Gå til innhold

Avfotografere eller scanne gamle bilder?


Anbefalte innlegg

Jeg har en del gamle små svart hvitt bilder, jeg skal forstørre opp. Spørsmålet da er: hva blir best av scanning eller avfotografering? Jeg har en Canoscan 9900F og et Nikon D7000. Tenkte å bruke Tamron 90mm macro på D7000.

Er opptatt av å få best mulig resultat ut av dette. Noen som har en formening om hva som gir best resultat?

Scanning er jo veldig enkelt. Med foto så blir det en del rigging. Canoscan gir maks 1600 dpi. Kan en scanner lese et bilde like godt som et kamera? Hva gir høyest oppløsning? Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en del gamle små svart hvitt bilder, jeg skal forstørre opp. Spørsmålet da er: hva blir best av scanning eller avfotografering? Jeg har en Canoscan 9900F og et Nikon D7000. Tenkte å bruke Tamron 90mm macro på D7000.

Er opptatt av å få best mulig resultat ut av dette. Noen som har en formening om hva som gir best resultat?

Scanning er jo veldig enkelt. Med foto så blir det en del rigging. Canoscan gir maks 1600 dpi. Kan en scanner lese et bilde like godt som et kamera? Hva gir høyest oppløsning? Noen som vet noe om dette?

 

Prøv å scanne først da. Er du fornøyd så er det jo godt nok.

Lenke til kommentar

Jeg har en del gamle små svart hvitt bilder, jeg skal forstørre opp. Spørsmålet da er: hva blir best av scanning eller avfotografering? Jeg har en Canoscan 9900F og et Nikon D7000. Tenkte å bruke Tamron 90mm macro på D7000.

Er opptatt av å få best mulig resultat ut av dette. Noen som har en formening om hva som gir best resultat?

Scanning er jo veldig enkelt. Med foto så blir det en del rigging. Canoscan gir maks 1600 dpi. Kan en scanner lese et bilde like godt som et kamera? Hva gir høyest oppløsning? Noen som vet noe om dette?

 

Prøv å scanne først da. Er du fornøyd så er det jo godt nok.

Ja, jeg har scannet bilder før. Det blir greit det. Men tenkte kansje noen hadde litt mere greie på dette området. Man kan jo selvfølgelig prøve selv, men kansje noen hadde mere kunnskap om slikt, enn meg.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd begge deler, og anbefaler deg å bruke kamera ;)

Kanskje jeg har prøvd dårlige scannere, men det kom noen ganger scan-striper over bilder. Kamera avbilder gamle foto akkurat på samme måte du ser de, så lenge du har de riktige innstillinger. Bruker alltid kamera når jeg skal avbilde taxiregninger for å så sende de til busselskapet :new_woot:

Lenke til kommentar

Jeg har en del gamle små svart hvitt bilder, jeg skal forstørre opp. Spørsmålet da er: hva blir best av scanning eller avfotografering? Jeg har en Canoscan 9900F og et Nikon D7000. Tenkte å bruke Tamron 90mm macro på D7000.

Er opptatt av å få best mulig resultat ut av dette. Noen som har en formening om hva som gir best resultat?

Scanning er jo veldig enkelt. Med foto så blir det en del rigging. Canoscan gir maks 1600 dpi. Kan en scanner lese et bilde like godt som et kamera? Hva gir høyest oppløsning? Noen som vet noe om dette?

Jeg vil anbefale scanner.Driver litt for meg selv med eldgamle bilder med skader,feks Brudebilder osv...og resultatet blir som nytt etter en tur innom Photoshop:-)Og når det så er fremkalt på nytt er resultatet enda bedre enn det du ser her..bare fornøyde kunder så langt:-) Bildet her var opprinnelig 5x10cm...olderfar til min fru..og henger nå på veggen i 30x40.

post-219741-0-94687300-1296069098_thumb.jpg

Endret av Jee113
Lenke til kommentar

Jeg har en del gamle små svart hvitt bilder, jeg skal forstørre opp. Spørsmålet da er: hva blir best av scanning eller avfotografering? Jeg har en Canoscan 9900F og et Nikon D7000. Tenkte å bruke Tamron 90mm macro på D7000.

Er opptatt av å få best mulig resultat ut av dette. Noen som har en formening om hva som gir best resultat?

Scanning er jo veldig enkelt. Med foto så blir det en del rigging. Canoscan gir maks 1600 dpi. Kan en scanner lese et bilde like godt som et kamera? Hva gir høyest oppløsning? Noen som vet noe om dette?

Jeg vil anbefale scanner.Driver litt for meg selv med eldgamle bilder med skader,feks Brudebilder osv...og resultatet blir som nytt etter en tur innom Photoshop:-)Og når det så er fremkalt på nytt er resultatet enda bedre enn det du ser her..bare fornøyde kunder så langt:-) Bildet her var opprinnelig 5x10cm...olderfar til min fru..og henger nå på veggen i 30x40.

 

Ok, ja det var et bra resultat det der. Jeg får også bra resultater med scanner, men tenkte kansje et foto apparat var mere detaljert? Leste en gang en artikkel i Fotografi, om en kar som avfotogaraferte gamle bilder. Der var resultatet så godt, at bildene fremstod som bedre enn originalen.

Men det er kansje bare mikroskopiske forskjeller?

Men uansett så er et foto apparat mye raskere enn en scanner. Serlig når en scanner med høy oppløsning og større bilder. Det kan jo ta år og dag. Har godt over hunder bilder, så jeg får se hva jeg gjør. ;-)

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd begge deler, og anbefaler deg å bruke kamera ;)

Kanskje jeg har prøvd dårlige scannere, men det kom noen ganger scan-striper over bilder. Kamera avbilder gamle foto akkurat på samme måte du ser de, så lenge du har de riktige innstillinger. Bruker alltid kamera når jeg skal avbilde taxiregninger for å så sende de til busselskapet :new_woot:

 

Ja du sier noe. Jeg får prøve foto metoden en gang, å se hva det gir, og hvor fort. En scanner er jo bra treg. ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd begge deler, og anbefaler deg å bruke kamera ;)

Kanskje jeg har prøvd dårlige scannere, men det kom noen ganger scan-striper over bilder. Kamera avbilder gamle foto akkurat på samme måte du ser de, så lenge du har de riktige innstillinger. Bruker alltid kamera når jeg skal avbilde taxiregninger for å så sende de til busselskapet :new_woot:

 

Ja du sier noe. Jeg får prøve foto metoden en gang, å se hva det gir, og hvor fort. En scanner er jo bra treg. ;-)

 

Med en scanner trenger du ikke tenke på reflekser fra lys i rommet, bildet blir garantert flatt, du slipper fortgning og andre linsefeil i objektivet og det er ingen problmer med at kameraet må plasseres eksakt riktig i forhold til bildet. Har du et bra reproppsett får du veldig bra resultat med kamera også, en scanner er veldig enkel å jobbe med, men litt tregere. Scanning av kopier tar heller ikke så lang tid som filmscanning siden kopier ikke trenger å scannes i så høy oppløsning, men kamera er selvsagt en del raskere når du først får oppsettet riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...