Gå til innhold

Bør korset fjernes fra flagget?


  

317 stemmer

  1. 1. Fjerne korset?

    • Ja
      70
    • Nei
      247


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lagde et flagg i Photoshop nå... Jeg mener flagget kunne sett slik ut:

 

post-148960-0-82239400-1321495720_thumb.jpg

Stilig!!

 

Skjønt jeg har alltid lurt på hvorfor riksvåpnet til Norge er en LØVE.... Hvorfor ikke en jerv foreksempel? Eller en bjørn? Eller Gaupe? Alle sammen formidable jegere og sterke og majestetiske dyr...

 

Hvorfor akkurat en løve, et dyr som det i bestefall er noe slikt som MINST 15 000 år siden levde i Europa (Snakker her om den utryddede europeiske og mye større varianten av løver, som levde i europa når vi innvandret hit fra det som i dag er kjent som midtøsten for omtrent 35 til 45 000 år siden, ikke de afrikanske løvene...), OM disse løver noensinne har satt sine poter i Norge, noe jeg tviler på...

 

Kanskje du skulle ta en tur i photoshop igjen og erstatte løven med en jerv? Bare for å se...

 

;)

Lenke til kommentar

Jeg lagde et flagg i Photoshop nå... Jeg mener flagget kunne sett slik ut:

 

post-148960-0-82239400-1321495720_thumb.jpg

Stilig!!

 

Skjønt jeg har alltid lurt på hvorfor riksvåpnet til Norge er en LØVE.... Hvorfor ikke en jerv foreksempel? Eller en bjørn? Eller Gaupe? Alle sammen formidable jegere og sterke og majestetiske dyr...

 

Hvorfor akkurat en løve, et dyr som det i bestefall er noe slikt som MINST 15 000 år siden levde i Europa (Snakker her om den utryddede europeiske og mye større varianten av løver, som levde i europa når vi innvandret hit fra det som i dag er kjent som midtøsten for omtrent 35 til 45 000 år siden, ikke de afrikanske løvene...), OM disse løver noensinne har satt sine poter i Norge, noe jeg tviler på...

 

Kanskje du skulle ta en tur i photoshop igjen og erstatte løven med en jerv? Bare for å se...

 

Jepp. Løven blir brukt på grunn av hvordan løver angriper eller forsvarer seg taktisk, tror jeg... Mener å ha hørt det en plass..

 

Bare for å ta et utdrag fra wikipedia:

 

TL;DR

Atferd

 

Løvens atferd skiller seg på et vesentlig punkt fra andre kattedyr, gjennom at den er sosial og lever i flokk. Løveflokken er hva fagfolkene kaller fisjon-fusjon orientert. Det betyr at medlemmene i flokken kommer og går som det passer seg, slik at hele flokken sjelden er samlet. Det kan være mellom 2 og 40 dyr i en flokk. I Kruger (Sør-Afrika) og Serengeti (Tanzania) nasjonalparkerer er gjennomsnittet ca. 13 dyr. Disse fordelte seg på i snitt 1,7 voksne hanner, 4,5 voksne hunner, 3,8 ungdyr og 2,8 unger.

 

Dominerende hanner er immigranter som med makt har tatt kontroll over flokken. Det er kjent at flere hanner (vanligvis brødre) kan danne allianser for lettere å kunne overta en flokk. Unge hanndyr forlater flokken når faren eller den dominante hannen begynner å se dem som konkurrenter, vanligvis når de er omkring 2,5 år gamle.

 

Disse hannene vil normalt oppta en nomadisk tilværelse for ca. 2-3 år, for så å danne en allianse og forsøke å overta en flokk. Dobbeltallianser varer sjelden mer enn 2-2,5 år etter at de har klart å overta en flokk. Allianser som består av 3-4 hanner kan vare lenger enn 3 år. Allianser av mer enn fire hanner forekommer svært sjelden. Single flokkledere hersker i snitt i ca. 2 år før de blir styrtet av immigranter.

 

Flokken ellers består av beslektede løvinner og deres barn (ungdyr og valper). Mens hannene blir jaget når de er omkring 2,5 år gamle, får hunnene bli livet ut. De slåss sjelden og konkurrerer normalt ikke seg i mellom innad i flokken, slik som vanlig er blant andre flokkdyr. Beslektede hunner i samme flokk ser ut til å reprodusere omtrent samtidig. Siden det ikke finnes dominans hunnene i mellom er dette en fordel, fordi hunnene kan hjelpe hverandre med å die valpene. Voksne hanner er imidlertid både konkurrenter og dominante seg i mellom.

 

Løver som slåss på kryss av flokkene, kan drepe eller skade hverandre stygt. Dette kan være kritisk for mindre flokker, som er avhengige av hverandres hjelp for å overleve i bestemte områder. I verste fall kan flokken gå til grunne eller blir fortrengt av en annen flokk.

 

Forskere har estimert at afrikanske løver har et territorium på omkring 20-400 km²,[3] avhengig av tettheten av byttedyr.

 

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Jeg lagde et flagg i Photoshop nå... Jeg mener flagget kunne sett slik ut:

 

post-148960-0-82239400-1321495720_thumb.jpg

Stilig!!

 

Skjønt jeg har alltid lurt på hvorfor riksvåpnet til Norge er en LØVE.... Hvorfor ikke en jerv foreksempel? Eller en bjørn? Eller Gaupe? Alle sammen formidable jegere og sterke og majestetiske dyr...

 

Hvorfor akkurat en løve, et dyr som det i bestefall er noe slikt som MINST 15 000 år siden levde i Europa (Snakker her om den utryddede europeiske og mye større varianten av løver, som levde i europa når vi innvandret hit fra det som i dag er kjent som midtøsten for omtrent 35 til 45 000 år siden, ikke de afrikanske løvene...), OM disse løver noensinne har satt sine poter i Norge, noe jeg tviler på...

 

Kanskje du skulle ta en tur i photoshop igjen og erstatte løven med en jerv? Bare for å se...

 

;)

Har laget et til med gaupe som symbol :p hehe...

post-148960-0-01756900-1321542619_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du tok utfordringen! Den har underholdningsverdi, men like bra ble det ikke.

 

Løven ble brukt fra senmiddelalderen, nesten som et fabeldyr, som symbol på kongelighet, makt osv. Så har det blitt tradisjon.

 

Løven har i hele menneskets historie blitt brukt som symbol:

 

800px-Egypt.Giza.Sphinx.02.jpg

 

Jepp. Men også løven er bibelsk.

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
Lenke til kommentar

Jeg lagde et flagg i Photoshop nå... Jeg mener flagget kunne sett slik ut:

 

post-148960-0-82239400-1321495720_thumb.jpg

Stilig!!

 

Skjønt jeg har alltid lurt på hvorfor riksvåpnet til Norge er en LØVE.... Hvorfor ikke en jerv foreksempel? Eller en bjørn? Eller Gaupe? Alle sammen formidable jegere og sterke og majestetiske dyr...

 

Eventuelt en ulv om man heller ønsker et flokkdyr, disse er både svært sosiale dyr, gode jegere etc., i tillegg til at ulvene (og ravnene) var gamle symboler for Óðinn.

 

Eller så kunne vi hatt en hammer i flagget:

 

Thors-Hammer1.jpg

 

Som symbol for makt, mot, styrke og lojalitet.

Ikke at dette passer spesielt med moderne, norske "verdier", da.

Kanskje bedre om vi beholder det kristne korset sånn sett.

Endret av Wyrd
Lenke til kommentar

Av praktiske grunner så burde ikke flagget være så detaljert og avansert men av teoretiske grunner så...

 

Sånt rent praktisk... Så ville jo dette vært løsningen om man følger den logikken:

 

Stryk kristenkorset av ditt flagg og heis det rent og rødt

- Arnulf Øverland

 

...slik at den kommunistiske religionen kan ta dets plass :innocent:

Lenke til kommentar

Av praktiske grunner så burde ikke flagget være så detaljert og avansert men av teoretiske grunner så...

 

Sånt rent praktisk... Så ville jo dette vært løsningen om man følger den logikken:

 

Stryk kristenkorset av ditt flagg og heis det rent og rødt

- Arnulf Øverland

 

...slik at den kommunistiske religionen kan ta dets plass :innocent:

Syntes heller at flagget burde vært grønt og hatt fjell som symbol :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...