Gå til innhold

Bybanen - Krysset ved sletten senter


mancala42

Anbefalte innlegg

Jeg kom kjørende ned veien ved bergenshallen ned mot sletten og skulle kjøre til høyre i krysset ved sletten senter. Bybanen sto på holdeplassen og begynte å kjøre, og jeg fikk grønn pil, som jeg er sikker på betyr at du kan kjøre til høyre uten å ha vikeplikt for noen.

 

Jeg svingte til høyre og så bybanen komme mot meg i sidesynet, snudde hodet og så at den kjørte rett mot meg, ca 5 meter fra bilen min mens jeg var i krysset. Jeg måtte ta klampen i bånn og ungikk bybanen med ca en halvmeter.

 

Gjorde jeg noe feil her? Jeg hadde grønn pil, ikke grønt lys, og trodde derfor at bybanen skulle stoppe ved krysset.

 

Noen tanker? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ikke så bra ut.. Dersom det blir vanlig at folk mener den grønne pilen gjelder dem og kjører på det og ikke ser banen så kan det ende rimelig ille. Du bør klage inn til vegvesnet om denne hendelsen og forklare dem hva som skjedde og be de gjøre noe med det for det høres som sakt skikkelig farlig ut.

Lenke til kommentar

Som Zeph sier så har du vikeplikt for bybanen og den trumfer vel grønnlys.

Uansett så ville ikke jeg ha kjørt slik at det ble en fight mellom deg og bybanen, siden du uten tvil ville blitt smadret.

 

For å være helt ærlig, så mener jeg at alle som kræjer med bybanen har seg selv til å takke. Litt sund fornuft går lang vei, og å bruke øynene hjelper vel også på å ikke bli påkjørt/kjøre på.

Endret av -Léon-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uansett så ville ikke jeg ha kjørt slik at det ble en fight mellom deg og bybanen, siden du uten tvil ville blitt smadret.

 

Dette forholder jeg meg til, som fotgjenger og som bilfører. Selv om jeg har retten på min side, så forsøker jeg ALLTID å unngå idioter som ikke følger trafikkreglene. Om det medfører at jeg må stoppe en gang for mye, så gjør jeg heller det, enten jeg er minst eller størst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må dere da slutte å tulle. Hørt om myndighetspyramiden? Med mindre politiet faktisk står og dirigerer i krysset, skal du trygt kunne kjøre på grønt lys og grønn pil. Greit at man viser aktsomhet ovenfor trikken, men å stanse helt opp og vike for trikken når man har grønt blir for dumt.

Til trådstarter: Klag til trikkeselskapet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med mindre politiet faktisk står og dirigerer i krysset, skal du trygt kunne kjøre på grønt lys og grønn pil.

Grønn pil mente jeg også (som deg og TS) skulle bety at alle andre du kommer i konflikt med (også sporvogn) har rødt. På grønt lys, derimot, har du jo fortsatt vikeplikt for møtende trafikk (venstresving) og fotgjengere (venstre og høyresving), og muligens også trikk/sporvogn/bybane, avhengig av hvor denne går (f.eks. i separat trasè til høyre eller venstre for kjørefeltet). Hvordan ser dette krysset ut, egentlig? Hvor kom bybanen fra/til, hvor ligger sporet i forhold til kjørefeltet? Link til kart/flyfoto??

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ett bilfelt i hver retning, med bybanespor adskilt til høyre for veien ( i min kjøreretning). Veien deles i to felt ved krysset, ett hvor det er pil til høyre og ett hvor det er grønt lys rett fram. Når man skal svinge til høyre i krysset har man grønn pil. Før jeg krysset bybanesporene så jeg til høyre, og så bybanen kjøre mot krysset, men den hadde lav hastighet.

 

Ifølge det jeg lærte på førerskolen har man ved grønn pil ingen vikeplikt for noen i krysset, og krysset derfor sporene, men bybanen holdt da som sagt på å akselerere, slik at jeg måtte ta klampen i bånn for å unngå kollisjon.

 

I google street view kan man se hvordan krysset ser ut, men bildet ble tatt da bybanen var under konstruksjon, så det er ikke lyskryss i bildet, men man kan da se hvordan situasjonen ser ut.

 

 

Det er krysset mellom Vilhelm Bjerknes' vei og Wiers Jenssens vei.

Lenke til kommentar

Det er ett bilfelt i hver retning, med bybanespor adskilt til høyre for veien ( i min kjøreretning). Veien deles i to felt ved krysset, ett hvor det er pil til høyre og ett hvor det er grønt lys rett fram. Når man skal svinge til høyre i krysset har man grønn pil. Før jeg krysset bybanesporene så jeg til høyre, og så bybanen kjøre mot krysset, men den hadde lav hastighet.

 

Ifølge det jeg lærte på førerskolen har man ved grønn pil ingen vikeplikt for noen i krysset, og krysset derfor sporene, men bybanen holdt da som sagt på å akselerere, slik at jeg måtte ta klampen i bånn for å unngå kollisjon.

 

I google street view kan man se hvordan krysset ser ut, men bildet ble tatt da bybanen var under konstruksjon, så det er ikke lyskryss i bildet, men man kan da se hvordan situasjonen ser ut.

 

 

Det er krysset mellom Vilhelm Bjerknes' vei og Wiers Jenssens vei.

 

Jeg antar at Bergen følger Oslos regler, og isåfall hadde du vikeplikt. Trikk går foran alt, selv fotgjengere. I Oslo ville derimot ikke du hatt grønt lys, så det er et svakt punkt i Bergens byplanlegging.

 

 

Edit: Trikk har egne trafikklys. Kjørte trikken på S, tilsvarer rødt, er det dens feil.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Ingen nevner det - men også viktig å huske. Det er ikke grønt før krysset er klart (uansett hvor mye det lyser grønt). Og en trikk kan ikke stoppe på 2-3 meter som en bil kan. Det er ganske mange tonn som skal stoppes, glatte jernhjul mot glatt skinnegang (dette er en av årsakene til at trikk har forkjørsrett).

Lenke til kommentar

I Oslo, derimot, er det en trafikksentral som overstyrer trafikklysene. Noen ganger kan de grønne periodene være veldig korte, eller veldig lange. Dette er fordi trikken skal over.

 

 

Dette har vi også i Bergen så vidt jeg har forstått.

 

Jeg bor forøvrig like ved bergenshallen. Det skjer ofte nestenulykker på strekning herfra og ned til sletten senter. Det er masse biltrafikk til fysak og bergenshallen,

og ingen av de aktuelle overgangene her er lysregulert(kun ved sletten senter).

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

Det er nok bare sånn det er i begynnelsen. Det er veldig få ulykker med trikken i Oslo, og her kjører den i langt mer trafikkerte og større områder. Som regel kjører trikken midt i veien, selv om den noen steder har egne traséer.

 

Bergenserne blir vel også vant med bybanen etter en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...