Gå til innhold

PS3 vs Xbox 360 (slim)


glennm95

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Imponerende at Trondenils på den ene siden diskuterer om forskjellen mellom DVD og Blu-Ray har noe å si, mens han stadig proklamerer om at enkelte multiplatform spill har litt bedre performance på 360.

 

Nå får du bestemme deg. Har den lille forskjellen i bildekvalitet noe å si, eller ikke. Du kan ikke si "Ja takk, begge deler, så lenge det passer meg" her. Forventer vel heller at du snakker om at bildekvalitet er viktigere i spill enn i film... :roll:

 

Slutt å kall meg trondnils.

 

Forskjellen mellom bluray og dvd avhenger av den enkelte. De fleste bryr seg ikke særlig om forskjellen, ergo det dårlige bluray film salget til tross for økt bluray spiller salg.

 

Det er jo det artikkelen sier, at selv om bluray spillere selger ok (nettopp fordi dvd spillere finnes nesten ikke lenger), så selger bluray filmene dårlig. Ergo, bluray eiere velger dvd filmer som oftest. Dette viser jo hvor lite forskjellen fra dvd til bluray betyr selv for de som har bluray spillere.

 

De fleste har også en hdtv fordi man får ikke kjøpt annet i dag, ikke fordi de nødvendigvis er så opptatt av hd materiale eller bluray.

 

I spill så vet du like godt som meg, eller kanskje ikke, at det er mange fler ting enn bare bildekvalitet som er forskjellene. Det kan være ladetider, teksturforsjeller, oppløsning og det viktigste av alt, framerate forskjeller. Om dette er viktig får den enkelte bestemme selv.

Lenke til kommentar

Slutt å snakk om ting du ikke kan! Folk kjøper ikke hd tv fordi det er det eneste de får kjøpt. De kjøper det fordi de vil ha HD tv!

 

Jeg har solgt tver i nesten 3 år og de aller fleste nevnte de ville ha hd tv helst full hd.

 

 

Typisk troll fanboy du. Snakke om noe du ikke kan

 

Aha. Så hvor mange alternativer til hdtv er det i butikken din? Renner den over av CRT?

Jeg kjenner mange med hdtv. Jeg kjenner veldig få som ser hd materiale på de.

Lenke til kommentar

Hvor mange av de har en boks koblet til tven med HDMI-kabel for å vise tv? Har du sett etter det?

 

Edit: Forøvrig, prøv å gi bort en CRT-tv på finn.no. Hvor mange vil ha dem? Er en grunn til at de havner som EE-avfall.

 

Er dette så vanskelig? Jeg sier ikke at folk vil ha CRT tv'er, men faktum er at man får ikke kjøpt annet enn hdtv i dag. Det betyr ikke at folk nødvendigvis er interessert i HD materiale.

 

De fleste er mye mer opptatt i hvor tynn den er.

 

Ingen jeg har sett som hdmi kabler til tv. De fleste bruker standard kabeltv bokser med scart. Ganske morsomt hvordan de fleste også spiller med kompositt kabelen, særlig de som har PS3.

Endret av Artemia
Lenke til kommentar

Er mange det:). Men la meg gjenta meg selv. Kundene kommer inn i butikken og sier de vil ha HD tv. Så selv om vi hadde crt tv haddede valgt HD. Spiller ingen rolle om du kjenner mange med flatskjerm. Jeg er flatskjermselger og vet mer en deg om dette

 

Mange? Hva babler du om? Det finnes ikke alternativer til hdtv i butikkene. Nevn alternativene.

Lenke til kommentar

Bluray er nok ikke fremtiden, trur ikke formatet vil noengang bli like stort som DVD. Slik som teknologien går idag håper jeg på ett nytt, helst diskfritt, format om 3-5 år, noe som burde være mulig.

 

Når det er sagt, det er en gigantisk forskjell på DVD å Bluray når det kommer til kvalitet, spesielt lyden. Alle som har et hjemmekino anlegg verdig respekt lovpriser Bluray for lydkvaliteten. Etter å ha sett Bluray ser DVD ut som piss, blir skuffet hver gang jeg ikke finner filmen jeg vil se på Bluray..

 

Når PS3 kom ut var den uten tvil den billigste Bluray spilleren på markedet, og selv idag mener jeg det er en stor fordel for de aller fleste at den spiller av Bluray filmer..

 

Har selv Xbox 360 og foretrekker den fremfor PS3, men det er umulig å ikke bli misunnelig på PS3's Bluray :)

 

Ps: Grafikken på Xbox er like godt eller bedre en grafikken på PS3 fordi utviklerene lager spillene til Xbox 360 (fordi den er svakest) og porter deretter over til PS3. Du merker at på PS3 eksklusive spill er grafikken mye bedre enn på multiplattform spill... med andre ord: PS3 har dårligere grafikk fordi Xbox 360 ikke er kraftig nok.

Lenke til kommentar

Er mange det:). Men la meg gjenta meg selv. Kundene kommer inn i butikken og sier de vil ha HD tv. Så selv om vi hadde crt tv haddede valgt HD. Spiller ingen rolle om du kjenner mange med flatskjerm. Jeg er flatskjermselger og vet mer en deg om dette

 

Mange? Hva babler du om? Det finnes ikke alternativer til hdtv i butikkene. Nevn alternativene.

Det jeg prøver å si er at folk kjøper ikke hd tv fordi det er det eneste å få kjøpt. De kjøper det bevist fordi de vim ha en HD tv. Heldt full HD

Lenke til kommentar

Ps: Grafikken på Xbox er like godt eller bedre en grafikken på PS3 fordi utviklerene lager spillene til Xbox 360 (fordi den er svakest) og porter deretter over til PS3. Du merker at på PS3 eksklusive spill er grafikken mye bedre enn på multiplattform spill... med andre ord: PS3 har dårligere grafikk fordi Xbox 360 ikke er kraftig nok.

 

Forsiktig nå, er ikke lenge før du blir stemplet som PS3-fanboy.

Lenke til kommentar

Jeg skulle kanskje ha lagt til "Dersom du er en en utvikler".

Dersom jeg var utvikler hadde det vert enklest å komme i gang hvis det gikk i PHP, SQL og JavaScript. :p

 

360 har allerede bevist at den har blitt bedre med årene, så han tar nok feil.

Han snakket jo da om en 9-10 års periode, og ettersom han nylig annonserte at det var enda ingen konkrete planer for en PS4, så har han jo en stund få rett på enda.

 

Og for å snu på det, hvis utviklerne har fått mer ut av 360en over tid, hvorfor kunne ikke Microsoft gjøre den enda enklere slik at all kraften var tilgjengelig fra dag en? Jo, selvfølgelig, det var et kompromiss basert på hardware kostnad og utviklingstid - de bestemte seg for at de hadde fått det til godt nok.

 

Sony gjorde det samme, da med andre ting vektlagt, og så vidt jeg forstår gjorde de PS3en mer utviklervennlig enn 1 og 2 hadde vert. Men det var ikke godt nok; de var arrogant og bare antok at de kom til å ha samme dominerende posisjon på markedet, at utviklerne som tidligere kom til å ta takke med det de ble servert og pøse ut flotte toppspill. Istedet omfavnet mange utviklere 360 og nedprioriterte PS3en. PlayStation tapte markedsandeler og prestisje, så for Sony i 2006 var dette helt klart et dårlig valg.

 

Men det spørsmålet som da er mer interessant for meg som spillforbruker i 2011 - var dette valget nødvendigvis nødvendigvis negativt for meg i dag? Jeg ser ikke helt det. Det jeg ser er flotte eksklusiver der Cell-prosessorrens og Blu-Rayen utnyttes skikkelig, mens "skru ned grafikkkvaliteten/frameraten for å få den til å kjøre på PS3" blir mer og mer en ting fra fortiden, og at færre store 3. parts titler ender opp uten en fullverdig PS3 versjon.

 

I verste fall er ulempene snart over; i beste fall hadde Hirai rett og PS3en vil etterhvert begynne å vise en ytelsesfordel på multiplattformspill. Uansett er dette en bra år å være PS3 eier. :D

 

Det har ikke noe å si om at du kaller det et dårlig håndverk eller ikke. Faktum er at en rekke utviklere ennå ikke har fått dreisen på PS3.

Ja, og flere har ikke fått dreisen på 360en heller. Eller spillutvikling generelt. Ser ikke noen grunn til å unnskylde noen av dem. :p

Lenke til kommentar

Han sa at harddisk som standard ville vært bra, men 512mb ram var viktigere. Valget for utviklere var 256mb ram og harddisk som standard eller 512mb ram og harddisk ikke som standard.

Det er da forholdsvis missvisende - begge konsollene har 512 MB RAM, dog forskjellig oppsett.

 

360 har 512 MB GDDR3 RAM som CPU og GPU deler på. PS3 har 256 MB GDDR3 RAM til GPU, og 256 XDR RAM til CPU.

 

XDR RAM er da raskere, mer fleksibel, har høyere pris, og ble valgt fordi "vanlig" RAM ville blitt en flaskehals for cell-prosessoren, spesielt når alle kjernene ble tatt i bruk. GPUen har visstnok tilgang til XDR RAMen og, men da konsollen ble lansert i alle fall var det vanskelig å få brukt i praksis pga. de store forskjellene på de to RAM typene. Om Sony klarte å fikse dette ville det jo lettet på en de mer vanlige kritikkene mot PS3en...

Lenke til kommentar

Bluray er nok ikke fremtiden, trur ikke formatet vil noengang bli like stort som DVD. Slik som teknologien går idag håper jeg på ett nytt, helst diskfritt, format om 3-5 år, noe som burde være mulig.

 

Når det er sagt, det er en gigantisk forskjell på DVD å Bluray når det kommer til kvalitet, spesielt lyden. Alle som har et hjemmekino anlegg verdig respekt lovpriser Bluray for lydkvaliteten. Etter å ha sett Bluray ser DVD ut som piss, blir skuffet hver gang jeg ikke finner filmen jeg vil se på Bluray..

 

Når PS3 kom ut var den uten tvil den billigste Bluray spilleren på markedet, og selv idag mener jeg det er en stor fordel for de aller fleste at den spiller av Bluray filmer..

 

Har selv Xbox 360 og foretrekker den fremfor PS3, men det er umulig å ikke bli misunnelig på PS3's Bluray :)

 

Ps: Grafikken på Xbox er like godt eller bedre en grafikken på PS3 fordi utviklerene lager spillene til Xbox 360 (fordi den er svakest) og porter deretter over til PS3. Du merker at på PS3 eksklusive spill er grafikken mye bedre enn på multiplattform spill... med andre ord: PS3 har dårligere grafikk fordi Xbox 360 ikke er kraftig nok.

 

Hvor mange har hjemmekino anlegg? Det er bare entusiaster. Og hvis det er noe massene bryr seg enda mindre om enn bildekvaliteten mellom dvd/bluray så er det lyden. DVD lyd med 5.1 surround eller hva det er for noe holder for 99% av befolkningen. De fleste bruker vel uansett lyd fra TV'en.

 

DVD ser ofte dårlig ut ja. På en hdtv. Og særlig hvis spilleren ikke har oppskalering. På en god CRT tv derimot så ser DVD fremdeles meget bra ut. Så det er HDTV'ene sin feil at dvd ser dårlig ut på dem.

 

Og hvor stor fordel er det at PS3 kan spille bluray filmer? Hvis man er interessrt i det så kan man kjøpe en bluray spiller og 360/wii for omtrent samme pris som PS3 f.eks.

 

Fatter ikke alt dette maset. En bluray spiller koster ingenting lenger. Folk maste da ikke så mye om at PS2/Xbox hadde dvd når dvd spillerne var like billige some bluray er i dag?

 

Folk prater som om bluray er umulig å få tak i utenom PS3...

Ja, det hadde vært fint om konsollene også laget kaffe men jeg er også litt glad jeg slapp å betale ekstrakostandene det ville innebært.

 

Folk lager spill til 360 først fordi den er ENKLEST å lage spill til og spillene selger best der. Ikke nødvendigvis fordi den er svakest.

 

De lagde spill til PS2 først også, og portet så til Xbox. Og i nesten alle tilfeller ble Xbox versjonen mye bedre. Hvorfor er ikke det tilfellet i dag siden PS3 er liksom så mye kraftigere? Er jo akkurat samme situasjon.

 

Fordi den er ikke det. Å si at 360 liksom holder PS3 tilbake er faktisk en ekstrem uttalelse.

 

Begynner å bli temmelig drøy denne floskelen om at PS3 er kraftigere når vi er 5 år inn i denne generasjonen og likevel er det meget lite som tyder på det. 360 versjoner fortsetter å være best og PS3 eksklusivene er vel hverken bedre eller dårligere enn 360 sine.

 

Er Killzone 2 så mye bedre teknisk enn Halo Reach? Er GT5 så mye bedre teknisk enn Forza 3?

Nei. Og det til tross for at GT5 har vel hatt 10 ganger større budsjett enn Forza 3.

 

Det som betyr mest er utviklerne og budsjettet et spill har.

Endret av Artemia
Lenke til kommentar

Jeg skulle kanskje ha lagt til "Dersom du er en en utvikler".

Dersom jeg var utvikler hadde det vert enklest å komme i gang hvis det gikk i PHP, SQL og

Der svarte du egentlig ikke på spørsmålet mitt.

 

Han snakket jo da om en 9-10 års periode, og ettersom han nylig annonserte at det var enda ingen konkrete planer for en PS4, så har han jo en stund få rett på enda.

Xbox 360 er i sitt 6. år, og Gears of War 3 ser etter alt å dømme ut til å overgå forgjengerne. Hva som skjer etter 2011 er vanskelig å vite, så man kan ikke påstå at grafikkutviklingen til X360-spill vil stagnere. Akkurat som man ikke kan påstå at de vil se bedre ut.

 

Og for å snu på det, hvis utviklerne har fått mer ut av 360en over tid, hvorfor kunne ikke Microsoft gjøre den enda enklere slik at all kraften var tilgjengelig fra dag en? Jo, selvfølgelig, det var et kompromiss basert på hardware kostnad og utviklingstid - de bestemte seg for at de hadde fått det til godt nok.

 

Sony gjorde det samme, da med andre ting vektlagt, og så vidt jeg forstår gjorde de PS3en mer utviklervennlig enn 1 og 2 hadde vert. Men det var ikke godt nok; de var arrogant og bare antok at de kom til å ha samme dominerende posisjon på markedet, at utviklerne som tidligere kom til å ta takke med det de ble servert og pøse ut flotte toppspill. Istedet omfavnet mange utviklere 360 og nedprioriterte PS3en. PlayStation tapte markedsandeler og prestisje, så for Sony i 2006 var dette helt klart et dårlig valg.

No arguements there. Vi kommer garantert til å se et mer ydmykt Sony når de viser frem PS4 for første gang.

 

Men det spørsmålet som da er mer interessant for meg som spillforbruker i 2011 - var dette valget nødvendigvis nødvendigvis negativt for meg i dag?

Nei, men man kan si akkurat det samme om de som eier Wii eller 360 også. Den opprinnelige kommentaren min refererte til de som klaget over at 360 mangler bluray. Var dette valget nødvendigvis negativt for meg i dag?

 

Alle konsollene har sine feil eller mangler, men det betyr ikke at man ikke kan ha det moro med dem.

 

Ja, og flere har ikke fått dreisen på 360en heller. Eller spillutvikling generelt. Ser ikke noen grunn til å unnskylde noen av dem. :p

Du vet like godt som meg at jeg snakket om forskjellene mellom multiplatformspil til 360 og PS3.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...