Gå til innhold

Handle fra USA (og utlandet) - en hjelpende hånd


Anbefalte innlegg

Ja. Det skal betales toll på varen, da dette er klær. Den satsen er 10,7%. Så skal det betales merverdiavgift på summem av varens kostnad, fraktkostnadene samt tollkostnadene, og her er satsen 25%. Så må du ta høyde for fortollingsgebyr til speditøren, som vil variere fra speditør til speditør.

 

Med litt ungdomsskolematte klarer du nok fint å regne ut nøyaktig hva dette blir, og så får du selv ta stilling til hvor "dyrt" det blir.

Hvor dyrt kan man regne med at dette fortollingsgebyret er? Rundt 1500kr totalt da kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Kanskje tråden er utdatert, men jeg lurer på noe av det som har gått igjen her. Føler ikke jeg fikk helt svar av å lese tråden.

 

Jeg har bestilt en pakke fra USA med verdi av 32.6 USD (egentlig 36.86, men fikk tilbud og bonus så prisen ble totalt på 32,6) Deretter kom det frakt på 8 USD. Med tollens omregningskurser så skal prisen bli 32,6*5,97, altså drøyt 195 kroner. http://www.toll.no/templates_TAD/Tolltariffen/TvinnHistoricExchangeRates.aspx?id=61904&valutakode=USD&epslanguage=no

 

På pakken så står det en lapp om at det er ufortollet gods, og at DHL har foretatt en tollekspedisjon. Jeg antar det var denne som kom i posten. Fikk da 463 kroner mer å betale, hvorav 282,- var fortolling, 130,-utleggsgebyr og 50,- mva. Kan de gjøre dette når prisen er under 200 kr?

 

Jeg har bestilt fra det stedet flere ganger tidligere med samme metode (tilbud, bonus og frakt) og har ikke fått noen fortollingsavgift eller noe lignende så lurer på hva som evt kan være grunnen til dette?

Lenke til kommentar

Så lenge varens verdi (eksludert frakt) er under 200 NOK så skal du ikke betale moms eller toll. Jeg har opplevd noe lignende, og da jeg ringte dem rettet de opp feilen. Send dem en e-mail eller ring dem, og de vil nok ordne det.

 

Men det kan jo hende at DHL og Tollen operer med forskjellige omregningskurser, og da varen ankom fortollingsstedet oversteg varen 200 kr.

Lenke til kommentar

Men hvorfor blir det 282, i fortolling når varene er under 200?

Mulig avsender merket pakken med vanlig pris. Bonus kan være ført som gavekort som betaling el.l. og da blir ikke varen billigere, du bare delbetaler med en annen form for penger.

Hvis det derimot var under 200 kr etter omregningssatsene så ville jeg sendt DHL en mail med kvittering som beviser dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg har nå hatt samtaler med både dhl og der jeg kjøpte produktene. Grunnen til at det gikk over 200 kr var fordi nettbutikken ikke har trukket fra "reward" for å kjøpe der ofte på fraktdokumentene. Jeg har klagd til dem, men de har svart at de må sette den faktiske verdien av produktene på dokumentene. Så selv om jeg betalte rett under 200, så viste fraktdokumentene at jeg betalte over. De virker ikke noe særlig interesserte i å hjelpe meg videre, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

 

Forbrukerrådet? Skal ringe og høre med tollvesenet på mandag, men håper kanskje at noen har noe råd?

 

Takk!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er jo helt rimelig; tenk arbeidsmengden som må til for å tolle hver enkelte vare, rentene de taper i disse dager, pluss valutarisikoen de setter seg i - store svingninger i kursene for øyeblikket! /sarcasm

 

Jeg hadde ikke at hatt noe imot at staten fjernet 200-grensen; det er ikke helt riktig at utenlandske firmaer skal ha et konkurransefortrinn på 25% foran de norske. Derimot så hater, HATER jeg gebyrene som medfølger, og gjør alt i min kraft for å unngå dem - hadde disse blitt fjernet eller sterkt redusert ville det nok vært en win/win.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Varer med verdi under 200 kr(ekskludert frakt) og gaver med verdi under 1000 kr skal ikke betales mva eller toll på.

 

Men, hvis tollvesenet mistenker at varene har for lav verdi, kan de kreve dokumentasjon på det.

Siden det også er blitt ganske vanlig at utenlandske selgere merker varer som gaver, har tollvesenet begynt å bli litt mer skeptisk.

 

post-290794-0-82225900-1376006136.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis man bruker proxy fra f.eks. USA, er det riktig at man ikke trenger betale toll/mva så lenge han sender varen som en gave og beløpet ikke overskrider 1000 kr? Er det altså ikke nødvendig at han setter verdien på pakken til under 200 kr?

Enkelte proxyer er svartelistede hos Posten/tollvesenet/whatever slik at de regnes som profesjonelle selgere

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei

Nå har jeg fått mail fra MyUs;

 

"We need you to enter the declared value (i.e., the purchase price) of the merchandise you received today. This merchandise arrived with no merchant invoice or the merchant invoice did not indicate a value."

 

total summen for varen er 320 KR. Er det lurt her og oppgi lavere kjøpe pris (under 200) for å slippe avgiften?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...