Gå til innhold

iPad 2-skjermen avslørt


Anbefalte innlegg

Hvilke av dagens maskiner er det som har en snittforbruk på 300watt? Selv et maksforbruk på 300 watt er godt over snittet.

 

AtW

 

En overklokket gaming rig under spilling? :roll:

 

Du har selvfølgelig rett i at dagen maskiner ikke drar 300W i gjennomsnitt.100-150W er vel et bedre estimat. Men husk at skjermen er ikke inkludert i de fleste målinger av komplette systemer(f.eks Hardware.no sine tester).

 

Det er ikke mange årene siden av ATI og Nvidia trakk 200W med GPU alene!(G80 og R600) Heldigvis har ting bedret seg siden den gangen.

 

Jeg tipper en moderne maskin bruker under 100 watt i snitt, under bruk. Effektbruken er langt under max på de fleste oppgaver. Dette vil selvfølgelig avhenge av skjermstørrelsen, men det er litt kunstig å dra med når man skal gjøre en vurdering av ytelse mot watt på en maskin.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har et av amd eller intels billigere systemer, de som faktisk selges i store kvanta, så ligger de gjerne på 30-40 watt for hele systemet uten skjerm.

 

På moderne PCer så bruker jo selv kraftig modeller svært liten effekt når de har lite å gjøre. Maskiner har blitt veldig gode på skalering sånn sett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Om du har et av amd eller intels billigere systemer, de som faktisk selges i store kvanta, så ligger de gjerne på 30-40 watt for hele systemet uten skjerm.

Jeg har gått rundt med wattmåler og målt alle maskinene i huset, og ingen er i nærheten av dette! Anandtech målte de nye Sandy Bridge på tomgang til 75W.(Link) Når man legger til en 22-24" skjerm på 35-40W er vi over 100W.

 

Poenget mitt er fremdeles at tablet vs desktop er i helt forskjellige ligaer mhp strømforbruk og ytelse! En ipad/smart mobil tilsvarer en PII fra 1997 i MFLOPS!

Lenke til kommentar

Her er en artikkel som forklarer litt om dette med skjerm cpu/gpu og batteri. Noe som jeg og andre har prøvd å sagt, men som noen ikke vil høre på

 

http://www.pocketpccentral.net/iphone/news/2011/01/the-2nd-gen-ipad-will-not-have-a-retina-display/

 

Artikkelen virker underlig for meg. Den kommer med noen rare påstander, som feks at pixel-dpubling ser forferdelig ut. Og at man trenger mye mere ram. (man trenger maks 10 MB mer for å kjøre en så høy 2d-oppløsing). Videre er det jo liten kvantifisering. Alle forstår det krever litt mer å kjøre høyere oppløsning, spørsmålet er hvor mye.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

pixel doubling er jo ikke ideelt. Det ideele er jo å kjøre ting i oppløsning skjermen er i.

 

http://www.tipb.com/2011/01/19/problem-2x-ipad-2-retina-display/ her er en artikkel ang dette.

 

apple vil nok ikke gå ned på batterikapasitet for å tilfredstille de råeste geekene med høy oppløsning(de velger det noe annet uansett). For å gi en konkret eksempel så husker noe så enkelt som nokia 6230 som hadde 1.5", 65000 fargers skjerm med 128x128 oppløsning. Så kom 6230i med 208*208 oppløsning, og større batteri, men denne hadde betydlig dårligere batterikapasitet, og det finnes ganske mange htc telefoner (som før gikk undernavnet qtec) som man helt tydelig kunne si at høyere oppløsning gir betydlig mindre batterikapasitet, stort sett samme hardware bare bedre skjermer på noen modeller.

 

Jeg tror du får sende en mail til apples ingeniører vist du vil ha nøyaktig prosent tall av nøyaktig hvor mye som kreves på alle disse variablene. De svarer sikkert like godt/elendig som ellers apple folk.

Lenke til kommentar

pixel doubling er jo ikke ideelt. Det ideele er jo å kjøre ting i oppløsning skjermen er i.

 

http://www.tipb.com/2011/01/19/problem-2x-ipad-2-retina-display/ her er en artikkel ang dette.

 

apple vil nok ikke gå ned på batterikapasitet for å tilfredstille de råeste geekene med høy oppløsning(de velger det noe annet uansett). For å gi en konkret eksempel så husker noe så enkelt som nokia 6230 som hadde 1.5", 65000 fargers skjerm med 128x128 oppløsning. Så kom 6230i med 208*208 oppløsning, og større batteri, men denne hadde betydlig dårligere batterikapasitet, og det finnes ganske mange htc telefoner (som før gikk undernavnet qtec) som man helt tydelig kunne si at høyere oppløsning gir betydlig mindre batterikapasitet, stort sett samme hardware bare bedre skjermer på noen modeller.

 

Jeg tror du får sende en mail til apples ingeniører vist du vil ha nøyaktig prosent tall av nøyaktig hvor mye som kreves på alle disse variablene. De svarer sikkert like godt/elendig som ellers apple folk.

 

Selvfølgelig er det ikke like bra som native oppløsning, men argumentet er jo ganske underlig når det man sammenlikner med er dagens modell, det blir ikke noe dårligere kvalitet enn det er i dag. De to nokiane du nenver har forøvrig samme standby og snakketid oppgitt og 5% forskjell i batteristørrelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Titanbly? (TiPb)

 

De glemmer forøvrig ett alternativ. Skalere opp den fysiske skjermstørrelsen i takt med oppløsningen. Da beholder man pikselstørrelsen og unngår dermed vanskeligere touch, samtidig som man kan vise gamle progammer med 1:1 pikselmapping (og får dermed en sort ramme rundt når man bruker de gamle programmene med dårlige/fraværende skaleringsmuligheter). Nye programmer tilpasset den nye skjermen vil bruke hele skjermen. Det gjelder også gamle programmer som skalerer bra. Noe som forsåvidt burde være en selvfølge for programmererne.

Lenke til kommentar

Oppgitt tid teoretisk ja. men har testet veldig mange telefoner og det er ikke slik i praksis. i standby er jo skjermsparer på, og under samtale skjer det jo heller ikke mye på skjermen.

 

Vanskelig å uttale seg om når det ikke foreligger noe konkrete data, det er jo også andre forskjeller på telefonene, i tillegg vil skjermen antakelig reltivt sett trekke mer på en såpass primitiv enhet. Jeg vet ikke om vi kommer så mye nærmere et svar på grunnlag av det.

 

AtW

Lenke til kommentar

nei, jeg er bare en person, min inviduelle mening. Tror du virkelig vi får se denne oppløsning på ipad 2? den er jo avkreftet og artikkelen til amobil.no er jo feil etter all sannsynlighet, ikke bare pga min mening, men andre kilder rundt om på nettet? qtek og htc telfonen brukte ti omap cpuer for mange år siden. Viss vi ikke kan bruk folks meninger og synsing og erfaringer kommer vi ikke så langt, er vel derfor vi har ett åpent forum, også må det være lov å ta feil iblandt også, ingen kan vite alt.

Lenke til kommentar

nei, jeg er bare en person, min inviduelle mening. Tror du virkelig vi får se denne oppløsning på ipad 2? den er jo avkreftet og artikkelen til amobil.no er jo feil etter all sannsynlighet, ikke bare pga min mening, men andre kilder rundt om på nettet? qtek og htc telfonen brukte ti omap cpuer for mange år siden. Viss vi ikke kan bruk folks meninger og synsing og erfaringer kommer vi ikke så langt, er vel derfor vi har ett åpent forum, også må det være lov å ta feil iblandt også, ingen kan vite alt.

 

Selvfølgelig, jeg har ingenting imot synsing. Det er helt legitimt det. (sålenge man er klar på at det er det er). Det var ikke noe vondt ment, bare at eksemplet hjelper oss lite per nå for å vurdere hvor mye oppløsning har å si på batterilevetiden.

 

AtW

Lenke til kommentar

de satt inn større batteri og en bedre strømgjerrig prosessor med gpu på samme chip.

Prosessoren og grafikkortet i 3gs sitter også på samme chip.

 

Hva prøver du å si, er det mulig å lage prosessorer som er raskere OG drar mindre strøm? Men men, resultatet må jo bety at det går ann å øke oppløsningen uten at batteritiden brenner opp på minutter, hva er dette for noe blasfemi?

Lenke til kommentar

Gidder faktisk ikke dette å bli bare klaga på vær jævla kommentar jeg gjør, jeg har bedre ting å gjøre enn å forsvare mine synspunkter på opp og i mente. Men for å ta min siste kommentar her på jævla lenge. nokia 6230 og qtec telefonen sin oppløsning vs batteri var ikke veldig ulike forhold. Disse smarttelefonene altså qtec var mer avansert en apple sin ipad er på en del områder. og når den gjelder den 20 år gamle gutten sin blasfemi kommentar. Så er det noe som heter krymping nm som spiller inn, en annen sak var den gpu var satt på cpu og ikke utviklet i lag som a4 prosessoren til apple. En annen sak er jo at det apple oppløsning hadde på 3gs var jo en dårlig oppløsning og ikke konkuranse dyktig i markedet i forhold til andre produsenter, og det skulle jo bare mangle at man ikke klarte å matche andre når det kommer batterikapasitet, særlig på os som i mindregrad støtter multitasking. Men når vi snakker qxga er det en god del hestehoder foran konkurentene/teknologi.

Lenke til kommentar

Eller så er det bare å innse at xga er steingammel teknologi som sluttet å være en akseptabel oppløsning på større enheter for 10 år siden. Det er ikke akkuratt ny og krevende teknologi i motsetning til hva du ser ut til å tro.

 

Å rendre 1024*768 i 2d krever i størrelsesområdet 0% cpu, å firedoble dette vil fortsatt ligge i størrelsesområdet 0% cpu.

 

Når du i tillegg regner med at gpuen gjør dette, så blir forskjellen enda mindre.

 

Ikke rart alle innleggene dine blir kritisert når du ikke forstår det mest grunnleggende i argumentene.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...