Gå til innhold

Hvor langt teller karakterene?


Carlgutt

Anbefalte innlegg

Hei jeg er nå på siste året mitt på Videregående skole. Jeg går VG3 Allmenn påbygg. Tidligere år så har jeg hatt Elektronikk fag (Vg1) og Data og Elektronikk (Vg2). Greia er da at på skolen så fikk jeg beskjed om at alle avgangs karakterer som du har hatt tidligere, teller når du skal søke deg inn på universitet osv. Nå, jeg skjønner at f.eks. Engelsk karakteren teller siden jeg ikke har faget lengre og det er så "generelt". Men, vil det da si at elektronikk karakterene min teller også?

 

Jeg har veldig dårlig karakterer i elektrofagene(var ikke helt min greie), men har jobbet hardt dette året og får ganske bra karakterer. Det jeg er redd for er at de dritt karakterene jeg har fra tidligere år kommer til å ødelegge hele snittet mitt.

 

Noen som vet?

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, alle programfag teller.

 

Etter litt research fant jeg ut at du tar feil her.

 

Karakterene regnes ut etter gjennomsnittskarakter x 10.

 

Det jeg har problemer med nå er å finne ut hvilke karakterer som teller. Skulle tro det var Engelsk, Samfunnsfag og Data og Elektronikk systemer fra vg2?

 

http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/3_aarig_yrkesfag/

http://www.samordnaopptak.no/info/soeking_opptak/kvotar/forstegongsvitnemal-kvote/index.html

Lenke til kommentar

At "karakterene regnes ut etter gjennomsnittskarakter x 10" betyr da ikke at ikke alle programfagene teller? Alle fagene på vitnemålet ditt teller, og alle programfagene dine havner på vitnemålet.

 

Her finner du et eksempelvitnemål for en som har tatt yrkesfag og påbygg:

 

http://www.udir.no/upload/vitnemal/VGO/VM-EL-Romtek_paab.pdf

 

Som du ser er alle de felles programfagene på vitnemålet, og dermed inkluderes de i gjennomsnittskarakteren.

Lenke til kommentar

Nei, så klart ikke. Men det er jo en tellende faktor. Hvis du vet at det du presterer kommer til å ha noe å si for fremtida di, er det ditt eget valg å gjøre det beste ut av det. Hvis du derimot tror at det ikke har noe å si, er det enklere å slurve. Filosofien er enkel: "Hvorfor skal jeg gjøre noe jeg ikke har lyst å gjøre, når det ikke er noen vits i å gjøre det?"

Lenke til kommentar

Det er da trådstarters egen dumhet som førte til at han gikk ut ifra at karakterene ikke kom til å telle. Det er tross alt langt ifra åpenbart at karakterene ikke kom til å telle (faktisk mener jeg det er åpenbart at de teller), så at han ikke gikk til det skritt å faktisk opplyse seg selv om karakterene kom til å telle er hans egen feil.

 

Hvis han hadde spurt skolen og skolen hadde kommet med gal informasjon, hadde skolen hatt mye av skylden, men det er ikke tilfellet her. Skolen skal ikke være nødt til å aktivt opplyse elevene om ting som de fint kan finne ut selv. Videregående er ikke en barnehage, og man må ta ansvar for å fremskaffe informasjon selv. En av måtene man kan gjøre det på, er å gå til rådgiver, noe trådstarter ikke gjorde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da trådstarters egen dumhet som førte til at han gikk ut ifra at karakterene ikke kom til å telle. Det er tross alt langt ifra åpenbart at karakterene ikke kom til å telle (faktisk mener jeg det er åpenbart at de teller), så at han ikke gikk til det skritt å faktisk opplyse seg selv om karakterene kom til å telle er hans egen feil.

 

Hvis han hadde spurt skolen og skolen hadde kommet med gal informasjon, hadde skolen hatt mye av skylden, men det er ikke tilfellet her. Skolen skal ikke være nødt til å aktivt opplyse elevene om ting som de fint kan finne ut selv. Videregående er ikke en barnehage, og man må ta ansvar for å fremskaffe informasjon selv. En av måtene man kan gjøre det på, er å gå til rådgiver, noe trådstarter ikke gjorde.

 

Ja jeg er så dum at jeg stort sett får 5ere og 6ere, huff av meg.

 

Angående denne saken. Du kan vel tenke deg du kommer på Videregående skolen i 15/16 års alderen, du er et barn. Du prøve å skjerpe deg, men ingen har gitt deg konkret beskjed på at de karakterene du får nå kommer til å telle to år i fremtiden. Jeg skal love deg det var mange som ropte ut ”HÆ??”(Med det litt ekstra dumme tonefallet som Sørlands dialekten gir :roll: ) når læreren ga oss beskjed om at alle tidligere karakterer teller.

 

Jeg hadde absolutt ikke peiling i det hele tatt, og det er ingen som har sagt et ord om det til meg igjennom videregående skole. Når så å si ingen andre i klassen min heller visste om det så er det noe galt. Og, her snakker vi om oppegående elver som bryr seg om skolen, jobber hardt for fremtiden sin, følger med i timen osv. Og fortsatt så visste de ikke om det.

 

Etter at jeg fikk svar i denne tråden så har jeg snakket litt med forskjellige folk. Enten så visste de ikke om dette i det heletatt, eller så tror de at det er sånn 3 avgangs karakterer som kommer med. Ikke i deres villeste fantasi kunne de tenke seg at alle programfagene kommer med.

Nå prøver jeg ikke å legge skylden på noen andre her, er jo jeg som har fucka opp når alt kommer til alt. Men, er fortsatt veldig kjipt og bittert.

Lenke til kommentar

Dette stusser jeg også over. Aldri noensinne, har jeg fått ordentlig, oversiktlig informasjon om hvordan skolesystemet fungerer. Det virker på meg som om det satses på at alle har eldre søsken eller kontakter som gir dem informasjon. Kan det være så vanskelig å lage en oversiktlig liten brosjyre med all informasjon om karakterutregning, hva som teller og ikke teller, ekstrapoeng, anmerkninger og fraværs innvirkning på dette her, programfagssystemet osv, som deles ut til alle elever ved skolestart?

Endret av Mokko
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Programfagene, naturfag og matte fra 1 klasse teller. Og programfagene, samfunnsfag fra 2 klasse. Utenom det så er det alle karakterene fra i år.

 

Jeg spurte selv en rådgiver ved skolen min for noen måneder siden :)

Er veldig usikker på om engelsken fra 1 klasse også teller, det husker jeg ikke. Tror nesten jeg må gå og spør en gang til :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er noe trøst skjedde nøyaktig det samme som meg! Jeg gikk VG1, og var så umotivert til å fortsette det jeg hadde begynt på, så jeg hadde skyhøyt fravær og tilsvarende dårlige karakterer. I siste liten bestemte jeg meg for å stå løpet ut, og i 2. og 3. klasse gjorde jeg det rimelig bra, og sett bort i fra 1. klasse karakterene lå jeg på 5,3 i snitt. Det var først da jeg skjønte at karakterene mine fra 1. klasse også var tellende for vitnemålet. Datt ned en hel standpunktskarakter på vitnemålet! :nei:

 

For å svare tilbake til de som mener man er nærmest tilbakestående for å ikke forstå at de karakterene teltes, så hadde jeg fått det inntrykket at det var det siste man gjorde på skolen (altså VG3), som ville være tellende når man skulle søke videre. VG1 og VG2 karakterene trodde jeg bare gjaldt dersom man skulle søke ny VGS underveis i et løp. Er ikke alltid så lett å vite og forstå all skolepolitikk som 16 åring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å svare tilbake til de som mener man er nærmest tilbakestående for å ikke forstå at de karakterene teltes, så hadde jeg fått det inntrykket at det var det siste man gjorde på skolen (altså VG3), som ville være tellende når man skulle søke videre. VG1 og VG2 karakterene trodde jeg bare gjaldt dersom man skulle søke ny VGS underveis i et løp. Er ikke alltid så lett å vite og forstå all skolepolitikk som 16 åring.

 

Det er sant dette her. Men det er også skolen sin skyld fordi frem til jeg snakket med rådgiveren på skolen i år fordi jeg hadde hørt så mye forskjellig. Hadde fått høre at kun Vg3 karakterene gjalt, så fikk jeg høre at karakterene fra Vg2 også gjalt også fikk jeg høre at alle karakterene på hele videregående gjalt :mad: Og det var forskjellige lærere som fortalte meg dette. Så det er jo skolens skyld at vi ikke vet hvilke karakterer som teller og at de fleste rett og slett gir faen de første 2 årene/ eller bare det første året.

Lenke til kommentar

Tenker jeg tar turen innom rådgiveren selv i morgen og hører litt med ho :)

Ikke bli overrasket om ikke de heller helt vet.

 

Fasitsvaret er vel fremdeles:

Alle avsluttende karakterer gjelder, dvs har du 3 år med mattematikk vil kun det siste årets karakter gjelde. I fag hvor du og har en egen eksamenskarakter vil det være snittet mellom vårkarakteren og eksamenskarakteren gjelde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...