Gå til innhold

Bruk minnet mer effektivt


Anbefalte innlegg

Er da en stund siden slike programmer ble overflødige? Nå for tiden vokser RAM på trær, så det er få som sitter med for lite.

 

Husker jeg brukte noe lignende den gangen jeg hadde en Win2k fil/torrent/diverse-server med lovlig lite minne, og det hjalp. Men i 2011?

 

post-61812-0-12973000-1294675562_thumb.png

Tror de fleste (her på forumet) sitter med lignende tall, så ser virkelig ikke behovet ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

noob11: Dere kunne adressere et vist antall KB maks, men med highme økte dere antallet mange ganger, plus at systemet mangler kontrol over RAM, så vis man gikk over antaller så ble det krasj i stede for noen som helst form for sikkerhetsmekanismer?

nope ikke akkurat sånn. Man hadde noen drivere som måtte lastes inn for å få ting til å sulle rundt. Til det hadde man 640 KB low mem og 384 KB high mem. Man mått flytte driverne slik at man fikk mest mulig low mem tilgjengelig.

Drivere som måtte inn var mus, cd-rom, lydkort og hvis man ville, norskt tastatur.

Selv mener jeg å huske jeg klarte å få 611 KB ledig konvensjonelt minne.... Ahh det var tider. For ikke å snakke om å finne rette IRQ'er...

 

Litt mere teori her.

http://support.microsoft.com/kb/95555

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

611 KB var bra :)

 

det er forøvrig den 640KB grensen som gav opphavet til "Ingen trenger mer enn 640KB ram" quoten som tilegnes Bill Gates.

 

@del_diablo: Hvor mye high mem man hadde var bestemt av mengden ram minus de 640KB. En god 486 kunne ha 4 MB ram totalt. Når man skulle kjøre spill måtte man passe på at man hadde nok ram ledig innenfor de 640KB for å kunne starte det. Det resulterte i forskjellige autoexce.bat og config.sys filer der man lastet inn forskjellige alt etter hva man skulle gjøre. Feks kunne man la være å laste inn CD-rommen eller norsk tastatur om spillet ikke trengte noen av delene. Det fantes også endel metoder for å maksimere ledig minne innenfor de 640KB. En av metoden var å laste deler av programmet/driveren opp i high mem og bare la en liten del av det være igjen i lo mem.

 

Jeg tror det var ganske nyttig å være med på den perioden. Man lærte utrolig mye om hvordan maskinen fungerte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Jeg tror det var ganske nyttig å være med på den perioden. Man lærte utrolig mye om hvordan maskinen fungerte.

Vel man var jo pokka nødt til det, ellers funket ikke spillene.

 

På slutten husker jeg hvordan man laget multi autoexec.bat og config.sys filer.

Skal du ha cd-rom J/N

Skal du ha mus J/N

osv osv..

 

Men så kom Windows 95 og for maskiner med 8 MB minne var slike configureringer nå historie. Senere da directx kom, så begynte spillverden å lukte på windows platformen for alvor...

Lenke til kommentar

611 kb? Amatører! :D

 

Min "beste" oppstart, riktignok med Ndos som command-interpreter, var 634 ledig minne - det ble brukt til å kjøre Falcon 3.0 :D

 

Det var MYE tweaking som ble gjort for å få til den, jeg tror faktisk jeg har de filene liggende et eller annet sted, på en diskett.

 

Ellers var 486-tiden da man kunne overklokke maskinen ved å LODDE på en annen klokkechip på hovedkortet (yep, did that), for ikke å snakke om plugge i en 487-coprosessor, etc. etc.

 

Nå fikk jeg jammen lyst til å grave frem 486en som står på loftet hjemme hos foreldrene, bare for å se hva Win 3.11 med IE 4 opplever på nett i dag!

Lenke til kommentar

@mariuso

Ramdisk ImDisk Virtual Disk Driver http://www.ltr-data.se/opencode.html/

 

Brukte den for å kunne lese Arma2 pbo filer raskere, da Arma2 streamer landskap og textures fra disk. I dag gjør Arma2 det så effektivt, slik at bruke av ramdisk ikke er nødvendig. Mao jeg bruker det ikke lengre. Sist jeg brukte det fungerte det ikke med ramdisk større en 4GB.

 

Diskusjonstråd vi hadde om saken (nå noe foreldet) http://nopryl.com/forum/index.php?topic=1909.0

 

Ellers back to topic, enig i at det er merkelig at noen i det hele tatt bruker tid på å lage slikt i dag, men jeg måtte bare klikke inn for å lese om det var en eller annen genial måte å håndtere ram på, som ingen tidligere hadde tenkt på - særlig.

Lenke til kommentar

jeg hadde en gang et program som skulle frigjøre minne som ikke ble brukt men likevel innhold data. nå var vel poenget med programmet at maskinen skulle jobbe lit raskere. Slik fungerte det ikke Som oftest måtte jeg selv manuelt be programmet om frigi så minne som mulig . problemet var at veldig kort tid etter var al minne oppfylt igjen. På en måte så stoppet PCen opp hver gang minne måtte frigjøres

Lenke til kommentar

Hvordan blir prosessene optimalisert? Jeg synes det blir i overkant tynt å proklamere at "prosessene blir optimalisert", uten å skrive noe som helst om hvordan denne optimaliseringen utarter seg.

 

Francis

 

Ineed! reagerte på nettop det samme selv.

Sånt lukter av "svart magi" programkode ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...