Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Svimmelhet og hukommelsestap ?


Come Closer

Anbefalte innlegg

Jeg er rådløs, så jeg får slenge inn et innlegg her.

 

Alle kjenner jo til følelsen om å være sånn halvveis kake i kroppen om morgenen. Men den siste måneden har det forandra seg. Når jeg står opp, så er jeg skikkelig svimmel i gjerne en time etter at jeg har stått opp. Det kommer sånn i "bølger", det som er så rart! I tillegg er følelsen i fingrene mine og resten av kroppen helt fucked. Etter at jeg har kledd meg og sånn, så kjennes det ut som om jeg er blaut eller noe rundt forbi på kroppen.

 

Det var bare et av problemene. I tillegg så har jeg i det siste fått helt ELENDIG hukommelse. Ofte er det de enkleste ting jeg klarer å glemme, sånn som eks navn på skuespillere eller filmer. Det verste tilfellet var i går, da hadde jeg faktisk glemt om jeg hadde vært på jobb på tirsdagen!

 

Er en helt vanlig person. 20 år, normalt kosthold og normal helse. Hva kan galskapen skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, har full lufting på soverommet, til og med på denne tiden av året :yes:

 

Jernmangel ja, har hørt noen nevne det før. Får kanskje i meg for lite vitaminer - slurver litt på grønnsaker og sånn, og tar ikke noen vitamintilskudd.

 

Som jeg nevnte så er det iløpet av de siste månedene det har skjedd. Begynte å trene igjen for noen måneder siden, men tror da ikke DET kan ha noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Du har ikke et normalt kosthold hvis du får i deg for lite vitaminer og slikt... Definitivt på tide å stikke innom apoteket å kjøpe en boks med multivitaminer...

 

Det at du trener forsterker problemet av at du får i deg for lite av kroppens byggeklosser. Du får mer ut av treningen hvis alt er som det skal være.

Lenke til kommentar

Beklager, mente "normalt" som i at jeg spiser regelmessig og "vanlige" middager. Sitter ikke og trør i meg fast-food ol. Eneste jeg er litt dårlig på er grønnsaker, men spiser mye fisk og slikt.

 

Får vel ta meg en tur ned å se på apoteket, for det kan jo ikke være slik. Svimler faktisk as we speak her!

 

Er du veldig sikker på at det kan være vitaminmangel ?

Hva anbefaler du at jeg kjøper ? jerntabletter ? andre ?

 

Takker for raske svar :)

Lenke til kommentar

Dette er alvorlige symptomer, så det er definitivt noe du bør ta opp med lege. Bestill time!

 

Synd å si det, men har gått igjennom en del av indigridiensene de bruker i kosttilskudd på apoteket og med den kunnskapen jeg har om bl.a. biotilgjengelighet og effekt av dette i kroppen virker det nesten som de med vilje har valgt stort sett de minst effektive formene for at de skal virke dårligst mulig. Når da samtidig næringsinnholdet i den moderne industrialiserte maten vi spiser er så redusert så synes jeg dette er kritikkverdig.

 

Skal du ha effektive kosttilskudd så hør med helsekostbutikkene. De seriøse kjedene benytter GMP-sertifisering og det er samme standarden som legemiddel må gå igjennom for å bl.a. dokumentere at du får det du skal og at kvaliteten er sikret i alle ledd.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en boks multivitaminer, og en box med jerntilskudd. Brukt dem siden fredag, og svimmelheten har faktisk gitt seg. Men sliter fortsatt med følelsen av å være blaut og følelsen i hender osv. :thumbdown:

 

1 av 3 løst foreløpig.

Men mener de fleste at jeg bør gå til legen ?

Kom på at jeg tok en blodprøve for noen måneder siden og fikk beskjed om bittelitt mindre blodprosent enn normalt, men ikke noe jeg trengte å gjøre noe med.Hmm...

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en boks multivitaminer, og en box med jerntilskudd. Brukt dem siden fredag, og svimmelheten har faktisk gitt seg. Men sliter fortsatt med følelsen av å være blaut og følelsen i hender osv. :thumbdown:

 

1 av 3 løst foreløpig.

Men mener de fleste at jeg bør gå til legen ?

Kom på at jeg tok en blodprøve for noen måneder siden og fikk beskjed om bittelitt mindre blodprosent enn normalt, men ikke noe jeg trengte å gjøre noe med.Hmm...

Du må ihvertfall ikke ta jerntabletter uten å ha tatt blodprøve. For mye jern er nemlig vel så farlig som for lite.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen alle dere nysgjerrige!

Var hos legen igår, så jeg tok opp "problemet". Forklarte grundig hva som var problemet - og legen trodde heldigvis (men utrolig nok) at det bare var vitamin-mangel. Jeg fikk beskjed om å ta vitamintillegg og et par jerntabletter i uka. Grunnen var trolig at jeg har høy forbrenning - Så høy forbrenning at ikke engang alle vitaminer rekker å bli hentet ut av maten jeg spiser, på en ordentlig måte. Så det var en lettelse!

 

Har gått på litt jerntabletter før jeg fikk legetimen, og etter det så har det ikke vært mer hukommelsestap i det minste. Det kan enten være placebo effekt eller virkelig effekt. Men jeg bryr meg lite så lenge galskapen er over :)

 

Takker for alle svar, supert å kunne spørre i hytt og pine her på forumet og få andres meninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...