Gå til innhold

Bør sikkerhetstiltakene trappes opp på flyplassene?


  

10 stemmer

  1. 1. Bør myndighetene innføre strengere krav til sikkerhetstiltak på flyyplasser?

    • Ja
      2
    • Nei, det er passe i dag
      3
    • Nei, flyplassene burde få bestemme selv
      5
  2. 2. Ville du vært redd for å fly uten dagens sikkerhetstiltak?

    • Ja
      2
    • Nei
      8
  3. 3. Tror du vi vil få en muslimsk terroraksjon i Norge før 2016?

    • Ja
      4
    • Nei
      4


Anbefalte innlegg

Nytt år og nye terroraksjoner! Denne gangen er det flyplassen i Moskva som står for tur. Minst 35 er drept, og 180 er skadet.

 

Bør det innføres økte sikkerhetstiltak på Europas flyplasser?

 

Edit: Det er nå bekreftet at det er en muslimsk selvmordsbomber som står bak.

Endret av ape i båt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil det bli økte sikkerhetstiltak på Europas flyplasser som følge av hendelsen?

Nå kjenner jeg ikke til trusselnivået rundt om i europeiske land, men jeg vil heller ha (flere) bevæpnede vakter på og rundt flyplassene enn femti sikkerhetskontroller hvor jeg må kle meg naken, enten fysisk eller ved å la meg gjennomlyse. Jeg var nylig i Egypt, og på flyplassen vi brukte var det flere sikkerhetsposter utenfor flyplassen (og patruljer som passet på gjerdene) og bevæpnede vakter flere steder inne i selve bygget.

 

Det hjelper ikke med maskiner som ser under klær når de sprenger seg selv i luften mens de står i kø.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

 

Så du vil ha metalldetektorer på tog, buss og kjøpesentre i tillegg?

 

Vi må vurdere hvilken tiltak som behøves hvor. Nå ser jeg ingen grunn til å ha metalldetektorer på buss f.eks. Men vi vet jo at terrorangrep mot fly har blitt en hit.

 

Jeg mener det finnes langt bedre løsninger enn å kle folk nakne og nekte de å ta med en flaske vann ombord.

 

Folk blir vel ikke kledd nakne uten grunn, og man får vel ta med vann som man har kjøpt på plassen? Ser ikke problemet.

Lenke til kommentar

Jeg mener at man må gjøre alt man kan for å øke sikkerheten.

Jeg mener det finnes langt bedre løsninger enn å kle folk nakne og nekte de å ta med en flaske vann ombord.

 

Ja, det er helt idiotisk at man skal late som om man er dum og scanne norske småbarnsfamilier når man vet utmerket godt at det er en bestemt gruppe mennesker som står bak disse aksjonene.

Lenke til kommentar

Vi må vurdere hvilken tiltak som behøves hvor. Nå ser jeg ingen grunn til å ha metalldetektorer på buss f.eks. Men vi vet jo at terrorangrep mot fly har blitt en hit.

 

Vi må? Burde ikke flyplassene få bestemme dette selv?

 

Det er latterlig å tro at man kan unngå terrorangrep ved å scanne folk. Et eller annet sted må sikkerhetstiltakene begynne, og der vil de slå til. Muslimene som gjennomfører slike aksjoner vil ikke slutte bare fordi det blir umulig å gjennomføre dem på flyplasser. De vil bare finne seg nye mål, som tog, buss eller kjøpesentre.

Lenke til kommentar

Men vi vet jo at terrorangrep mot fly har blitt en hit.

Når var sist et helt fly ble brukt i et terrorangrep? Da snakker jeg ikke om bomber på eller ved flyplasser eller bombetrusler, men episoder lik 9/11, hvor selve flyet ble brukt/sprengt av terroristene.

 

Jeg vil påstå (uten sikre kilder, så beklager hvis jeg tar feil) at det forekommer flere terrorangrep i form av selvmordsbombere på offentlige områder enn i form av flykapringer/flybomber. Se bare på det som skjedde i Sverige for kort tid siden, eller buss-, tog- og undergrunnsbombene i London og Madrid.

Lenke til kommentar

Reelle sikkerheitstiltak burde nok trappast opp, men desse liksom kontrollane som skal gi en illusjon av sikkerheit vil eg ha meg frabedt.

 

Dei fleste terroraksjonane som blir avverga blir avverga gjennom tradisjonell etterforskning av myndigheitene. Det er ikkje akkurat ofte vekteren i sikkerheitskontrollen tar ein terrorist på fersken med bombe og pistol under jakka.

 

Synest også at sikkerheitstiltaka burde balanserast etter risikoen for terrorangrep.

Eg har f.eks ingen problem med at innenlandsfly i norge kan være heilt eller delvis utan sikkerheitskontroll. Ein del innenlandsfly burde være meir som bussar der du berre møter opp 5 min før avgang og nærmast legger bagasjen inn sjølv.

 

Dersom ein terrorist vil sprenge eit norsk innenlandsfly så kan jo vedkommande likegjerne sprenge ein buss eller eventuellt flytoget der det ikkje er noken sikkerheitskontroll.

På flytoget er det ingen som vil synest det er rart at ein person lesser inn koffert etter koffert inn på toget utan at nokon veit kva koffertane inneholder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkerhetstiltakene står ikke i forhold til trusselen. Skulle vi hatt samme forhold til resten av samfunnet så burde alle våre biler parkeres i felles bygg beskyttet av sikkerhetspersonell som vil kroppsvisitere og scanne alle sammen, før vi kan ut og kjøre. Egentlig burde vi vel ikke lenger få kjøre bilene selv, siden vi uansett kan benytte biler til å krasje inn i hva som helst. Så kun busser, taxi hvor også sjåførene skal kontrolleres før hver eneste tur de tar, og biler som kjører seg selv uten mulighet for å overstyre burde være tillatt.

 

For øvrig burde noen gjøre noe for å få oss til å føle oss mer beskyttet fra lynnedslag.

Lenke til kommentar

Nei.

 

Uansett hva vi gjør vil en eventuell terrorist finne nye måter å angripe problemstillingen på. Vi får ikke mindre terror i det større bildet, men får et mer slitsomt liv. Da kan vi like gjerne drite i det.

 

Ellers har du glemt et alternativ i pollen. På siste spørsmål bør det være en "Nei, men det kan ikke utelukkes".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, hvor mange timer kaster vi bort på alt det ekstra styret? Hvor mange menneskeliv utgjør disse timene til sammen? Kan det være at alt stresset og styret påvirker helsen til de som reiser mye, og vi mister en langt større mengde liv på den måten?

 

Og for de som bryr seg om andre ting, hvor mye penger sløser vi bort på ekstramannskap, hvor mye i tapt arbeidsfortjeneste, tapt produksjon fra de som gjør mer fornuftige ting enn å stirre på baller og bryst?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...