Gå til innhold

Er min My Book 3.0 ødelagt?


anoj

Anbefalte innlegg

hei igjen.

 

nå har jeg et temmelig stort problem på gang her.

 

Jeg har en My book 3.0 ekstern hdd og den er fylt med 1,3 tb med serier. Siden jeg går på folkehøgskole er denne veldig populær og låne. Jeg har lånt den til en del i det siste nå. Og igår kveld funket den helt fint. Men idag så skulle en venninne av meg dra over noe fra den og plutselig klikket den.

 

Og her er hva som skjedde= Jeg koblet inn harddisken i en MAC... og gikk inn på harddisken, og beggynte og dra over noen serier. plutselig stoppet den og dra over og stod at denne harddisken ikke hadde blitt "matet ut" på riktig måte. Etter dette beggynte harddisken og lage noen veldig ekle lyder sånn skurrelyd aktig. Og den jobbet ikke som vanlig. Senere funket det ikke og koble den inn eller ut. Ingenting skjedde, bortsett fra at en error message kom fram= denne disken ble ikke matet ut på riktig måte.

 

jeg prøvde videre på min vanlige pc, og det funket heller ikke. Jeg prøvde på en kamerat sin pc og da funket det. Så da tenkte jeg at det ikke var noe stress. Nå prøver jeg igjen på på hans og min, og ingenting fungerer.

 

Når jeg kobler til harddisken kommer det= "innstallerer enhetdrivere" "drivere installert" "enheten er klar for bruk"

 

Men autokjør kommer ikke opp, og den vises ikke i "Min datamaskin".

 

Nå er jeg veldig redd for at jeg kommer til og miste alt jeg har på harddisken.

 

 

Ekstra info:

Kanskje det er vært og nevne, kanskje ikke. Men igår så skulle jeg gjøre klar en minnepenn for og kunne boote windows 7 på. Og jeg gikk inn i ledetekst og fulgte en tutorial hvor jeg reformaterte minnepennen og alt sånnt. Her er tutorialen

 

Så nå er jeg ute av alternativer. Noen som har noe de kan bidra med? Noen form for tester jeg kan ta eller løsninger?

 

Jeg har lagt ved noen bilder som viser litt info angående om hvordan pcn reagerer i windows når jeg kobler inn harddisken.

 

post-116625-0-76156300-1295984514_thumb.jpg

 

post-116625-0-34559200-1295984525_thumb.jpg

 

post-116625-0-69426000-1295984535_thumb.jpg

 

post-116625-0-36819100-1295984558_thumb.jpg

 

post-116625-0-47111300-1295984541_thumb.jpg

 

post-116625-0-62375400-1295984548_thumb.jpg

 

post-116625-0-15818100-1295984565_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skurrelyder fra en harddisk pleier indikere at det er et lager som er gått, og da tror jeg at den er den tapt for alltid.

 

Men det hender rett som det er at lager er varmefølsomme, det samme kan elektriske koblinger være, så prøv og legg disken i kjøleskapet til den er gjennomkald og se om du får kontakt med den da.

Husk å ha extra hd klar til å kopiere ut på, for du veit ikke hvor mange minutter det vil være liv i den om forsøket slår heldig ut. Men de disker jeg har klart å gjenopplive på den måten, har fungert i en-to timer. Og det har vært mulig å gjenta prosessen.

Lenke til kommentar

Skurrelyder fra en harddisk pleier indikere at det er et lager som er gått, og da tror jeg at den er den tapt for alltid.

 

Men det hender rett som det er at lager er varmefølsomme, det samme kan elektriske koblinger være, så prøv og legg disken i kjøleskapet til den er gjennomkald og se om du får kontakt med den da.

Husk å ha extra hd klar til å kopiere ut på, for du veit ikke hvor mange minutter det vil være liv i den om forsøket slår heldig ut. Men de disker jeg har klart å gjenopplive på den måten, har fungert i en-to timer. Og det har vært mulig å gjenta prosessen.

 

Tusen takk for tipset. Brukte det programmet test disk nå. Og når jeg prøvde og gå inn på harddisken. Og ta Analyse, fikk jeg Read error.

 

Det som er temmelig irriterendes er at jeg kjøpte harddisken for ikke så lenge siden. er under 2-3 måneder.

Lenke til kommentar

Det som er temmelig irriterendes er at jeg kjøpte harddisken for ikke så lenge siden. er under 2-3 måneder.

Men du har jo garanti på disken. Bare å forlange ny.

 

ja. Men er fortsatt ganske oppgitt over de 1,3 tb med serier jeg har inne der :(

Lenke til kommentar

Når du returnerer disken, gir du beskjed om at innholdet må berges. Det er vanlig at distributør av disker gjør det de kan i så måte når de blir bedt om det. De kan sitte på kunnskap og hjelpemidler til slikt som ikke finnes i resten av befolkningen, for å si det sånn ... ;o)

 

Ok jeg har kjøpt denne harddisken hos komplett.

 

Kunne jeg da ha ringt/sendt mail, om at jeg kan ta en lik harddisk også hvis de får reddet noe, bare legge det over på den? For er vell ikke noen annen måte vell :p? Koster det ekstra?

 

Og uansett så har jeg garanti på harddisken? Den er bare 2 måneder gammel..

Lenke til kommentar

Du skriver i reklamasjonen som du legger ved, etter å ha beskrevet problemet, at du har ikke fått kopiert ut innholdet og ber dem se om det kan reddes.

Og legger til:

"Om dette koster noe, gi meg beskjed på forhånd", bare for å være på den sikre siden.

 

I garantitiden (vanligvis ett år) skal det normalt være sånn at du skal ha dekt alt.

Reklamasjonsfristen på to (eller fem) år er mot fabrikasjonsfeil og er ikke like sterk som den garantien du har på varen.

Lenke til kommentar

Du skriver i reklamasjonen som du legger ved, etter å ha beskrevet problemet, at du har ikke fått kopiert ut innholdet og ber dem se om det kan reddes.

Og legger til:

"Om dette koster noe, gi meg beskjed på forhånd", bare for å være på den sikre siden.

 

I garantitiden (vanligvis ett år) skal det normalt være sånn at du skal ha dekt alt.

Reklamasjonsfristen på to (eller fem) år er mot fabrikasjonsfeil og er ikke like sterk som den garantien du har på varen.

 

Ok tusen takk for all hjelp :) Sender de en mail imorgen jeg!

Lenke til kommentar

Du vet det vil være en fjær i hatten til dem om de får ut (mesteparten av) innholdet for deg, så jeg tror de gjør sitt ytterste.

Western Digital er litt stolt av sitt rykte som en av de beste harddiskprodusentene.

 

 

Men har egentlig Western digital noe med denne saken og gjøre da?

 

For det er vell komplett som kommer til og prøve og fikse dette?

 

Ja skjønner at de er stolte over harddiskene sine. Men denne My book 3.0 er egentlig en ganske dårlig harddisk IMO. Jeg og en kompis bestilte sammen, og vi fikk en hver. Etter 2 dager så funket ikke harddisken hans for outputen fra harddisken hadde knekt fra selve harddisk "hovedkortet" og nå 2 måneder senere er min ødelagt.

 

Pluss at selve overføringskabelen sitter ekstremt løst i harddisken. Skuffende..

Lenke til kommentar

Det er importør/distributør som er ansvarlige for reklamasjoner, Komplett er bare en "ærendsgutt" i slike sammenhenger som dette.

 

Ok så hvis jeg sender inn harddisken blir den sendt til WD?

 

Og de prøver og dra ut filer derifra?

 

Jeg får ringe hjelpetelefonen til komplett imorgen og spørre.

Er veldig usikker nå med tanke på om WD har garanti på dette.

 

Virker som veldig stress men er vell vært det.

Lenke til kommentar

Komplett har de juridiske og praktiske forpliktelsene overfor deg. Du forholder deg til dem.

(Til syvende og sist er den nok en underleverandør til WD som må erstatte skaden.)

 

Ok. Men utifra det jeg har forklart, og bildene så mener du at det er et gåent lager? Som blir dekket av garantien?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...