Gå til innhold

Kraftig laptop for 3D-jobbing, billigst mulig?

monebj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal begynne på 3D-spilldesign nå i mars, og i den forbindelse trenger jeg en ny laptop. Jeg er ikke akkurat kjempegod på spesifikasjoner, så jeg aner ikke hva jeg ser etter..

Studieveilederen min har sendt meg noen punkter, så kanskje noen av dere kan hjelpe meg med å finne en bra laptop som fungerer til dette bruket?

· Minne: Minimum 8GB RAM

· GPU: Top-end DX10-skjermkort (GTX 480 for eksempel) eller CAD-kort (Quadro) med minimum 1GB dedikert RAM (enkelte bærbare har ikke dedikert, men kun delt videominne med resten av systemet, noe som ikke er så gunstig).

· CPU: Minimum Quad-Core (jo flere kjerner og raskere CPU jo raskere rendretid)

· Skjerm: FullHD-oppløsning (1920x1080) eller høyere

Hadde vært supert! :thumbup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken pris ser du for deg da? Blir vel fort 10 lapper +

Har ikke noe spesielt budsjett egentlig, regner nesten med at det koster litt. Ikke noe 4000-kroners HP, liksom.

Skrevet (endret)

Enten må det vel bli dyre workstation maskiner, eller en såkalt "gaming" pc. Alt det blir spurt etter finner du for eksempel i denne ( http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10600327;c:100561;fl:0 ), som du også kan konfigurer litt på selv. Prisen er heller ikke ille. Andre "gaming" pc'er har ofte lavere oppløsning, med mindre du ser etter en 17" eller større?

Husk at disse pcene bruker mye strøm (grunnet skjermkort), og klarer ikke særlig mer enn 3-4 timer uten strøm (noen mindre)

Litt tungt å dra en 17" med seg hver dag...

--Håk

Endret av Håk
Skrevet (endret)

Enten må det vel bli dyre workstation maskiner, eller en såkalt "gaming" pc. Alt det blir spurt etter finner du for eksempel i denne ( http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10600327;c:100561;fl:0 ), som du også kan konfigurer litt på selv. Prisen er heller ikke ille. Andre "gaming" pc'er har ofte lavere oppløsning, med mindre du ser etter en 17" eller større?

Husk at disse pcene bruker mye strøm (grunnet skjermkort), og klarer ikke særlig mer enn 3-4 timer uten strøm (noen mindre)

--Håk

Kan godt være en gaming-pc for min del. Strøm er ikke noe problem, den kommer til å være på stua hele tiden. Grunnen til at det må være laptop er at vi ikke har plass til en stasjonær, ellers hadde jeg heller valgt det.

Som sagt så aner jeg ikke hva jeg ser etter, det eneste jeg har brukt pcer til før er internett og spill. Så når dere kommer med pcer jeg må konfigurere selv så vet jeg ikke hva jeg skal velge :whistle:

Glemte kanskje å si at det er nettstudie, så jeg trenger heldigvis ikke dra den med meg noe sted!

Endret av monebj
Skrevet

Disse dataene har leveringstid, så mulig du må gå for noe annet hvis du må ha den innen 1.mars?

Kan eventuelt utsette startdatoen til slutten av april. Føler at det er veldig sannsynlig, det er ikke som om jeg har 15 000 til overs heller, egentlig.

Skrevet

Da ville jeg byttet:

RAM 8gb (det du måtte ha)

HDD 500gb 7200rpm eller SSD 120gb

Ssd gjør at pcen virker raskere, ved at den vil starte opp raksere, programmer vil komme igang raskere osv. Men 120gb er ikke så mye, så du bør evt ha en ekstern hardisk for å lagre filer på (musikk, bilder, filmer osv)

Evt velge 17'3" der du kan velge 2 hdd

Skrevet

Da ville jeg byttet:

RAM 8gb (det du måtte ha)

HDD 500gb 7200rpm eller SSD 120gb

Ssd gjør at pcen virker raskere, ved at den vil starte opp raksere, programmer vil komme igang raskere osv. Men 120gb er ikke så mye, så du bør evt ha en ekstern hardisk for å lagre filer på (musikk, bilder, filmer osv)

Evt velge 17'3" der du kan velge 2 hdd

Ja, ekstern harddisk er kanskje ikke så dumt. Er du fortsatt på den pcen du linka litt lengre opp her nå, forresten?

Skrevet

Det stemmer. Skal selv bestille en slik, og har letet ganske lenge i det markedet. Er overhodet ingen ekspert, men pris kontra ytelse virker bra på disse. Du slipper også en haug med pre-innstallerte programmer du aldri bruker, samt muligheten til å konfigurere enkelte deler selv.

Tror ikke du finner rimeligere med 8GB ram, 1080p og et godt skjermkort

Skrevet

Det stemmer. Skal selv bestille en slik, og har letet ganske lenge i det markedet. Er overhodet ingen ekspert, men pris kontra ytelse virker bra på disse. Du slipper også en haug med pre-innstallerte programmer du aldri bruker, samt muligheten til å konfigurere enkelte deler selv.

Tror ikke du finner rimeligere med 8GB ram, 1080p og et godt skjermkort

Nei, det spørs om ikke jeg må gå for en sånn en! :yes:

Tusen takk for hjelpen!

Skrevet (endret)

Multicom Kunshan X7200, dersom du vil ha den desidert beste maskinen på markedet som arbeidsverktøy. Helt uslåelig, dersom du har råd til å sette inn hardware'n. Ellers er det Multicom Kunshan P150 eller 170, og Asus G53 eller 73 du skal se etter. De nye Sandy Bridge prosessorene som kommer, begynner å nærme seg ytelsen i stasjonær-prosessorer. Hvis du velger en Core i7 2820QM prosessor i laptop'en f.eks., så vil den rendre 3D kjappere enn en Core i7 930 stasjonær-prosessor. Vel verdt å vente på, men det kan som sagt bli april før de er tilgjengelige pga. en feil ved de første brikkesettene som ble levert til Sandy Bridge-maskiner.

Men den Core i7 980X prosessoren som sitter i Kunshan X7200, er klart den beste prosessoren for slikt arbeid.

Jeg har selv forgjengeren til denne, og valgte den nettop med tanke på sånt arbeid - og den er voldsomt mye kjappere enn enhver annen bærbar jeg har vært borti, selv om jeg "bare" har Core i7 920 prosessor. Men når Sandy Bridge kommer, må jeg vurdere på nytt - spesiellt i forhold til Core i7 2920 XM Extreme. Da blir det enten en bærbar med en sånn, eller jeg oppgraderer til Core i7 980X i den jeg har.

Endret av thomit
Skrevet

Sørg ihvertfall for å få GTX485 å ikke 480, da 485 er mye raskere.

Har selv en bærbar med i7 740 og GTX460m, å den er vesentlig raskere enn min gamle desktop Q9400 og 9800GT i SLI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...