Gå til innhold

- 24 prosent av internettrafikken er ulovlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

.....tatt seg et år fri fra jobben og laget et Dataprogram/spill og tatt opp et lån i banken for å få lansert det, så tror jeg de hadde vært rimelig forbannet hvis de hadde sett programmet blitt brukt av millioner av brukere, men bare solgt 50 kopier selv.. Og tapt en årslønning og et banklån..

 

Stjeling er stjeling

 

 

Gi meg ett eksempel på en softvare dette har hendt med!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Haha, så var vi igang igjen da, med flisespikkeri på ordlyden av ordet stjeling for å rettferdigjøre piratkopieringen. Gi meg styrke, her er det bare å hente popcorn posen.

 

Forøvrig tror jeg majoriteten som piratkopierer regelmessig vil gjøre dette uansett om det hadde vært mer tungvindt enn lovlige kanaler, rett og slett fordi man tydeligvis er gjerrig av natur. Det er tydeligvis ingen problemer med å gjøre seg til kjeltring, såfremt muligheten for å bli tatt er liten nok. Det mest skremmende er at det er alment akseptert!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

nei men utviklerene taper de kr du ikke ville gi dem for en jobb de har gjort. er tilhenger av at har man gjort en god jobb enten det er software, musikk, film eller tv så skal man få betaling for det.

Lenke til kommentar

@Zevs:

 

Det retferdigjør ingenting! Det bare skiller mellom "mindre penger for utgiveren" og "ikke mindre penger for utgiveren".

 

Forøvrig er jeg også helt uenig i deg når du sier at pirater er gjerrige av natur. Tror heller det går på at de ikke har råd til overpriset softvare.

 

@Lord Nuke: Det tror jeg alle i prinsippet er enig i, men slik det har vært de siste årene så har markedet vært helt håpløse mot forbrukerene. Markedet må tilpasse seg, ellers vil de fortsette å tape penger = FAKTA.

Lenke til kommentar

Forøvrig er jeg også helt uenig i deg når du sier at pirater er gjerrige av natur. Tror heller det går på at de ikke har råd til overpriset softvare.

Tull og tøys. De fleste jeg kjenner som piratkopierer programvare og filmer eier både bolig og bil - ofte til en samlet sum av flere millioner kroner - og svir av mye penger generelt på alt mulig rart. Bortsett fra software og filmer. Der er de supergjerrige og smålige.

 

De kopierer fordi de kan, ikke fordi de ikke har råd.

 

At f.eks. spillutviklere rammes kraftig av piratkopiering er det ingen tvil om; det er ikke uten grunn at veldig mange av de store utviklerne gir ut PC-versjonen av et multiplattformspill en stund etter konsollversjonene (som er verre å kopiere for folk flest). Hvis de i det hele tatt gidder å lage en PC-versjon da; motivasjonen til å gjøre det er nok hos mange ganske liten etterhvert da man risikerer at 'hele verden' har tilgang til spillet gratis på lanseringsdagen - eller før.

Endret av satchman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette overrasker meg ikke i det hele tatt siden jeg vet om flere som sitter med sine bitorrent klienter og laster ned dritt filmer i divx 24/7. Det er mange som har en lang liste med downloads som går med sneglefart men tilsammen metter de bredbåndstilknytningen.

 

Personlig bruker jeg vel bare hele båndvidden noen få timer om dagen og innbiller meg at jeg er en ganske så gjennomsnittlig internett browser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

@Zevs:

 

Det retferdigjør ingenting! Det bare skiller mellom "mindre penger for utgiveren" og "ikke mindre penger for utgiveren".

 

Forøvrig er jeg også helt uenig i deg når du sier at pirater er gjerrige av natur. Tror heller det går på at de ikke har råd til overpriset softvare.

 

Hvis det ikke skal rettferdigjøre noe, så ser jeg ikke helt vitsen med å krangle om betydningen heller, når resultatet er akkurat det samme. Det er like ulovlig uansett hvordan man måtte definere betydningen av ordet.

 

Jeg ser helt klart tendensen til hvordan folk vil ha mer kvalitet for mindre penger. Klart at en del ting kan være dyre også, men hvem har sagt at digitale media skal være en gratis hobby ? Livet er ikke rettferdig, get over it!

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Fatter ikke hvorfor folk bruker bittorrent, nzb/usenet er så mye bedre uansett.

 

Siden man må betale for det kanskje ?

 

Foruten at Usenet har en læringskurve brattere enn holmenkollen, krever kjennskap og tolmodighet til å filtrere filnavn på det man leter etter, viruskilde av de sjeldne, i tillegg til et par år med tilvenning, så ser jeg virkelig ikke hvorfor torrents er populært ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Det finnes en permanent løsning. (Som kan brukes) Det de ikke forventer de som kopierer er at de kan få rett til slutt.

 

Men for å overleve vil det nok komme en lisens på alle private internett forbindelser på flerfoldige tusen kroner i året (basert på landet) for å ha internett i huset. Disse pengene går da rett til alle utviklere av digitalt innhold.Det positive er at du kan laste ned hva du vil når som helst.Det negative er at dette ville blitt unødvendig om man lot være å dele fra å begynne med. Det vil også gå ut over de som ikke laster ned ulovlig.

 

 

Men det kan være eneste utvei å stabilisere nettet på. Bare vent noen år til så kommer det og sikkert fra EU direktiv.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Også hvis du bare leser nyheter og henger på Facebook. Tviler på folk ville betalt flerfoldige tusen kroner på det. Og hvordan skal pengene fordeles? Dårlig løsning som ikke kommer til å bli tatt i bruk.

 

Redigert: Å tro at det bare er piratene som kommer til å lide er naivt.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Pengene fordeles etter produkt popularitet.

Det vil gjøre det ulønnsomt å lage møkk Feks dårlige B-filmer.

Internett 3.0

Alle vil lide for dette og alle kan skylde på piratene. Alle lider jo under NRK lisensen.

En lang bredside og skutene synker.

 

Internett bør omgjøres til en langt mer seriøs vare.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...