Gå til innhold

Handle fra USA (og utlandet) - en hjelpende hånd


Anbefalte innlegg

Hei, har kjøpt 2 stk. treningsbukser fra utlandet til drøyt 360kr. Nå har jeg fått melding om at jeg må betale 577kr i tollen...? :(

 

Kan dette virkelig stemme? Høres for drøyt ut til å være sant.

 

På lappen står det

 

pris fortolling inkl. mva 302,-

utlagt mva 75,-

og

utlagt toll/avgifter 200,-

 

hvordan kan en vare på 360 spenn ende opp med 570kr i rene avgifter? :///

Endret av Danek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pris på fortolling varierer fra selskap til selskap, men enkelte er høyere enn andre. UPS tar vel 150 kr for alle verdier, Posten tar 129 kroner for forenklet fortolling (opptil 1000 kroner) og 253 kroner for fortolling utover dette. DHL er vel verstinger og ligger på nesten 600 kroner, mens FedEx tror jeg ligger på samme som UPS. Hvilket selskap var dette med?

 

Ellers ser utlagt mva ut til å være nokså riktig, om enn noe lavt, men utlagt toll/avgifter ser veldig feil ut. For treningsdrakter og skidresser er tollsatsen på 5,6%, så 200 kroner er helt på trynet. Ville bedt om en spesifisering.

 

(Forøvrig er de rene avgiftene dine bare 275 kroner, og ikke 570 kroner.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Har fått meldingen "Shipment requires importer's registration/identification number for clearance. (Examples include EIN, SSN, VAT, GST, RFC, etc.)" under sporingen av en FedEx-pakke fra Berg&Berg. Må jeg sende inn noe dokumentasjon til de? Aldri blitt spurt om noe sånt før.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det eneste reelle alternativet du har er å sende med Posten, alt annet er svindyrt.

Ja, jeg vurderte å velge Posten, men så tenkte jeg at det finnes andre alternativer også. Å sende en pakke, som veier 300 gram og har målene 30x30, koster fra 1700-1900 kr hos UPS.

 

Må jeg fylle ut proformafaktura, eller holder den lille grønne klistremerken? Noen som vet hvor safe det er å sende uten sporing?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hvis jeg kan bevise at jeg har betalt VAT ved kjøp i utenlandsk nettbutikk, slipper jeg da å betale MVA når den kommer til Norge?

 

Nettbutikker fra utlandet skal enten selge deg varen uten utenlandsk moms, eller eventuelt refundere momsen i etterkant. Noen refunderer ikke den utenlandske momsen, men betaler heller moms og tollregningen din hvis du sender de kvitteringen.

 

Desverre er det ikke alle nettbutikker som følger reglene, som ikke trekker fra momsen eller refunderer den på noensomhelst måte. Slike saker er svært vanskelig å få gjort noe med. Man kan eventuelt åpne en PayPal dispute og kreve momsen tilbake, eller sende inn et brev til kredittkortselskapet ditt der du ber om fritak for betalingen av momsen på varen du kjøpte.

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nettbutikker fra utlandet skal enten selge deg varen uten utenlandsk moms, eller eventuelt refundere momsen i etterkant. Noen refunderer ikke den utenlandske momsen, men betaler heller moms og tollregningen din hvis du sender de kvitteringen.

 

Desverre er det ikke alle nettbutikker som følger reglene, som ikke trekker fra momsen eller refunderer den på noensomhelst måte. Slike saker er svært vanskelig å få gjort noe med. Man kan eventuelt åpne en PayPal dispute og kreve momsen tilbake, eller sende inn et brev til kredittkortselskapet ditt der du ber om fritak for betalingen av momsen på varen du kjøpte.

 

Det er slett ikke sikkert at "nettbutikker fra utlandet skal selge deg varen uten utenlandsk moms, eller eventuelt refundere momsen i ettertid", nei. En norsk butikk skal dette dersom den selger til utlandet, men det er ingenlunde norsk lov som gjelder i heile verden.

 

I ganske så mange land er krav ov refusjon av utenlandsk MVA noe du sjøl skal ha gjort en skriftlig og underskrevet avtale med selger om før selger skal dette. (Det kan veldig godt være et gebyr for å gjøre dette, det er nemlig en del papirarbeid involvert, selger kan også sette det gebyret selger sjøl ønsker, sette minstegrense for refusjon og alt slikt - uten avtale er dine rettigheter null og med er dine rettigheter hva avtalen sier. Det er også noen land hvor det skal betales "MVA" på ei vare så lenge selger leverer fra et innenlandsk lager, likegyldig hvor i verden kjøper er. Om kjøper så må betale mer avgift seinere er det kjøper og kjøperlands problem, ikke selger og selgerlands.

 

Intet er farligere enn å blåkopiere norske regler og tro de gjelder overalt i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjennskap til noen som bor på Hawaii og som kan sende varer til Norge. Noen som vet sånn ca. hvor mye frakten fra Hawaii til Norge vil være på f.eks. en skjorte?

 

Forutsatt pakking i eske med utvendige mål maks ca 20/13/3,5 cm 37 USD, forutsatt annen pakking hvor lengde + omkrets ikke overskrider ca 120 cm (48") 56 USD. Da for vekt inntil 2 pund/0,9 kg. Varene er da uforsikret og postverket har intet ansvar for ved skade eller tap md mindre man sjøl reiser sak på Hawaii og beviser at dette har de gjort med vitende og vilje.

 

Kan også nevne at en eske på 35/28/8 cm og inntil 10 pund/4,5 kg koster 86 USD. Varene er da forsikret for inntil 200 USD om varene ikke er levert i løpet av 28 arbeidsdager.

 

Prisen er basert på Honululu, det vil være mindre tillegg for en del andre steder.

 

Hvem som kan vil sende har jeg intet begrep om.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja. Det skal betales toll på varen, da dette er klær. Den satsen er 10,7%. Så skal det betales merverdiavgift på summem av varens kostnad, fraktkostnadene samt tollkostnadene, og her er satsen 25%. Så må du ta høyde for fortollingsgebyr til speditøren, som vil variere fra speditør til speditør.

 

Med litt ungdomsskolematte klarer du nok fint å regne ut nøyaktig hva dette blir, og så får du selv ta stilling til hvor "dyrt" det blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...