Gå til innhold

Hvilket kamera? Skal brukes til filming!


Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt å gå til innkjøp av et nytt kamera. Jeg er litt i tvil om hva jeg skal velge. Har hatt et Nikon kamera, så jeg har et par objektiver til det. Men ettersom det kommer til å bli brukt mye til film så må jeg ha et kamera som funker bra til dette. Som jeg har sett så kan ingen av Nikon kameraene skyte i 50 fps (??) i motsetning til Canon 7d/60D (??). Når jeg først skal kjøpe et kamera som skal koste en del penger så vil jeg gjerne ha med dette. Men så må jeg også huske på at jeg har et par objektiver til Nikon. Spørsmålet er da, finnes det noe adapter fra Nikon til canon til en rimelig penge ? Selvom jeg har brukt nikon er jeg like godt kjent med canon, så det spiller ingen rolle.

 

Kameraet skal også brukes til fotografering genrelt, både ute, inne og i studio.

 

Så hva burde jeg gå for? D7000, 7d, 60d, 550d osv osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har tenkt å gå til innkjøp av et nytt kamera. Jeg er litt i tvil om hva jeg skal velge. Har hatt et Nikon kamera, så jeg har et par objektiver til det. Men ettersom det kommer til å bli brukt mye til film så må jeg ha et kamera som funker bra til dette. Som jeg har sett så kan ingen av Nikon kameraene skyte i 50 fps (??) i motsetning til Canon 7d/60D (??). Når jeg først skal kjøpe et kamera som skal koste en del penger så vil jeg gjerne ha med dette. Men så må jeg også huske på at jeg har et par objektiver til Nikon. Spørsmålet er da, finnes det noe adapter fra Nikon til canon til en rimelig penge ? Selvom jeg har brukt nikon er jeg like godt kjent med canon, så det spiller ingen rolle.

 

Kameraet skal også brukes til fotografering genrelt, både ute, inne og i studio.

 

Så hva burde jeg gå for? D7000, 7d, 60d, 550d osv osv.

 

Forstår ikke helt hva du skal bruke det til, filming utelukkende eller også for fotografering i studio? Uanskvett, du må budsjettere med å kjøpe noen objektiver etter hvert skulle jeg tro. Om du skal velge 7D eller 550D er vel avhengig av hvor seriøst du skal bruke dette.

 

Om du skal ha adapter, så kjøp med fokus-bekreftelse!

 

 

PS: Mener at det er begrensinger på bruke av video i fra DSLRer i kommersiell sammenheng. Søk litt rundt det med H.264, lisens og rettigheter. Her er en side som bør lese: http://www.osnews.com/story/23236/Why_Our_Civilization_s_Video_Art_and_Culture_is_Threatened_by_the_MPEG-LA

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Hvis det er filming så bør du absolutt se på Sony A33 og A55, eller noen av de speilløse kameraene. De har MYE bedre autofokus under filming enn Canon og Nikon. Er det forresten noe spesielt du skal filme siden du "må" ha 50/60 fps?

 

Pansonic GH2 er også et bra alternativ hvis du er villig til å bruke adapter og manuell foksus. Prefokusering/manuell fokus er uansett i praksis eneste alternativ hvis du velger Canon, også med Canon optikk.

 

Du kan også vente litt og se om Nikon kommer med noen D5000-erstatning de næremste ukene. D5000 har vridbar skjerm og er ute av produksjon så mange forventer en ny versjon av dette ganske raskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...