theclicker Skrevet 14. januar 2011 Skrevet 14. januar 2011 (endret) Burde jeg kjøpe en brukt Macbook Pro 15" for 4500 kr eller en helt ny Macbook for 6500 kr? Vil selvfølgelig ha mest for penga, og kommer til å bruke maskinen for videoredigering. Spesifikasjonene for den brukte Macbook Pro: 2.33 GHz Intel Core 2 Duo 2GB 667 MHz DDR2 SDRAM ATY,RadeonX1600 VRAM: 256 MB Selgeren kjøpte den selv i 2006 På forhånd takker jeg for svar Endret 14. januar 2011 av theclicker
Matsemann Skrevet 14. januar 2011 Skrevet 14. januar 2011 (endret) Om jeg skulle kjøpt en to fire-fem år gammel pc, ville jeg hatt større avslag enn 2000 kr. Er ikke den nye også litt kraftigere? Endret 14. januar 2011 av Matsemann
theclicker Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Skrevet 14. januar 2011 Om jeg skulle kjøpt en to år gammel pc, ville jeg hatt større avslag enn 2000 kr. Er ikke den nye også litt kraftigere? Den gamle er fra 2006 og det er en Macbook Pro, mens den andre heter kun Macbook (ikke pro). Så det er to forskjellige maskiner. Vil tippe denne kostet mer enn 10 lapper i sin tid. Er usikker om den nye Macbook er kraftigere enn den gamle Pro... burde vel være det.
Runar Skrevet 14. januar 2011 Skrevet 14. januar 2011 Om jeg skulle kjøpt en to år gammel pc, ville jeg hatt større avslag enn 2000 kr. To år? Hvis den ble kjøpt i 2006 er den vel rundt fem år nå?
Matsemann Skrevet 14. januar 2011 Skrevet 14. januar 2011 (endret) Hmm, ble litt for fokusert på totusen, og så ble det to hele veien.. Men mente 4-5. Theclicker: Beklager, så ikke den ene var Macbook Pro og den andre ikke pro. Endret 14. januar 2011 av Matsemann
theclicker Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Skrevet 14. januar 2011 Theclicker: Beklager, så ikke den ene var Macbook Pro og den andre ikke pro. Hva mener du om kjøpet nå da, med tanke på at det er to forskjellige pcer?
Complexity Skrevet 14. januar 2011 Skrevet 14. januar 2011 Jeg mener iallefall at en 5år gammel laptop ikke er noe man burde betale så mye for. Batteriet er sikkert sliten, hardisken er sikkert sliten, og den er vel muligens ripete og?
swanky Skrevet 14. januar 2011 Skrevet 14. januar 2011 Jeg har en tilsvarende maskin, bare med 2.16 GHz prosessor, og 128MB VRAM. Dersom noen hadde gitt meg 2000 kroner så hadde jeg tatt pengene og løpt. Så, nei, jeg vil ikke si 4500 kroner er noe å slå til på. 1
Euklid Skrevet 14. januar 2011 Skrevet 14. januar 2011 Apple-maskiner holder seg generelt svært bra i pris, men 4500 var kanskje i overkant friskt. Nypris var definitivt over 10k, tipper rundt 15k. Med 25% årlig verdireduksjon over 4 år ender prisen i retning av den du ser på (15*0.75^4), om det er fair kan sikkert diskuteres. Hvis batteriet er like gammelt som maskinen ville jeg antageligvis holdt meg unna. Uansett hvilken maskin du går for tror jeg du vil synes det er verdt å oppgradere til 4GB minne når du skal drive med videoredigering.
theclicker Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Skrevet 14. januar 2011 Apple-maskiner holder seg generelt svært bra i pris, men 4500 var kanskje i overkant friskt. Nypris var definitivt over 10k, tipper rundt 15k. Med 25% årlig verdireduksjon over 4 år ender prisen i retning av den du ser på (15*0.75^4), om det er fair kan sikkert diskuteres. Hvis batteriet er like gammelt som maskinen ville jeg antageligvis holdt meg unna. Uansett hvilken maskin du går for tror jeg du vil synes det er verdt å oppgradere til 4GB minne når du skal drive med videoredigering. Takk for et utfyllende svar. Batteriet er nytt, så jeg tror jeg går for den brukte. Dette blir den første macen jeg kjøper, så vil ikke gå for den dyreste og beste enda. Kjøper den for å finne ut om jeg er en mac eller windows person, så oppgraderer jeg senere.
Euklid Skrevet 14. januar 2011 Skrevet 14. januar 2011 Hvis du går for den brukte bør du i alle fall spandere på deg en oppgradering til Snow Leopard (siste versjon av operativsystemet) om en eldre versjon er installert. Koster ca. 250 kroner. Ny MacBook til 6500 høres mildt sagt forlokkende ut, denne er neppe noe særlig tregere enn den gamle MBPen, men ekstra skjermstørrelse er verdt en del til videoformål.
internet wizard Skrevet 14. januar 2011 Skrevet 14. januar 2011 vent til de nye mac serien kommer det som er nå har veldig utdatttert hardware. det du kan gjøre er jo og kjøpe en asus og laste ned mac's opperativsystem til den. btw. windows er bedre
daihiep Skrevet 14. januar 2011 Skrevet 14. januar 2011 Følelsen av å eie en ny vare er som oftest ikke den samme om man hadde skaffet en helt ny. Om jeg følte behov for å teste ut OSX hadde jeg gått for den nye macen, oppgitt av deg til 6.500,- for så evt. å selge denne dersom du er en windows person. Eller i stedet for å selge, legg inn windows i bootcamp. Da har du hvertfall osx med deg videre når du føler suget for å bruke det. Jeg hadde ikke gått for den brukte til den prisen. Hadde også takket nei om jeg ble tilbudt 3.000,- for den. Eller i det hele tatt betale for en brukt maskin fra '06. Min mening, avgjørelsen er din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå