Gå til innhold

Hvorfor er din gud den riktige?


Anbefalte innlegg

Hvorfor er din gud Den Sanne Gud ?

 

Jeg har stilt spørsmålet tidligere i andre tråder, men følte behov for å splitte det ut som et eget tema.

De svarene jeg har fått tidligere, er som regel i retningen av: "jeg bare vet det", eller et tilfeldig bibelvers-sitat som avsender mener skal fungere som bevis.

 

La oss si for diskusjonens skyld si at det finnes 10 store verdensreligioner. Vi setter ut like mange stoler i en sirkel, og gir én stolplass til én representant fra hver religion.

Nr 1 starter med utsagnet: "Min religion er den eneste sanne."

Nr 2 fortsetter med samme utsagn til man har kommet til nr 10.

Det betyr at det er kun én som har rett; de ni andre tar feil.

Eventuelt tar alle feil, og ingens religion er 'den riktige.'

 

Det er overveiende sannsynlig at du som person vil være preget av den til enhver tid rådende religion og kultur i landet du vokste opp i (selv om vi har hederlige unntak som f.eks. Dinesh D'Souza).

Med andre ord: hadde du tilfeldigvis vært født i Sverige fremfor Pakistan, hadde du sittet i stol nr 3 fremfor nr 6, men på like harmdimmerende vis proklamert at din gud er den rette.

Det trenger ikke å være så hypotetisk heller: kanskje du ble født i Pakistan, men foreldrene dine og familien flyttet til Australia, er forholdvis sekulære, og du ender opp som katolikk.

 

Hvorfor er din gud Den Sanne Gud ?

Bare vet du det, eller kommer du nå til å sitere fra bibelen din og legge det frem bevis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har hørt fra religiøse her på forumet er de fleste guder riktige fordi de er bevist. Både Allah, Jesus og Buddha er beviste guder som alle er riktige.

 

Problemet er at hos slike bastante religioner blir det et problem når en er riktig, fordi da er samtidig alle de andre feil. Og den evige kranglingen er den ultimate sannheten omkring disse religionene.

Lenke til kommentar

Hvorfor er din gud den riktige??

Fordi Han er et Menneske. Mennesket Jesus Kristus.

IHS, så argumentet er (som jeg forutså): 'jeg bare vet det' ?

Kan ikke du, for en gangs skyld, prøve å utbrodere og argumentere for ditt syn?

Spørsmålet mitt var: hvorfor?

Svaret ditt er: derfor.

 

Er du ikke istand til å se kjernen i det jeg spør om? De filosofiske og selvmotsigende problemstillingene jeg prøver å sette søkelys på?

Lenke til kommentar

Hvorfor er din gud Den Sanne Gud ?

Bare vet du det, eller kommer du nå til å sitere fra bibelen din og legge det frem bevis?

Prøv å studer de forskjellige religionene og se hvem som virker mest troverdig. Forfalskninger burde kunne avsløres ved litt kritisk testing.

Endret av MySaviourDied4u2
Lenke til kommentar

Hvorfor er din gud Den Sanne Gud ?

Bare vet du det, eller kommer du nå til å sitere fra bibelen din og legge det frem bevis?

Prøv å studer de forskjellige religionene og se hvem som virker mest troverdig. Forfalskninger burde kunne avsløres ved litt kritisk testing.

MEST TROVERDIG?!?

alle inneholder like mye fiksjon. Spør meg heller om hva som er mest troverdig av Star Trek og Star Wars.

Der er det i det minste elementer fra sannhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv å studer de forskjellige religionene og se hvem som virker mest troverdig.

Jeg synes ikke noen av dem virker troverdig.

Buddhisme virker å promotere selvstendig tankegang i større grad. I så måte vil jeg rangere buddhisme høyere enn f.eks. kristendom, uten at jeg anerkjenner noen av dem som en vedtatt sannhet.

 

Forfalskninger burde kunne avsløres ved litt kritisk testing.

Hva er originalen?

Lenke til kommentar

Nå prøver jeg etter beste evne å skille mellom min religiøse tro og eksistensialistiske tro, så jeg får vel av den grunn gi to svar :p Jeg har ingen bevis for at den kristne Gud er den sanne gud, ei heller tror jeg det finnes en sann gud så lenge denne definisjonene er menneskebestemt. Ulike religioner gir ulike definisjoner på denne guden, og jeg tror, som du sier, at det er kulturen man vokser opp i som bestemmer hvilken religion man knytter seg til, i forhold til kulturens verdier og historie. Dette er selvfølgelig en veldig a4-beskrivelse av hvorfor jeg kaller meg kristen, men dette er altså min grunntanke.

 

Min eksistensialistiske tro bunner i et nokså enkelt spørsmål: er vi skapt av en vilje? Mitt svar, på gunn av mine tanker, og kanskje min kultur, er «ja», men jeg har ingen garanti for at dette er sannhet, siden dette er mine tanker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...