Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kona kjørte i en pytt


stigzy

Anbefalte innlegg

Hei og god dag folkens :-)

 

Det har seg sånt. Kona var på vei hjem fra øvelse, og kjørte på hovedveien. Kjørte da oppi en svær dyp "pytt" i vegkanten. Kom da vann i motoren. Hun merket ikke noe på veg hjem, men dagen etterpå da jeg skulle kjøre på noen ærend. Bilen jukset(Men gjør ikke det nå lengre), bakruteviskeren er handikapet med at den gikk ganske sent(Er slik fortsatt). Sentrallåsen virker ikke lengre.

 

Så det jeg lurer på er: Blir dette fikset av seg selv, eller må jeg ta fatt i noen tiltak for å hindre permanent skade??

 

Har en Skoda Octavia 1999 1.8t 150hk hvis det skulle være til noe hjelp.

 

-Stigzy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres litt merklig ut at ting har sluttet å virke etter en liten sølepytt.

Er det noe ledninger som ikke er isolert?

 

Virker som det elektriske anlegget har fått seg en rett høyre.

Kan jo prøve å "tørke" bilen ved å ha den inne i en garasje som holder litt varmegrader.

Mulig at problemet da vil "fordampe".

 

Hvis ikke, ta kontakt med bekjente for å se om du har noen som er flink med bil som kan se på saken :)

 

(Er forresten ikke noe galt med Skoda biler av nyere modell, 2004>, så selv om trådstarters bil er eldre, så er det en unødevendig og flåeste kommentar ;) )

Lenke til kommentar

Er ikke direkte mekaniker, men kan skru litt ja. Pleier å skifte olje, all filtrer, småplukk selv osv... Skulle nesten prøvd å hatt den i en garasje en stund, men den er okkupert av far sin bil akuratt nå :dontgetit: Kjøpte bilen for 1 1/2 måned siden, så har ikke hatt kjangs til å skrudd så møkje på den enda heller... :-P

Endret av stigzy
Lenke til kommentar

Sjekk gjerne også nøye inni bilen, at det ikke er vått på gulv noe sted, fortrinnsvis under teppet hvor eventuelt bevismateriale for lekkasjer ender opp.

 

Husker ikke hvordan Oktavia ser ut og dermed hvorvidt det er relevant eller ikke, men VAG-søstrene Passat og Audi A4 er begge nokså utsatt for problemer med vann-inntrengning. En variant på de bilene er grunnet dårlig pakning (og design) i holderen til friskluftfilter/kupefilter, slik at vann kommer inn der, på høyre side under vindusvisker.

En annen og mer alvorlig variant er vann som kommer inn i elektronikkboksen med ECU og div releer og fyller opp denne, og som så har fri passasje rett inn i det området over fothviler på førersiden. Der sitter det mye elektronikk, og systemer vil forsvinne om man får vann inn der.

 

Så på de bilene er det særdeles viktig å være nøye med at dreneringer under batteri, og på begge sider av kammeret mellom motorrom og torpedovegg er åpne og fri for løv, rusk, og rask, som tetter dem.

 

Det er som nevnt meget mulig akkurat dette ikke gjelder din bil, men nevner det som generelt tips likevel. At motor fusker om den blir utsatt for mye vann er jo en ting, men når annen funksjonalitet feiler eller forsvinner, så går i alle fall mine mistanker til noe mer alvorlig, og vann enten inni bilen, eller inni elektronikkbokser i motorrom. Du har vel også noe styringselektronikk for sentrallås i selve døren, men kjenner ikke bilen godt nok til å mene noe om det.

Lenke til kommentar

vet ikke om dette er til noe hjelp eller noe i det hele tatt. Vasket motorrommet med hageslangen på min tidligere bil Kia Sephia 1998. Da koblet den ene sylinderen seg ut, sentrallåsen funket bare på den ene døren, blandt annet. Det med sylinderen er jeg ikke helt sikker på, men motoren fikk en slik gammel plenklipper lyd. Og da jeg kjørte ( skulle da hente 3 stykker i byen), måtte jeg holde inne clutchen og gi full gass til omdreiningene og momentet var sterkt nok til å dra oss. Og da jeg kom fram ved parkeringsplassen hørtes det ut som om at kun 2 sylindere gikk, akkurat som en snekkerbåt :p

 

Det var sommer og sol den dagen, så da jeg hentet bilen dagen derpå, var den helt fin hvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg eier en 2000 modell Felicia. I min bil er hvertfall ledninger i motorrommet morknet ved årene. Var vel i fjor så oppdaget jeg 4 tynne ledninger som var avbrekt, bilen i seg selv virket uten problemer, så var tilfeldig jeg oppdaget det. Så kan godt hende at isolasjonen på noen ledninger har blitt litt "crispy" og falt av, som da har ført til en kortslutning.

Lenke til kommentar

du kan eventuelt etter en kjøretur la bilen få stå i 2-3 timer på tomgang med varmeapparatet på max varme og vifte, med resirkulering PÅ. og still inn slik at den blåser ned i gulvet.

da tørker den vertfall innvendig!

er du sinnsyk? 2-3 timer? du er faen ikke klok! hva skjer med en bil som har katalysator som står å går for lenge på tomgang?

 

jo. den blir tett. mange som bare daukjører bilen og lar den gå på tomgang lenge om vinteren for at den skal tine av, så blir den tett så lyser det i motorlampa. ikke bra for en bil. ikke finn på å la bilen stå å gå for lenge.

Lenke til kommentar

du kan eventuelt etter en kjøretur la bilen få stå i 2-3 timer på tomgang med varmeapparatet på max varme og vifte, med resirkulering PÅ. og still inn slik at den blåser ned i gulvet.

da tørker den vertfall innvendig!

er du sinnsyk? 2-3 timer? du er faen ikke klok! hva skjer med en bil som har katalysator som står å går for lenge på tomgang?

 

jo. den blir tett. mange som bare daukjører bilen og lar den gå på tomgang lenge om vinteren for at den skal tine av, så blir den tett så lyser det i motorlampa. ikke bra for en bil. ikke finn på å la bilen stå å gå for lenge.

Pisspreik. En såpass ny bil skal ikke ha noen problemer med å putre litt på tomgang!

Lenke til kommentar

Er da ikke noe poeng å forsøke å tørke bilen innvendig med resirkulering på vifta når det er kaldt ute. Er det kaldt ute vil aldri airconditioneren slå seg på og det er ingenting som vil fjerne vannet, det vil bare forflytte seg rundt. Skal man tørke bil innvendig i kaldt vær må man kjøre maks på vifta, maks varme og resirkulering av for å få ut vannet.

Lenke til kommentar

Det er sant gxi.

Nå vet vi jo ikke hva som er problemet eller hvor det har kommet vann i denne bilen, men vil bare legge til at dersom det har kommet vann inn i bilen slik at el-anlegg påvirkes, så ender det vannet nesten uten unntak opp på gulv under tepper. Og der blir det. På nyere biler kan man da stort sett bare glemme å tørke det vannet ut med bilens varmeapp/vifter. Selv ikke på sommeren tørker det vannet opp fordi man har tykk isolasjons som ofte er av vannabsorberende materialer og fungerer som svamper, og teppene er laget for minst mulig vanngjennomtrenging, og hindrer dermed fordampning. Tepper må isåfall løftes opp, så det kommer luft under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...