det? Det er hele poenget som iChristian sier, allmenndannelsen. Du skal gå ut av skolen med en viss kunnskap om verden rundt deg, og skal få en liten smakebit av alt så du er bedre rustet til å velge videre studier.

 

Kjæresten min går sosionom nå, de har både historierettede fag og noen økonomitemaer i utdannelsen. Selv om det kun er noen få temaer viser det fremdeles at det er viktig og ikke være en amøbe som kun kan norsk og engelsk. Samfunnsfag er forresten ett av de viktigste fagene for en sosionom, og nesten alle fagene kan sammenlignes eller linkes til samfunnsfag.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...