Gå til innhold

Dette kan man da like, mindre krav til AS-ene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, førstnevnte er et høringsinnspill og revisjonsplikten skal opp til voteringen en gang i

 

Nå har jo regjeringen gått inn for og fjerne den så det som gjenstår er bare og vedta det, så plikten vil forsvinne i løpet av 2011.

 

Det har du delvis rett i, men så lenge loven ikke er vedtatt er det fortsatt revisjonsplikt. Men dette blir ikke en reell forenkling så lenge de fire siste punktene som Tokakv viser til består.

Lenke til kommentar

Klart det kan være en risiko, men for meg er det tydeligere at mange bedriftseiere som velger bort revisorer for å gjøre ligningspapirene selv tar en stor risiko på egen kappe.

 

Nøkkelordet er straffeskatt, noe som kan ilegges selv om man ikke mente å fylle ligningspapirene feil.

 

Jeg tror ikke at de fleste små bedrifter er drevet av B-gjengen, men kunnskapen om både momsregler og skatteregler er ofte veldig tynn. Dette gjør at man tar det ekstra fradraget som man tror man har rett til, eller kjøper inn litt multimedieutstyr til stua og tar momsfradraget. Konsekvensen når man blir tatt er 30% tilleggsavgift i tillegg til den opprinnelige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For meg høres det ut som det vil gjøre det lettere for Tusk & Fanteri AS å dukke opp.

Tror vi i kjølvannet vil få flere useriøse norsk registrerte AS fordi tidligere har slike søkt til NUF istedenfor.

 

Nå har jo det aldri hvert ett problem og drive svindel og bedrag med den gamle AS-formen så det gjør neppe noen forskjell.

De fleste NUF-er blir opprettet fordi og driv ENk er svært ugunstig, omtrent hele velferdsstaten baserer seg på rettigheter via lønnsinntekt og det kan man ikke få som ENK.

 

Klart det kan være en risiko, men for meg er det tydeligere at mange bedriftseiere som velger bort revisorer for å gjøre ligningspapirene selv tar en stor risiko på egen kappe.

 

De fleste bruker da regnskapsfører, de vil jo kunne gjøre dette.

Lenke til kommentar

...omtrent hele velferdsstaten baserer seg på rettigheter via lønnsinntekt og det kan man ikke få som ENK.

Hvilke velferdstjenester/rettigheter er det du mener man får via lønnsinntekt, men ikke via personinntekt?

Jeg vet at ENK ikke får sykepenger i perioden som ordinært dekkes av arbeidsgiver, og bare 65% av grunnlaget etter de 16 dagene med mindre man tegner ekstra forsikring hos NAV. Er det mer?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Klart det kan være en risiko, men for meg er det tydeligere at mange bedriftseiere som velger bort revisorer for å gjøre ligningspapirene selv tar en stor risiko på egen kappe.

Neppe, per i dag er det regnskapsfører som utarbeider ligningspapirene og årsregnskap i de aller fleste tilfeller. Det eneste som faller bort er revisors kontroll.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Dette har sikkert positive og negative sider.. Advokatbekjentskaper av meg sier at en del av skjemaene kan være rimelig tåpelige og overkompliserte, så jeg håper dette ryddes opp i.

 

Endringen gjør det i hvert fall lettere for useriøse eller inkompetente aktører. Det medfører jo betydelige kostnader for samfunnet at konkursryttere eller amatører med en dårlig idé herjer fritt. Tenk bare på alle interessentene som blir skadelidende av f.eks en konkurs (kunder, leverandører, investorer, osv). Vi får håpe at man skjerper reglene for å havne i konkurskarantene.

 

Samtidig så kan det bidra til mer verdiskapning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...