Gå til innhold

Test: Ren nytelse


Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne hatt mange forskjellige par med klokker siden alle spiller musikk på sin unike måte.

Satt og vekslet mellom Denon D2000, Beyerdynamic 770 Pro og Sennheiser HD650 - selv om alle er veldig gode var det stor forskjell i lyden. 770 passet bedre til visse sjangre enn D2000 og omvendt.

 

Om man vurderer B&W P5 bør man teste de med den musikken man hører på mest. For min del passer Denon best til musikken jeg fokuserer på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderer disse veldig sterk. Du er ikke billige, men tar det som en invistering, det er jo såpass kvalitet på disse at jeg regner med at de holder en del år.

 

Har foresten noen prøvd disse på sommeren? Blir klokkene veldig "svette" ? :p

 

Og et litt mer generelt spørsmål, hvor kaldt skal det være ute før man burde begyne å bekjymre seg for at det er skadelig for hodetelefonene? Det var jo nede i -20 grader idag...

Lenke til kommentar

Lyden i forhold til dt770 pro er søppel spør du meg, dårlig isolasjon og ingen trøkk i bassen. De sitter løst og gjør vondt rundt øret over tid. DT770 er definitivt det beste kjøpet til under 3k.. Hilsen over snittet audiofil. :)

 

Pussig. DT770 er på ingen måte et nøytralt headset som høres korrekt ut, snarere virker det myntet på basshoder på samme måte som portapro, bare i lukket format.

 

På hvilken måte er disse forberedt for iPod? :-)

 

Lav impedanse og høy følsomhet gjør disse velegnet for bærbart utstyr, enn så lenge du ikke har en søppelspiller som skurrer når motstanden blir lav nok.

2 gen shuffle var notoriske på dette.

Endret av Lilac1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lyden i forhold til dt770 pro er søppel spør du meg, dårlig isolasjon og ingen trøkk i bassen. De sitter løst og gjør vondt rundt øret over tid. DT770 er definitivt det beste kjøpet til under 3k.. Hilsen over snittet audiofil. :)

 

Pussig. DT770 er på ingen måte et nøytralt headset som høres korrekt ut, snarere virker det myntet på basshoder på samme måte som portapro, bare i lukket format.

 

På hvilken måte er disse forberedt for iPod? :-)

 

Lav impedanse og høy følsomhet gjør disse velegnet for bærbart utstyr, enn så lenge du ikke har en søppelspiller som skurrer når motstanden blir lav nok.

2 gen shuffle var notoriske på dette.

 

Hva er nøytralt i hodetelefonsammenheng? hva slgas frekvensrespons ville du hatt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Vurderer disse veldig sterk. Du er ikke billige, men tar det som en invistering, det er jo såpass kvalitet på disse at jeg regner med at de holder en del år.

 

Har foresten noen prøvd disse på sommeren? Blir klokkene veldig "svette" ? :p

 

Og et litt mer generelt spørsmål, hvor kaldt skal det være ute før man burde begyne å bekjymre seg for at det er skadelig for hodetelefonene? Det var jo nede i -20 grader idag...

De er helt fine om sommeren, i alle fall på mine ører.

 

Jeg har alltid brukt alle mine hodetelefoner i regn, snø og kulde, og jeg har aldri opplevd noen problemer. Unntaket er fjernkontrollen på ledningen til P5 som begynte å leve sitt eget liv under -15C.

Lenke til kommentar

Lyden i forhold til dt770 pro er søppel spør du meg, dårlig isolasjon og ingen trøkk i bassen. De sitter løst og gjør vondt rundt øret over tid. DT770 er definitivt det beste kjøpet til under 3k.. Hilsen over snittet audiofil. :)

 

Pussig. DT770 er på ingen måte et nøytralt headset som høres korrekt ut, snarere virker det myntet på basshoder på samme måte som portapro, bare i lukket format.

 

På hvilken måte er disse forberedt for iPod? :-)

 

Lav impedanse og høy følsomhet gjør disse velegnet for bærbart utstyr, enn så lenge du ikke har en søppelspiller som skurrer når motstanden blir lav nok.

2 gen shuffle var notoriske på dette.

 

Hva er nøytralt i hodetelefonsammenheng? hva slgas frekvensrespons ville du hatt?

 

AtW

 

En flatest mulig responskurve, mulig med litt hevet bassområde om telefonene er til reisebruk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En flatest mulig responskurve, mulig med litt hevet bassområde om telefonene er til reisebruk

 

Jeg er usikker på om jeg er enig. Flatest mulig responskurve er å foretrekke fra høyttalere, dette har vist seg i lyttetester også, her er vi helt på linje. Man hva skjer når man tar en flat-spillende høyttaler inn i et rom? Jo bassområdet vil skrå oppover. Iogmed at en hodetelefon ikke lar seg påvirke av romklangen, så er det kanskje ikke unaturlig å argumentere for at en hodetelefon burde gjøre det samme?

 

AtW

Lenke til kommentar

Headsett finnes med ca 3 typer "lyd".

 

- Analytiske lydstudioheadset som er ultralinjære for å få fram lyden "korrekt", låter som oftest fantastisk kjedelig.

 

- Audiophile/HiFi er også laget for å låte "korrekt", men har ofte en mer ujevn kurve som framhever diskant og bassen og låter litt mer moro.

 

- Koss PortoPro/Monster Cable Dr.Dre. Disse har en føkka lydkurve hvor bass og det meste er politisk ukorrekt, men du verden å gøyt dette er hvis man ikke er ute etter korrekt lyd med linjære frekvenskurver, åpenthet og det som som de første er ute etter.

 

De 2 første er for folk som er mer interessert i lyd enn musikk, mens siste er for de som elsker musikk med kick-ass lydbilde og partyfaktor. Litt som Sjelving Vega sine høyttalere mao.

Lenke til kommentar

I blindtester av høyttalere så viser det seg at stort sett alle foretrekker høyttalere med jevn og fin frekvensrespons. Hva får deg til å tro at det er så annerledes med hodetelefoner? Og at det ikke kan være gøy med "riktig" lyd? Bajas-høyttalere som CV går jo ikke særlig langt ned i bass engang.

 

AtW

Lenke til kommentar

En flatest mulig responskurve, mulig med litt hevet bassområde om telefonene er til reisebruk

 

Jeg er usikker på om jeg er enig. Flatest mulig responskurve er å foretrekke fra høyttalere, dette har vist seg i lyttetester også, her er vi helt på linje. Man hva skjer når man tar en flat-spillende høyttaler inn i et rom? Jo bassområdet vil skrå oppover. Iogmed at en hodetelefon ikke lar seg påvirke av romklangen, så er det kanskje ikke unaturlig å argumentere for at en hodetelefon burde gjøre det samme?

 

AtW

 

Jeg forstår ikke helt hva du mener? De fleste høyttalerprodusenter er kjente med hvordan lyd oppfattes, og så lenge de ikke er studiohøyttalere vil de gjerne dempe diskanten og heve bassen på vanlige "stuehøyttalere" både for å oppfattes som mer lineære og for å spille mer engasjerende. Grunnen til at jeg vil heve bassen litt på portable hodetelefoner er for å ta høyde for bakgrunnsstøy (fly, tog, etc) som ofte drukner de lavere frekvensene.

 

Jeg vil tro at mine relativt gamle akg 701 mer analytiske enn Beyerdynamic dt770, men lyd og smak er subjektivt.

Jeg vil bare ha meg frabedt at hodetelefoner med så stor partyfaktor som sistnevnte blir brukt som en slags audiofil referanse.

Endret av Lilac1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker faktisk både P5, Grado SR 80 og iPorta Pro, alle mot iPhone4, og Gradoene med Griffin eller Monster adapter som gir meg styrebryter for iPhone.

Må innrømme at iPorta pro ofte er med rett og slett fordi de er små, lette å få med seg, og låter elt greit i en travel hverdag. Gradoene syns jeg gir den klart beste kombinasjonen av lytte og samtale tale / lytte / musikk(dog med Griffin eller Monster kabeladapter).

Har hatt P5en i litt over ett år nå, det tok svært lang tid å spille de inn, ihvertfall før jeg ble fornøyd. Tipper på at vi snakker over 50 timer, og det er nok ikke mange butikk sett som har spilt så lenge vil jeg tro. Jeg var faktisk skikkelig misfornøyd de første månedene, så da ble de ikke brukt mye.

Betjensingsmessig er man helt konge med kombo av iPhone og P5, ettersom en både får volum og knapp som da gir styring, og ikke minst talestyring. Med type Griffin og Monster sine adaptere får man kun knapp, og ikke volum. Faktisk syns jeg volum er viktig, fordi telefonsamtaler ofte krever en litt annen innstilling enn jeg nødvendigvis ville hatt ved lytting.

Syns svært mange av de gode hodetelefonene til 2000++++ er for tungdrevene for mine iPhone, blir mye klipping og bare pain. Sr80 er nok til og med på grensen syns jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig de fleste produsenter er kjent med det, men det er likefullt mye ymse med høyttalere.

 

Men for å forklare litt nærmere, la oss si en høyttaler med snorrett flat frekvensrespons er idealet (det er ikke så langt fra sannheten), om du da setter denne perfekte høyttaleren inn i et normalt rom, så vil de få større lydtrykk i lavere frekvenser, mao vil ikke frekvensresponsen ved øret ditt i et rom, der en perfekt høyttalere spiller, være flat, den vil stige mot lavere frekvenser. (dette har å gjøre med romklangen i vanlige rom å gjøre). Hvorfor vil ikke da en hodetelefon med havet bass være det beste? En hodetelefon får ikke denne boosten fra rommet.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...