Gå til innhold

Feil på Canon 18-200 objektivet mitt?


Anbefalte innlegg

Har et Canon EFS 18-200mm.

 

Dersom jeg skal ta bilde av noe som er lavere enn meg (holder objektivet ca. 50 grader nedover) glir det ut av seg sjøl fra omkring 30mm til 120mm. Det var ikke slik da jeg kjøpte det i sommer.

 

Har akkurat fått objektivet tilbake fra service der de har "strammet skruer og rollere". Verkstedet sier også at det er normalt at disse objektivene siger litt. Hva er litt? Det kan da ikke være slik det skal være? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke kjent med ditt objektiv, men det er jo ikke unormalt at objektiv siger ut når det rettes mot bakken (både min 18-70 og 70-300 gjør dette)

 

Men er det egentlig noe problem? Du holder jo venstre hand på objektivet uansett, så det bør jo ikke være noe problem når du tar bilder (eller?)

 

Eller mener du at det siger, selv om du holder på zoomringen?

 

 

Lenke til kommentar

Har et Canon EFS 18-200mm.

 

Dersom jeg skal ta bilde av noe som er lavere enn meg (holder objektivet ca. 50 grader nedover) glir det ut av seg sjøl fra omkring 30mm til 120mm. Det var ikke slik da jeg kjøpte det i sommer.

 

Har akkurat fått objektivet tilbake fra service der de har "strammet skruer og rollere". Verkstedet sier også at det er normalt at disse objektivene siger litt. Hva er litt? Det kan da ikke være slik det skal være? :(

Har opplevd det samme med ett EF 24-105L f/4IS, dog ikke så ille som problemet du har.

Når jeg spaserte med kameraet pekende nedover så seg det litt. Forbanna irriterende, og så sant jeg kan unngå det så skal jeg aldri ha ett objektiv bygget på den måten igjen.

Lenke til kommentar

Takk for mange svar.

Jeg sender objektivet inn til service igjen. Det var ikke slik som dette i startet, et nytt objektiv fra butikken har heller ikke problemet.

Syntes ikke dette er bra nok (hadde objektivet i det minste vært et par år gammelt så kunne jeg blitt enig om litt slitasje, men ikke etter bare et halvt år).

 

C-angel: Jeg holder ikke alltid hånda på objektivet. F.eks: Når påsan ligger på gulvet og jeg har kamerat i håned, zoomet inn et flott bilde, skal bare knipse raskt med håned for å få Påsans oppmerksomhet; og vips så glir objektivet ut som et trekkspill :( Eller i tilfeller som Hertugen forteller om; man spaserer noe meter med kameraet rundt halsen, og vops så glir det ut.

 

Wilhelmsen; Du syntes objektivet er dårlig. Har du noe forslag til et bedre all-around objektiv i prisklassen opp til 4000?

Lenke til kommentar

Wilhelmsen; Du syntes objektivet er dårlig. Har du noe forslag til et bedre all-around objektiv i prisklassen opp til 4000?

Som en alt-i-ett superzoom er det der stort sett så bra du får tak i til Canon. Hvis du derimot heller velger å ha flere objektiver med kortere zoomrekkevidde, eller for den del fastoptikk, så vil du kunne få enda litt bedre bildekvalitet. Men - så mister du fleksibiliteten ved å ha et så stort zoomomfang i ett objektiv.

Hva prioriterer du høyest? Zoomrekkevidde, lysstyrke, bildekvalitet?

Lenke til kommentar

Wilhelmsen; Du syntes objektivet er dårlig. Har du noe forslag til et bedre all-around objektiv i prisklassen opp til 4000?

Som en alt-i-ett superzoom er det der stort sett så bra du får tak i til Canon. Hvis du derimot heller velger å ha flere objektiver med kortere zoomrekkevidde, eller for den del fastoptikk, så vil du kunne få enda litt bedre bildekvalitet. Men - så mister du fleksibiliteten ved å ha et så stort zoomomfang i ett objektiv.

Hva prioriterer du høyest? Zoomrekkevidde, lysstyrke, bildekvalitet?

Nå som jeg har hatt dette, og originalobjektivet, en stund har jeg vel funnet ut at lyskvalitet og bilekvalitet er i grunn det viktigste. Har vel egentlig funnet ut at jeg like gjerne kan kutte ut delen av bildet jeg vil ha i bilderedigeringen, som å bruke zoom når jeg tar bilde :)

 

 

 

Lenke til kommentar

Takk for mange svar.

Jeg sender objektivet inn til service igjen. Det var ikke slik som dette i startet, et nytt objektiv fra butikken har heller ikke problemet.

Syntes ikke dette er bra nok (hadde objektivet i det minste vært et par år gammelt så kunne jeg blitt enig om litt slitasje, men ikke etter bare et halvt år).

 

Bare husk at du vil risikere og måtte betale for sjekk og service selv.

 

Dette er som mange nevner helt normalt, spesielt i denne "billigklassen", og det er ikke noe som kan sees på som produksjonsfeil.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Dette er helt normalt med dette objektivet, og er ikke en feil - zoom creep er helt vanlig på mange objektiver.

 

Som The Digital Picture skriver:

Canon provides a small zoom-lock switch on the bottom of the lens by the mount.

This position is about where your left thumb rests when shooting in landscape orientation.

Gravity zooming is an issue with this lens - primarily below 135mm.

Plan on needing to hold the zoom ring in place if shooting downward or upward.

If you shoot and then chimp (review the shot on the rear LCD) with the lens downward,

you will need to either hold the zoom ring in place or readjust before you take the next shot.

Lenke til kommentar

Canon EF-S 18-135mm har en mye mindre framtung konstruksjon enn EF-S 18-200mm. Og der ligger nok grunnen :)

 

Det kan jeg skrive under på at den er. Har sett et par knekte 18-200 (jepp, knekt i to). Frontelementet er en kjempestor glassklump på både Canon og Nikon sin (gamle, ikke sett noen knekte vrII)

Endret av ET!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...