Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Obama støttet vel også Mubarak ganske så lenge om jeg ikke husker feil.

 

Nazislamisten slår til.

Eneste som er nazi her er jødene selv. Hvis de virkelig hadde rørende omtanke for oposisjonen i Egypt, ville det ikke da vært mer naturlig å støtte demonstrantene og f.eks. ha et banner hvor de viste sympati med de 38 som er drept siste dagene?

 

Neida, i stedet finner de en sak som de vet vil skade ved måten de fronter den på.

 

Ren og skjær slu & ondsinnet handling, pønsket ut av folk som har lang erfaring..

 

Fordi at en plakat hadde fått et eneste sekund med oppmerksomhet sant?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke lest tråden, men hiver meg inn i diskusjonen likevel :)

 

 

Jeg mener at hele det vestlige samfunnet burde gått inn for å hjelpe israel mot TERORISTSTATEN "palestina". de er en stat av nesten 100 prosent muslimer, noe som gjør at de hater jøder og BEGYNTE med å sende raketter mot israel. Hvis svenskene hadde drivd å sendt raketter mot oss... Hadde vi da ikke gjort noe? Og ikke nok med det, hva om da nesten hele det vestlige samfunnet hadde begynt å sende støtte til svenskene fordi vi reagerer med at de sender raketter på oss.

Akuratt samme situasjon er det i israel. Palestinerne sender raketter mot israel konstant! til og med når ISRAEL har tatt intiativ til å ingå våpenhvile så fortsetter palestinerne. Jeg mener israel burde føre krig mot palestinerne isteden for å li sendt raketter på døgnet rundt.

 

Her kommer ett eksempel:

Skjold rund pulten betyr å stenge grensene.

 

Per er Israel.

Roger er palestina.

 

Per og roger er på skolen, per sitter ved pulten foran roger.

Plutselig så begunner roger å skyte per med sofgun fordi per er jøde.

Roger fortsetter og gjør dette noen dager til per tenker at nå er det nok og lager ett skjold rundt pulten sånn at roger ikke kan skyte han mer.

Dette fører til at roger ikke kan bruke den ekstra blyanten til per når han trenger og derfor går hele klassen inn for å sende softgunammo og blyanter til roger.

 

Det blir helt feil ikke sant?

samme er det med israel.

 

Israel og palestinerne har vært i krig med hverandre i årtusener. Bare tenk på filistrene de var på samme sted som palestinerne er i dag.

 

Dette er israel for ett par tusen år siden, filister sletten er det samme som palestinia i dag.

 

 

map1.jpg

 

 

 

Som det står i bibelen så har filistrerne og israel vært i krig flere ganger, david vs goliat o.s.v

 

Dere som støtter palestinerne mener jeg er anisemitister. Jødene har ikke gjort noe mot oss eller noen andre land uten at vi har gjort noe mot dem som er verre.

 

Her er btw ett annet kart over israel, dette er på davids tid.

 

map3.jpg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja...det var blannede følelser for revolusjonen i Israel.

De så positivt potensiale, men også faren ved at ekstremister kan komme til valget, og at fredsavtalen kan opphøre, noe som vil bli katastrofalt for både israelere og egyptere

 

Kan du linke til noe hvor det har blitt nevnt et eneste positivt ord fra Israel ang. revolusjonen i Egypt? Alt jeg har fått med meg er at de fryktet for fredsavtalen og advarte mot demokratisk valg i Egypt.

Lenke til kommentar

Og ellers i Egypt:

 

Tahrir: Her avgjøres Egypts framtid

 

ElBaradei og stor-imamen i Kairo ga støtte til folkehavet på Tahrir-plassen i sentrum av Kairo i dag. En enorm menneskemengde er samlet på plassen.

 

Hundrevis av egyptiske flagg vaier over den enorme folkemengden på Tahrir-plassen i sentrum av Kairo. Menneskene på plassen roper taktfast, blåser i fløyter og slår på trommer.

 

Stemningen gjennom dagen har vært høy, og folk virker tålmodige og rolige – men knytter nevene og later ikke til å ville gi seg. Presset på militærrådet som midlertidig har sittet med makten siden februar, er enormt.

 

Mange frykter at demonstrasjonene skal ende i et blodbad, men kampene mellom soldater og unge opprørere foregår utenfor plassen, og de militære skal ha inngått en slags gjensidig våpenhvile med aksjonistene.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7890840

 

Kvinner blir trakassert på Tahrir-plassen

 

– En gruppe menn overfalt meg, og voldtok meg i folkemengden. Jeg trodde jeg skulle dø, sier Egypt-korrespondent Caroline Sinz.

 

Sinz er ikke alene om å hevde å ha opplevd dette.

 

– Fem eller seks menn omringet meg. De tok tak i brystene mine, og befølte underlivet mitt. Jeg mistet tellingen på hvor mange som forsøkte å komme inn under buksene mine, forteller den amerikanske midtøstenkorrespondenten Mona Eltahawy til ABC.

 

Eltahawy er blant de mange journalistene som dekker demonstrasjonene i Kairo.

 

Svært få kvinner, og særlig utlendinger befinner seg på Tahrir-plassen, nettopp fordi det er ekstra farlig for dem, opplyser det egyptiske presseforbundet.

 

Presseforbundet hevder at militærrådet sender ut pøbler for trakassere og forvise kvinner på Tahrir-plassen. Dette er ikke bekreftet fra andre kilder.

 

Eltahwy sier hun ble seksuelt trakassert av militærstyrker etter at hun ble arrestert i folkehavet på Tahrirplassen.

 

– Ved siden av å slå meg, fikk jeg gjennomgå de verst tenkelige seksuelle overgrepene, forteller Eltahwy til ABC. Hun brakk begge armene under overfallet.

 

Kameramannen ble også grundig banket opp. Til slutt fikk Sinz en gruppe egyptere til å hjelpe henne ut av flokken, og fraktet henne til hotellet der hun fikk legehjelp.

 

– Det rådende kaoset i Kairo og de grove menneskerettighetsbruddene er like ille som i de mørkeste timene av revolusjonens tidligere fase, i januar og februar, skriver Journalister uten grenser (Reporters without borders) i en uttalelse, ifølge ABC.

 

Minst 38 mennesker har mistet livet og rundt 3000 er skadd etter demonstrasjonene som har vart siden forrige lørdag.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7891854

 

Demonstrant drept i Kairo

 

En egypter ble i dag drept i sammenstøt mellom politi og demonstranter som krever at de militære gir fra seg makten i landet, melder nyhetsbyrået AFP.

 

Det er en lege som har informert nyhetsbyrået om dødsfallet.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7892193

Lenke til kommentar

Kan du linke til noe hvor det har blitt nevnt et eneste positivt ord fra Israel ang. revolusjonen i Egypt? Alt jeg har fått med meg er at de fryktet for fredsavtalen og advarte mot demokratisk valg i Egypt.

"We are living at a time when the world in general and the Middle East in particular is changing," said Defense Minister Ehud Barak at the graduation ceremony of an IDF officers course, Barak added: "The Arab Spring undermines tyrannical regimes and rulers. It gives expression to the will of the people, but also opens the door to radical Islamist elements that threaten the stability of the entire region."

 

 

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4139732,00.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Israel vurderer å mørklegge Gazastripen

 

Israel kan komme til å kutte forsyningene av strøm og vann til Gazastripen dersom de to palestinske fraksjonene Fatah og Hamas danner samlingsregjering.

 

Viseutenriksminister Danny Ayalon opplyser dette til nettavisen Yediot Aharonot.

 

En samlingsregjering «vil forvandle Den palestinske selvstyremyndigheten til en terrorenhet og vil sette en stopper for ethvert håp om en fredsavtale», sa Ayalon. Han sitter i Knesset for det nasjonalistiske partiet Yisrael Beiteinu.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/--Israel-vurderer--mrklegge-Gazastripen-6707762.html

 

Nok en gang får man et endelig bevis på at Israel ikke vil ha noen fred! Israel vil ikke ha en palestinsk forsoning, men at den interne konflikten skal fortsette! De vet at sammen med deres egne, ulovelige bosettninger på okkupert, palestinsk jord er den palestinske splittelsen det største hinderet for en fredsløsning og nå motarbeider de mulighetene for fred på begge fronter!

Lenke til kommentar

Nå er det virkelig interessangt hva som skjer i Egypt og om utfallet kan ha noe å si for konflikten mellom palestinerne og israelerne:

 

Egypts militærleder i samtaler med ElBaradei

 

Samme dag som uroen blusset opp i Kairo, holdt lederen av Egypts militærråd samtaler med de to presidentkandidatene Mohamed ElBaradei og Amr Moussa.

 

To forholdsvis rolige dager i Kairo ble avløst av mer blodsutgytelser lørdag morgen, da en egyptisk demonstrant ble drept i sammenstøt med politistyrker.

 

Siden protestbølgen startet i Kairo forrige lørdag, er 41 personer drept og rundt 2.000 såret. De siste to dagene har det imidlertid vært relativt rolig i hovedstaden, før det ble meldt om nye sammenstøt ved Tahrir-plassen lørdag morgen.

Valg til ny nasjonalforsamling er planlagt til mandag, og militærrådet fastholder at det vil gå av stabelen.

 

Lørdag morgen sa myndighetene at over 100.000 egyptere som bor utenlands allerede har forhåndsstemt ved ambassader og konsulater.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7892503

 

«Splitt og hersk» gir kaos før Egypt-valget

 

Halvannet døgn før valget i Egypt er de revolusjonære mer splittet enn noensinne. Flere truer med å boikotte stemmeurnen – og eksperter spår fortsatt bråk etter valget.

 

Blant egypterne som drev frem revolusjonen som styrtet Hosni Mubarak, og som nå viser sin avsky mot det sittende militærstyret, er det bygget seg opp en potensielt farlig splittelse.

 

– Splittelsene gjør militærrådet i stand til å ha en splitt- og hersk-strategi, og det er farlig, siden militærrådet har vist at det ikke er interessert i en reell demokratisk overgang, sier Høigilt.

 

– Dette har gjort det vanskelig for de militære å late som de er en nøytral kraft, slik det på sett og vis ble fremstilt under Mubarak. Nå er det militærrådet som er Mubarak, det er de som undertrykker demonstranter og har ansvaret, til syvende og sist, sier Høigilt.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7892608

 

Disse partiene velger de mellom

 

Mandag går egypterne til valgurnene. Men hvem er det egentlig de stemmer på?

 

Mandag starter første runde av parlamentsvalget i Egypt. Egypterne skal først velge kandidater til parlamentets underhus, og dersom alt går etter planen skal siste valgrunde være avsluttet og parlamentet komplett innen midten av mars 2012. De folkevalgte vil så kunne gå løs på sin første viktige oppgave, som er å vedta en ny grunnlov.

 

Men hvem er det egypterne kan stemme på? At valgmulighetene er mange er det ingen tvil om, med over 55 registrerte partier. 35 av dem ble stiftet etter at Mubarak ble fjernet fra makten i februar i år.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7891049

 

Ønsker parlamentarisme i Egypt

 

Det muslimske brorskap sier det ønsker å få innført et parlamentarisk system i Egypt etter valget på ny nasjonalforsamling.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7892767

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det muslimske brorskap arangerte demonstrasjoner mot Israel i Kairo:

Det ble ropt “Tel Aviv, Tel Aviv: dommedag har kommet”

og “en dag skal vi drepe alle jødene”

http://www.jpost.com/MiddleEast/Article.aspx?id=247078

 

Jeg må jo si jeg har litt forståelse for at jøder blir litt engstelige for hva som skjer dersom det muslimske brorskap, som er veldig populære i Egypt, kommer til makta.

Endret av Drogin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Israel vurderer å mørklegge Gazastripen

 

Israel kan komme til å kutte forsyningene av strøm og vann til Gazastripen dersom de to palestinske fraksjonene Fatah og Hamas danner samlingsregjering.

 

Viseutenriksminister Danny Ayalon opplyser dette til nettavisen Yediot Aharonot.

 

En samlingsregjering «vil forvandle Den palestinske selvstyremyndigheten til en terrorenhet og vil sette en stopper for ethvert håp om en fredsavtale», sa Ayalon. Han sitter i Knesset for det nasjonalistiske partiet Yisrael Beiteinu.

 

http://www.aftenpost...en-6707762.html

 

Nok en gang får man et endelig bevis på at Israel ikke vil ha noen fred! Israel vil ikke ha en palestinsk forsoning, men at den interne konflikten skal fortsette! De vet at sammen med deres egne, ulovelige bosettninger på okkupert, palestinsk jord er den palestinske splittelsen det største hinderet for en fredsløsning og nå motarbeider de mulighetene for fred på begge fronter!

 

 

Er jo umulig for Israel å klare å få fred med palestinerne.

 

Hamas-Fatah samlingregjering? Da er vi enda lengre unna fred! Hurra! Palestinerne's titt og ofte svært irrasjonelle handlinger - som bare fører til mer elendighet og "krig". Er det rart Israel i sin frustrasjon ønsker å kutte strømmen? Hahhaha!

 

Det muslimske brorskap arangerte demonstrasjoner mot Israel i Kairo:

Det ble ropt "Tel Aviv, Tel Aviv: dommedag har kommet"

og "en dag skal vi drepe alle jødene"

http://www.jpost.com....aspx?id=247078

 

Jeg må jo si jeg har litt forståelse for at jøder blir litt engstelige for hva som skjer dersom det muslimske brorskap, som er veldig populære i Egypt, kommer til makta.

 

Haha, tror det muslimske brorskap heller burde sagt "Kairo, Kairo" dommedag har kommet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...