Gå til innhold

Hvor langt teller karakterene?


Carlgutt

Anbefalte innlegg

Tenker jeg tar turen innom rådgiveren selv i morgen og hører litt med ho :)

Ikke bli overrasket om ikke de heller helt vet.

 

Fasitsvaret er vel fremdeles:

Alle avsluttende karakterer gjelder, dvs har du 3 år med mattematikk vil kun det siste årets karakter gjelde. I fag hvor du og har en egen eksamenskarakter vil det være snittet mellom vårkarakteren og eksamenskarakteren gjelde.

 

Dette er heller ikke helt riktig. Tre år med matematikk kan føre til tre standpunktkarakterer (feks 1T, R1 og R2).

 

For alle mine programfag har jeg en karakter for hvert år. De fagene der kun den siste gjelder, er:

 

Spansk 1 (to år), Historie (to år), Kroppsøving (tre år), Norsk (tre år) og Religion og etikk (to år?).

 

Dette er etter et standard løp på studiespesialisering. For yrkesfaglig blir det nok litt annerledes, men regelen er vel at de fellesfagene som varer mer enn ett år (og altså er obligatoriske alle årene) får en samlet karakter.

 

Og jeg sjønner for øvrig godt at folk blir forvirret. På ungdomsskolen kan man tross alt nesten drite i de to første årene, for det er bare tiendeklassekarakterer som gjelder (bortsett fra heimkunnskap). Så kommer man på VGS, og det er ingen som presiserer at man skal ha med seg mange av karakterene videre.

 

Hos oss var det mye styr om historiekarakterene, for ingen kunne svare på om vi skulle ha to karakterer (en for nyere historie og en for eldre historie), og det eneste vi hadde å basere oss på var løse rykter.

 

Dessuten handler det ikke nødvendigvis om å være lat eller giddalaus det første året, men å prioritere de avsluttende karakterene. Da må man nesten vite hva som er avsluttende...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sosialantropologi, sånn som jeg forsto lå snittet på rundt 4-4.2 for å komme inn i Oslo, så jeg lå ganske greit til å komme inn der med årets karakterer. Har hørt at de tar inn alle i Tromsø, så er jo greit om jeg kommer inn der. Men, "drømmen" var helt klart Oslo.

 

Jeg får vel ca 3.5-3.6 i snitt i år hvis jeg jobber veldig hardt i år. Det vil si at jeg klarer alle de målene jeg har satt meg (5er i flere fag, kanskje 6er i ett hvis jeg er super duber heldig også resten 4ere). Er dødla demotiverende og jobbe så hardt for et snitt på 3.5 :s

Lenke til kommentar

Man betaler for gamle synder ;)

 

Når det er sagt, jeg anbefaler Universitetet i Tromsø. Byen er fantastisk, menneskene hyggelige og universitetet er absolutt godt nok.

 

Jeg har tidligere studert ved både UiO og NTNU også, men selvfølgelig, UiO har flere morsomme fag tl å fylle valgfagene med, men det er ikke noe problem å ta fag fra andre universiteter og få de inkludert hvis du skulle føle behov for det.

 

Jeg har forresten en kompis her som kom hit for å ta sos.ant 1. året her og så søke seg over til Oslo, men han sitter nå og skriver masteroppgaven sin, han likte seg for godt.

Lenke til kommentar

Man betaler for gamle synder ;)

 

Det er sant!

 

Men jeg skjønner ikke greia med at elektro karakterende hans skal telle når han skal studere noe som ikke har noe med elektro og gjøre i det hele tatt!

Det er jo en grunn til at han ikke fortsatte elektro linja, og byttet til allmen påbygg. Hvor han tydligvis gjør det mye bedre og trives bedre, og funnet ut hva han vil gjøre videre i livet.

 

Så skal elektro karakteren ødelegge? jeg synes det er litt bak mål.

 

Men for og ikke bare være heelt Off topic, så synes jeg at du virkelig skal stå på og få de beste karakterende så kanskje de ser at du har fått bra karakterer og kanskje du kommer inn likevel?

Lenke til kommentar

TS virker som motsatte typen, fikk ikke til yrkesfag, men gjør det veldig bra i påbygg :new_woot:

 

Jepp hørte virkelig ikke hjemme på yrkesfag, men etter at jeg kom til påbygg blomstret karakterene.

 

Tromsø er jo en veldig fin by egentlig, bodde der når jeg var barn. Er bare så utrolig langt bort fra alt. Hvis jeg kommer inn i Oslo kan jeg fortsatt holde kontakt med gamle venner, pluss at jeg kjenner noen i byen så jeg har et "utgangspunkt" for et greit sosialt liv.

Lenke til kommentar

Neida får bare stå på, er jo min egen feil når alt kommer til alt. Bare bruke sinnet til å bli litt pumpa så jeg får jobbet hardt, litt teit, men får prøve å gjøre det beste ut av det. :roll:

 

Også er det jo 50% av plassene til oss førstegangs søkere så kanskje jeg er heldig sånn sett, sosialantropologi er vel ikke så populært skulle jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...