Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ser etter det som står i topic.

 

Slik at jeg kan få en gratis innledning i systemet, hvor det står skrevet opp fuksjoner scriptet inneholder, en innledning til fuksjonen er selvfølgelig et behov.

 

Hvilke brukergrupper ville java passet best til når det gjelder webutvikling.

Kan php fra før av, men det er et statisk språk, altså websiden må refreshe for at noe skal skje, uten bruk av 3. part språk, alà js.

 

Er det vankelig å kalde til 3. part løsninger, kalde til en linux-server? php har php-ssh2 for dette, kan kjøre ssh (secure shell)-kommandoer. Evt exec("script.sh"); <- starte allerede programerte fuksjoner.

 

For å utvikle i språket, er det ekisterende rammeverk for dette, eller må jeg veksle mellom dokkumenter (gedit/kwrite/notetab), og browser som kalder til java-applet?

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser etter det som står i topic.

 

Slik at jeg kan få en gratis innledning i systemet, hvor det står skrevet opp fuksjoner scriptet inneholder, en innledning til fuksjonen er selvfølgelig et behov.

 

Hvis du er ute etter å lære Java, så kan jeg anbefale en tur innom http://download.oracle.com/javase/tutorial/java/index.html

 

Hvilke brukergrupper ville java passet best til når det gjelder webutvikling.

 

Er ikke sikker på hva du mener med spørsmålet. Webutvikling i Java er ikke noe for nybegynnere, iallefall. Du bør ha lært deg et minimum av Java før du prøver deg på enkle ting som f.eks. Servlets. Aller helst bør du finne deg et dugelig web-applikasjons-rammeverk, for eksempel The Play! Framework. Eller JBoss Seam. Eller Apache Wicket.

 

Kan php fra før av, men det er et statisk språk, altså websiden må refreshe for at noe skal skje, uten bruk av 3. part språk, alà js.

 

Hvis du skal lage en dynamisk brukeropplevelse uten å måtte ty til refresh, så kommer du ikke utenom JavaScript.

 

Er det vankelig å kalde til 3. part løsninger, kalde til en linux-server? php har php-ssh2 for dette, kan kjøre ssh (secure shell)-kommandoer. Evt exec("script.sh"); <- starte allerede programerte fuksjoner.

 

Det er fullt mulig å kjøre et shellscript fra Java.

 

For å utvikle i språket, er det ekisterende rammeverk for dette, eller må jeg veksle mellom dokkumenter (gedit/kwrite/notetab), og browser som kalder til java-applet?

 

Hvis det er IDE du tenker på, så finnes det en bråte å velge mellom. Selv foretrekker jeg Intellij IDEA (som koster penger) mens andre foretrekker Eclipse, eller NetBeans. Når det gjelder applets, så vil jeg ikke anbefale deg å kaste bort tid på å lære deg det. Applets er ut. Da bør du heller se på JavaFX.

 

---

BalleB

Lenke til kommentar

 

Hvilke brukergrupper ville java passet best til når det gjelder webutvikling.

Kan php fra før av, men det er et statisk språk, altså websiden må refreshe for at noe skal skje, uten bruk av 3. part språk, alà js.

 

 

her er nok ikke java så mye annerledes, snarere tvert i mot. php er et scriptspråk, java må kompileres og er sterkt typet.

 

men oppå java har du swing, awt og javafx som gjør at javaprogrammet kan kjøre i en plugin i browseren, med et grafisk brukergrensesnitt. javafx har dog sin egen syntax.

 

med php ville du måttet bruke flash el. i browseren og hente data fra php på serveren for å få til noe tilsvarende.

 

når det gjelder å få til dynamiske websider har java en bråte forskjellige rammeverk som mer eller mindre innkapslet benytter javascript og kall til serveren for å få til dynamikken.

 

I f.eks. smartgwt og vaadin programmerer du kun serverside logikk i java og rammeverkene tar seg av html og javascript til browseren.

 

eller du kan bruke jsf - som er det standardiserte tag-orienterte rammeverket - i kombinasjon med jquery eller dwr, og du har jsp som nok er den javateknologien som er mest lik måten php fungerer på. dog er jsp temmelig utdatert nå, veldig primitivt, og igrunnen avhengig av et eller annet mvc-rammeverk ved siden av for å fungere på en strukturert måte.

 

 

Er det vankelig å kalde til 3. part løsninger, kalde til en linux-server? php har php-ssh2 for dette, kan kjøre ssh (secure shell)-kommandoer. Evt exec("script.sh"); <- starte allerede programerte fuksjoner.

 

 

du har selvfølgelig samme mulighet til å starte egne prosesser a'la php exec. til å gjøre remote-kall til andre tjenere har du mange valgmuligheter, webservices, plain http, rmi, ejb-kall over rmi, mm.

 

 

For å utvikle i språket, er det ekisterende rammeverk for dette, eller må jeg veksle mellom dokkumenter (gedit/kwrite/notetab), og browser som kalder til java-applet?

 

 

java distribueres som jre (java runtime environment) og jdk (java development kit). sistnevnte inkluderer runtime og har i tillegg kompilator og ymse verktøy - som debugger - i tillegg, så minimum er å installere jdk.

 

men du vil ønske å bruke et ide (integrated development environment), dvs. et program som organsierer prosjekter, har editor, kan koble seg til java debugger, kan bygge java-programmer av prosjektene, koble seg til ulike java applikasjonstjenere som jboss eller tomcat mv. et ide vil som regel fungere slik at du angir hvilken type prosjekt du vil opprette (web-prosjekt, databaseprosjekt, java klient etc.) og så blir prosjektet opprettet med skjelett-program, samt riktige konfigurasjonsfiler, biblioteker og rutiner for pakking og distribusjon av programmet.

 

å sitte med editor og kompilere i shellet direkte med kompilatoren fra jdk går også an, men det er veldig tungvint. en mellomting kan være å benytte et byggesystem som maven eller ant i kombinasjon med et ide eller en litt kraftig editor. både eclipse og netbeans integrerer seg fint med ant eller maven.

 

for å komme igang med java ville jeg bare valgt ut ett ide, og satt igang med dét. netbeans er kanskje enklest siden du kan laste ned distribusjon med jdk inkludert. ellers er vel eclipse enda mer brukt enn netbeans. en tredje variant er oracles jdeveloper. den er ikke opensource, men koster ingenting å bruke og har vel så mye funksjonalitet som alternativene.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...