Gå til innhold

PC-start på under ti sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

den andre elgen: Sleep (S3) eller Hibernate (S4)? S3 skal ta sekunder, S4 er avhengig av mengde RAM og skrivehastighet på disk. Min laptop har en SSD (CF minnebrikke med 300x hastighet) som greier omtrent 35MB/s skriv/les og 1500 MB RAM. 1500/35=~43 sekunder tar det å skrive innhold av RAM til disk og tilsvarende lenge å starte opp igjen. Vanlig oppstart blir gjort på omtrent 15 sekunder og sleep på 5, altså blir aldri S4 brukt av meg da jeg heller bare kan velge at KDE skal lagre min sesjon og avslutte og starte som normalt.

Lenke til kommentar

jeg har 4 MB minne , Windows 7 og noen programmer kjørende .

hvis jeg velger å avslutte som dvalemodus så tar det lengre tid å lagre inholdet i minnet en ved en normal avslutning . det følses som om det tar ca 3 ganger lengre tid .

Det er kanskje normalt ?

 

oppstarten føles som den er maks dobbel så rask . ofte går det lit tregere.

 

For min del så virker det som om det er lit å hente med dvalemodus.

Lenke til kommentar

Dvalemodus avhenger av farten på disken. Du har sannsynligvis en veldig treg disk.

Har en atom laptop liggende rundt, Windows 7 Enterprise + 4 gig ram, den bruke ca 30-40 sec på å gå i dvale, 20 sekunder antageligvis for å komme opp igjen, men det er mye raskere enn å faktisk start PC'n.

Skaff en raskere HD, så vil det ikke lengre ta så lang tid, på en annenside: Etter å ha dradd i gang dvalemodustartinga er det bare å klappe sammen lokket og slenge i veske, så pytt pytt.

Lenke til kommentar

Windows 7 har borket dette opp.

 

http://www.intowindo...n-in-windows-7/

 

det må være noe mere.

selv om jeg følger beskrivelsen så skjer ikke det som skal skje

 

Da følger du ikke beskrivelse godt nok, enkelt og greit.

 

jeg begynner med å åpne komadolinjebehandleren eller lederteksten i administrator modus .

og så skriver inn parametrene som det er beskrevet.

av avslutter lederteksten.

 

Da skal man finne et verktøy som gjør at jeg kan justere slep og dvalemodus.

Dette verktøyet finner jeg ikke selv om jeg søker etter "Power Options"

jeg har norsk versjon så hva heter dette verktøyet på norsk ?

Lenke til kommentar

Målet er å deaktivere hybrid sleep, ikke aktivere hibernate. Se i kontrollpanelet etter strømstyring.

 

Det sa dere ingen ting om.

 

 

oppskriften begynner med å aktivere hiberatate for å få tilgang til strømstyringegenskapene (som jeg ikke har fått frem ) som lar meg velge og deaktivere Hybrid sleep

 

men hvis det er bare hoppe til punkt C med en gang så er det greit

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Det sa dere ingen ting om.

den andre elgen: Velg heller sleep/suspend/S3. Da skal hele prosessen gå på sekunder begge veier. Fordelene med hibernate/S4 er ikke store for en vanlig bruker mellom sesjoner.

Uansett, brukerstøtte for deg har jeg gitt opp for lenge siden, så om du ikke får det til får du heller bare leve med det.

Lenke til kommentar
Det sa dere ingen ting om.

den andre elgen: Velg heller sleep/suspend/S3. Da skal hele prosessen gå på sekunder begge veier. Fordelene med hibernate/S4 er ikke store for en vanlig bruker mellom sesjoner.

Uansett, brukerstøtte for deg har jeg gitt opp for lenge siden, så om du ikke får det til får du heller bare leve med det.

 

hvordan kan det fungere når du presenter en oppskrift som består av flere punkter,

og så forteller meg i etterkant at jeg likevel ikke skal følge alle punktene ?

Lenke til kommentar
Det sa dere ingen ting om.

den andre elgen: Velg heller sleep/suspend/S3. Da skal hele prosessen gå på sekunder begge veier. Fordelene med hibernate/S4 er ikke store for en vanlig bruker mellom sesjoner.

Uansett, brukerstøtte for deg har jeg gitt opp for lenge siden, så om du ikke får det til får du heller bare leve med det.

 

hvordan kan det fungere når du presenter en oppskrift som består av flere punkter,

og så forteller meg i etterkant at jeg likevel ikke skal følge alle punktene ?

 

Problemet er så enkelt som at det står i oppskriften hva du skal gjøre, du følger ikke oppskriften ordtellig, og du forstår ikke hva som står der.

Følgte den nettop selv for å aktivere dvalemodus, ganske enkel.

Start CMD elevert, hiv inn kommando, sjekk siden strømsparingsalternativene for å være sikker på at hydridsøvn er skrudd av. Vis den er skrudd av, kan PCern gå til dvalemodus.

Lenke til kommentar

spørsmålet er om jeg skal aktivere eller deaktivere hibernate ?

det kommer ikke helt frem

 

 

i følge oppskriften skal jeg først bruke kommandolinjen (eller ledertekst på norsk ) med administrator rettigheter

skrive inn kommandoen som vist i eksemplet.

Det gjør jeg uten å få noen feilmelding

så skal man forlatte kommandolinjen

 

så skal jeg finne et valg i start menyen som heter "power options" det må være strøm styring på norsk

så skal jeg klikke på noen linker / eller mapper merket med Change when the computer sleeps" og "Change advanced power setting. de finner jeg ikke

 

Da skal det slik jeg forstår det komme opp en dialog som på eksempelbildet . så langt kommer jeg ikke.

 

med andre ord så finner jeg ikke Hybrid sleep valget

 

her hadde det hjulpet hvis jeg vet hva valgene het i den norske versjonen av Windows 7

 

 

opdatering 22:50

 

Etter lit leting fant jeg endelig valget .

fremgangs måten beskrevet i oppskriften stemmer ikke helt for den utgaven av Windows 7 som jeg har.

 

kontrollpanel => system og sikkerhet =>endre betingelsen for at datamaskinen skal gå i hvilemodus => endre avanserte innstillinger

velger 'ventemodus' og 'tillat hybrid hvilemodus' som jeg setter til 'av'

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
opdatering 22:50

 

Etter lit leting fant jeg endelig valget .

fremgangs måten beskrevet i oppskriften stemmer ikke helt for den utgaven av Windows 7 som jeg har.

 

kontrollpanel => system og sikkerhet =>endre betingelsen for at datamaskinen skal gå i hvilemodus => endre avanserte innstillinger

velger 'ventemodus' og 'tillat hybrid hvilemodus' som jeg setter til 'av'

 

Told ya so.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...