Gå til innhold

[Løst] Objektiv til konsertfotografering?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver med konsertfotografering på fritida, og trenger et nytt og bedre kamera. Etter å ha brukt et 450D og Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 er det på høy tid å oppgradere litt. Har fått anbefalt Canons 7D til mitt bruk, og tenker å kjøpe det i løpet av februar.

Men kameraet er jo en ting; jeg trenger et objektiv som ikke er altfor dyrt (maks 4-5000 kr), og som gir gode bilder under lysfattige forhold. Stikkordet er vel stor blender (<f/2). 7D presterer visstnok bra med høy ISO også; kan jeg kjøre ISO-verdien opp (1600 og høyere) for å kompensere for mindre blender (og kortere lukkertid)?

Jeg har sett på Canon EF 50mm F1.4 USM, er det noen bra alternativer til dette?

 

Er det noen som har erfaringer med dette/kan gi meg råd og tips?

 

Beklager mange spørsmål, men man får sjeldent svar uten å spørre... :)

(Postet først i feil område, beklager. Nå er det på riktig plass!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brennvidder:

18 mm = vidt synsfelt (f.eks hele scenen i bildet samtidig)

200 mm = veldig smalt synsfelt (f.eks kun ansiktet til vokalisten)

 

Han spør om hvor vide/smale bilder du liker å ta. Det har også en sammenheng med hvor langt fra scenen du står og hvor stor scenen er. Hvis du er usikker kan du sjekke hvilke brennvidder (mm) bildene dine er tatt på ved å sjekke bildeinformasjonen (exif) til hvert av bildene. Evt. bruke programvare som Exposureplot for å sjekke hele bildesamlingen på en gang.

 

Grunnen til at han spør er fordi han sikkert vil foreslå et objektiv med mindre eller ingen zoom. Sånne objektiver er som MYE bedre til å ta bilder i dårlig lys (konserter). For å finne et som passer bra for deg må vi dermed vite hvilke brennvidder som er viktige for deg slik at vi kan anbefale noen med riktig brennvidde for din smak.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Å, ok.

Du, det vet jeg ærlig talt ikke.

Det har variert fra konsert til konsert, egentlig, kom an på hvor langt unna jeg var fra scenen (motivet).

 

Simen1: Takk! Jeg har lite bruk for zoom, for å være ærlig. Litt zoom ville jo ha vært praktisk i andre sammenhenger enn konserter..

Endret av Kamelotjenta
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg Canon EF 85mm f/1.8 USM hvis du står litt unna. Står du tett innpå bør du satse på et lyssterkt og så vidt objektiv du har råd til. Canon EF 28mm f/1.8 USM og Sigma 30mm f/1.4 er ålreite objektiv til en fornuftig pris.

 

Disse utfyller hverandre veldig godt på. 85mm og et av de to andre er dine for 4500-5000 kr hvis du kjøper brukt.

 

50mm er en god mellomting, men jeg syns ofte denne brennvidden blir litt "enten eller".

 

Finn ut hvilke brennvidder du kan tenke deg å ha som faste med bedre lysstyrke/blender ved å bruke zoomen du har nå.

Endret av Andreasfe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker personlig veldig godt å gå nært når jeg tar konsertbilder - 35L på 5D (tilsvarer omtrent 22mm på ditt fotoapparat) er blitt en favoritt. Men det er såklart ikke alle konserter man kommer seg så nært på - eller ønsker å gjøre det. 50/85mm er greie brennvidder om man står litt lengre unna.

 

Tatt med 35L:

5368260388_88476dac13_z.jpg

Lenke til kommentar

Hei,

ISO egenskapene til 7D er nok ikke det som er den største fordelen til 7D. Ikke at den er direkte dårlig på ISO, men det er først og fremst et sportskamera som er raskt på autofokus og seriebilder.

Nå vet ikke jeg hva du skal bruke kameraet til utenom konserter, men er det hovedsaklig konserter ville jeg spart et par tusen til og gått for 5Dmk 2. Jeg tror ikke du finne noe som slår dette kameraet i denne prisklassen når det kommer til ISO egenskaper, og generell bildekvalitet.

 

Når det gjelder objektiv til denne bruken blir EF85 f/1.8 ofte nevnt, men med bruk av fastoptikk kommer det jo litt an på hvor nært du kommer "bandet", men dette vet nok du best selv etter erfaringene dine med 18-200.

 

Du kan jo sjekke dine tidligere bilder for å se hvilken brennvidde du bruker mest.

 

også EF50 f/1.8 er et flott objektiv, som du kan velge i starten for å få 5D`n innfor ditt budsjett. Det er en sikker vinne når det kommer til pris/ytelse. :-)

 

P-E

Endret av per-erik
Lenke til kommentar

Hei!

Med det temmelig middelmådige objektivet du har benyttet til ditt 450D er det store muligheter for at du vil bli fornøyd med i første omgang KUN å bytte til god fastoptikk.

Har derfor følgende forslag:

1. Kjøp deg Sigma 30mm F/1.4 (evt. Canon 28mm F/1.8).

2. Kjøp deg Canon 85mm F/1.8 (utrolig bra!)

3. Test ut disse objektivene en stund på 450D.

4. Om du av en eller annen (merkelig) grunn ikke er fornøyd: Kjøp 7D :-)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Heaven; jeg skulle gjerne ha gått den veien, men har allerede solgt 450D ;)

 

Du må jo ikke gå for 7D, 550D og 60D har neste4n samme bildekvalitet til lavere pris.

 

JEG hadde faktisk gått for 7D av disse tre: Syns både AF-systemet og rask skuddtakt er kjekt ved konsertfoto! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...