Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sterk dunkelyd i motoren på Toyota Carina E 93 modell


Gaardon

Anbefalte innlegg

hei har hatt en skrapelyd i motoren i det siste, men har ikke fått sjekket det ennå på grunn av dårlig økonomi. men i dag når jeg kjørte så døde plutselig bilen mitt på veien når jeg trykka inn cluchen fikk trilla inn på en parkeringsplass og starta bilen igjen og nå høres det ut som e maskingæver som blir skutt med når æ kjører. var heldigvis ikke kommet så lang så har fått den hjem har sjekka olje og sånt. kan nevne at det har vært ekstremt kaldt hær i i det siste rundt -20. bilen dør hver gang jeg trykker inn cluchen dog bare når den er i fart. noen som vet hva feilen kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med Gryterett. Her lukter det motorhavari. Enten har muligens registeret hoppet over slik at ventiler har tatt skade eller så kan det være utslitte lager på veiv eller råder. Det kan også være at kam-akslingen er oppspist. Det første som slo meg...

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Slik du beskriver det så kan den ha hoppet over på regreima, og til informasjon så kan jeg fortelle at det er ingen av bensimotorene i Carina E som kan få havari av at reima hopper over noen tenner eller at reima ryker (med unntak av Carina E GTI). Ventilene og stemplene kan ikke nå hverandre i de eldre toyota motorene. Så har den hoppet over på reima så skal det normalt sett bare være å byttet reima så skal ting være i orden igjen. Dette gjeller bla, 4A-FE (1,6) ,3S-FE (2.0), 7A-FE (1,8) for å nevne noen.

 

Så å få byttet reima er det første jeg ville gjort, før noe som helst annet blir prøvd. Ville også byttet strammehjulet til reima i samme slenger for å være på den sikre siden, et ødelagt strammehjul lager skrapelyder når det er defekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må jeg med respekt å medele si er feilinformasjon, Stort sett alle de gamle FE motorene til toyota er "non-interference". Der står faktisk oppgitt i den den "store grønne boka" som de aller fleste toyotaverkstedene har, hvis du ser på side 59 i denne boka under seksjon EM-7 så står der følgende

 

Piston are made of high temperature–resistant aluminum alloy, and a depression is built into the piston head to prevent interference with the valves.

Akkurat det samme står i også i seksjonene om 2S, 3S-FE, 4A-FE, 5S-FE og 7A-FE

 

Jeg har ikke den grønne boka i pdf format, men jeg har bøkene i PDF som spesifikt går på Camry 3S-FE (87-91) og Camry 5S-FE (92-96) og der står akkurat det samme der. Jeg kan sikkert finne de andre jeg har liggende om Corolla, Carina E og 1.gen Avensis.

 

Uansett, Autodata tar feil!.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

ja jeg har fått en del svar ser ut som den har hoppa på registeret som gjør at tenninga blir feil derfor den dør når jeg clutcher også skulle jeg prøve å bytte olje for han sa det hørtes ut som at ventilene hadde fått for lite olje og satt seg fast. men jeg fikk beskjed om å prøve å bytte olje først for å se om lyden forsvant hvis ikke så må jeg antagelivis åpne å se. registeret skal også selfølgelig byttes.

Lenke til kommentar

Dette må jeg med respekt å medele si er feilinformasjon, Stort sett alle de gamle FE motorene til toyota er "non-interference". Der står faktisk oppgitt i den den "store grønne boka" som de aller fleste toyotaverkstedene har, hvis du ser på side 59 i denne boka under seksjon EM-7 så står der følgende

 

Piston are made of high temperature–resistant aluminum alloy, and a depression is built into the piston head to prevent interference with the valves.

Akkurat det samme står i også i seksjonene om 2S, 3S-FE, 4A-FE, 5S-FE og 7A-FE

 

Jeg har ikke den grønne boka i pdf format, men jeg har bøkene i PDF som spesifikt går på Camry 3S-FE (87-91) og Camry 5S-FE (92-96) og der står akkurat det samme der. Jeg kan sikkert finne de andre jeg har liggende om Corolla, Carina E og 1.gen Avensis.

 

Uansett, Autodata tar feil!.

 

Da får vi satse på at Toyota har rett, siden det er de som har produsert det. Jeg regnet Autodata som en sikker kilde, men det kan vel hende at de er litt "føre var" med akkurat sånne ting.

Lenke til kommentar

hei har bytta registerreimen og skifta olje men lyden er dær fortsatt men nå er den rett på registeret iallefall så må nok opp med motoren og sjekke ventilene. helt klar en fordel hvis dette hadde skjedd på sommeren er jo bikjekaldt å skru ute nå. men tror nok jeg skal få til dette :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...