Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan foregår avvikling av en depositumskonto?


Lufthode

Anbefalte innlegg

Vi skal etter endt leieforhold avslutte vår depositumskonto. Siden vi nå bor i en annen landsdel enn tidligere huseier, så er det ikke mulig for oss å gå sammen i banken. Vi har avtalt at noe av depositumet skal tilfalle huseier som erstatning for skader, samtidig som det ikke hadde forundret oss om huseier urettmessig tok hele depositumet ved mulighet.

Kan vi i fullmakt til banken spesifisere det beløp som tidligere huseier kan få heve fra kontoen?

Kan vi gi noen i vår familie en fullmakt til å håndtere kontoen, og hvilke formkrav må isåfall en slik fullmakt oppfylle?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En depositumskonto skal lyde på leietakers navn; gjør den ikke det?

 

Jo, den gjør det. Kontoen er formelt riktig, på leietagers navn, og alt slik. Men siden jeg aldri har brukt depositumskontoer før, og dermed aldri avviklet en, og ivertfall ikke etter en relativt ugrei konflikt, så tenkte jeg at jeg måtte spørre.

Lenke til kommentar

Det er slik at utleier frigir beløpet eller deler av beløpet. Dette meddeler han banken.

Leietaker må på sin side være enig med utleier.

Tror ikke at utleier kan få ut noe fra kontoen uten at leietaker har gitt sitt samtykke. Det er leietakers konto og skal disponere det innestående beløpet.

Renter tilfaller sjølsagt også leietaker.

Lenke til kommentar

Fullmakt bør ikke være noe problem forresten. Jeg ordnet det med fullmakt for dama mi i høst. Da skrev vi en kjapp fullmakt hvor det sto noe a la dette:

 

Bergen 28.09.10

 

Jeg, Navn Navnesen (personnummer xxxxxx xxxx), gir med dette Lars xxxxxxxx (personnummer xxxxxx xxxxx) fullmakt til å handle på mine vegne i forbindelse med oppgjør av depositumskonto xxxx.xxxx.xxx

Om det skal være noe spørsmål kan jeg nås på telefonnummer xx xx xx xx.

 

Navn Navnesen

(underskrift)

 

I tillegg hadde jeg med hennes ID. Husk sted, dato, hva fullmakten gjelder, navn og personnummer på den som skal opptre som fullmektig og den som er eier av kontoen. Jo mer spesifikk fullmakten er, jo bedre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har vi vært i kontakt med banken hvor kontoen er opprettet, som sier følgende:

 

Vi kan ikke gi hverken tidligere utleier fullmakt til å ta ut penger fra kontoen, og tidlgiere utleier kan heller ikke "frasi seg deponeringen" på egen hånd, (om man gjør opp pengesaken utenom kontoen), siden kontoen tydeligvis skal opphøre ved avslutning av deponering. Er ikke vanlig praksis at om utleier frasier seg deponering, så går kontoen over til å bli en vanlig konto for leietager?

 

Vi kan heller ikke gi noen (f.eks kontohavers svigerfar) fullmakt til å avslutte depositumskontoen sammen med tidligere utleier, og disponere pengene fra den, siden banken ikke godtar fullmakter, av noe slag. Er ikke dette også veldig tungvint?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært i en situasjon der utleier har hatt krav på noe av innskuddet på depositumkontoen, men jeg mener at dette er godt regulert i min kontoavtale for depositumkontoen. Du burde lese hva din sier på området.

 

I min kontoavtale står følgende:

Utbetaling av depositumbeløpet - Hovedregel

Hver av partene i leieforholdet kan kreve utbetaling av det deponerte beløpet i samsvar med den annen parts skriftlig samtykke, (...)

 

Slik jeg tolker dette innebærer det at utleier, i mitt tilfelle, kan sende et krav til banken om at XX-antall kroner blir utbetalt til hans konto. Deretter må jeg sende en skriftlig bekreftelse til banken om at jeg er enig i overføringen og det aktuelle beløpet.

 

På samme måte kan du kreve resterende depositum og opptjente renter overført til din konto. Dersom banken ikke får tilbakemelding fra utleier vil pengene bli overført etter en fastsatt tid. Dersom utleier samtykker i ditt krav om resterende depositum og opptjente renter vil det bli betalt umiddelbart.

 

For å redusere antall brev kan det muligens være aktuelt at dere skriver hvert deres brev der dere har likelydende innhold for hva dere selv krever, og hva dere samtykker til at den andre part får. Slik jeg ser det trenger ikke dette å være veldig tungvint, men jeg synes det er rart at banken ikke har skissert en løsning når du har vært i kontakt med dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...