Gå til innhold

Uppgradering av PC, ca 10 000NOK - AMD, ATI, ASUS - spel, bildredigering, CAD


Anbefalte innlegg

Hej,

 

Det känns som att det börjar bli dags att uppgradera min gamla burk så jag har börjat kika lite grand på hur utbudet ser ut idag. Har då kommit fram till att jag inte har hängit med över huvud taget i teknikutvecklingen - så någon vänlig själ får hemskt gärna komma med förslag till en vettig PC.

 

Bruksområde:


  •  
  • spel, bildredigering, CAD

 

Preferanser:


  •  
  • AMD
  • ATI
  • ASUS

 

Nuvarande komponenter:


  •  
  • Radeon 3870x2
  • Core 2 Duo E8400
  • 850W PSU
  • 250GB HDD, 7200rpm
  • 4GB internminne (kommer ej ihåg hastighet)

 

Allt är strax över två år gammalt

 

 

Kommer detta bli en väldig skillnad i prestanda, om man köper nya komponenter för omkring 10000NOK? Är nätaggregatet någonting man kan flytta över eller är det säkrast att köpa ett nytt? Funderar även på att lyfta över hårddisken och köpa en SSD för att köra OS'et på, om det blir mycket skillnad i prestanda.

 

Kabinett, extern utrustning, nätagg (?), läsare och dylikt har jag redan, så det är en lista över "huvudkomponenterna" som jag önskar

 

 

Tusen Tack på förhand för hjälpen!

 

Edit: Kan även tänka mig att rucka ganska kraftigt på priset. Det är inte otänkbart med 15000 men då skall skillnaden från komponenter för 10000 vara kraftig

Endret av omgsaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Hei hei!

Noen spesielle grunner til akkuratt AMD/ATI preferanse?

Jeg vil sterkt anbefale det motsatte, et Intel(Sandy Bridge) og Nvidia bygg til deg i stedet.

Dette vil gi langt høyere ytelse, i tillegg har du mulighet for å aktivere CUDA på Nvidia, som kan hjelpe en god del ved rendering o.l.

Eller så vil sterkt anbefale SSD til Operativsystem og programmer.

 

Angående strømforsyning(nätaggregatet) bør denne kunne vider overføres til et nytt bygg, så sant den har 500-600w +++ .

 

Mitt siste spørsmål, er du bosatt i Norge og skal du bestille deler fra en Norsk nettbutikk?

Lenke til kommentar

Er det en spesiell grunn til at Quadro koster 3-5x mer enn tilsvarende skjermkort for vanlige forbrukere? Tenkte på dette da jeg så CAD overskriften.

 

Til TS:

Du merker kanskje best forskjell på SSD i forhold til snurredisk om du oppgraderer i forhold til ytelse i Windows-program.

I forhold til spill, er det nok skjermkortet du vil merke det best på.

 

Edit:

Ville først kjøpt SSD og nytt skjermkort, og sett om dette var tilstrekkelig for ønsket ytelse.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Hei hei!

Noen spesielle grunner til akkuratt AMD/ATI preferanse?

Jeg vil sterkt ...

 

Hej och tack för svar!

 

Grunden till preferanserna är att jag har användt deras produkter tidigare, utan några som helst problem - men ingenting är etsat i sten så om Nvidia är bättre än ATI nuförtiden så kan jag gott köra på dem (dock har jag alltid föredragit ATI's kontroller)

 

Är för nuvarande bosatt i Osloområdet, yes :)

Lenke til kommentar

 

Ser inte så värst ut över huvud taget det! Den konfigurationen lär väl ge ett kraftigt hopp i prestanda jämtemot den nuvarande?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vil nok gi et massiv ytelse hopp.

Vil anbefale og lese noen av testene i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1287667&st=0

Eller så kan du se sammenligningen av CPUer på denne siden: http://www.anandtech.com/bench/CPU/2

Gir et veldig greit bilde på hvor god de nye Sandy Bridge CPUene er.

 

Forsåvidt har det skjedd mye på skjermkort fronten siden 3870x2, bare overgangen til 4000-serien var jo et massiv hopp, og når du går over til det kraftigste kortet AMD har på markedet pr. dags dato, vil du nok bli fornøyd.

 

Fordelen med oppsettet også er at det er det nyeste av det nyeste, noe som gir relativt gode fremtids utsikter.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Vil nok gi et massiv ytelse hopp.

Vil anbefale og lese no..

 

 

Tusen tack för hjälpen. Skall sätta mig nu i helgen och läsa lite på sidorna. Lär nog sluta med ett liknande köp i vart fall (småläste lite om processorn och den verkar vara ett stort steg före konkurrensen)

Endret av omgsaft
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Vil nok gi et massiv ytelse hopp.

Vil anbefale og lese no..

 

 

Tusen tack för hjälpen. Skall sätta mig nu i helgen och läsa lite på sidorna. Lär nog sluta med ett liknande köp i vart fall (småläste lite om processorn och den verkar vara ett stort steg före konkurrensen)

Bare hyggelig!

 

Bruk helgen til og lese litt, sånn som du sikkert ser, så er ikke varen tilgjengelig før på mandag likevel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det store hoppet har du alt gjort.

 

Jeg ville ikke betalt 800,- ekstra for 2600K i forhold til 2500K.

Spar resten av pengene og oppgrader eventuelt skjermkortet ved behov.

Til akkurat hans bruk vil jeg faktisk si at 2600k er verdt prisen.

Skulle han kun spilt, ville jeg anbefalt i5 2500k så absolutt.

Lenke til kommentar

Ikke for å være vanskelig, men til hvilke programmer anbefaler du spesielt 2600K? Bilderedigering?

 

Med utgangspunkt i hva hans krav var, så hadde jeg lagt opp 2500K. Brukt de 800,- på en 3. parts kjøler, og overklokket. Uten overklokking kjøper man ikke K-utgaven.

 

Ikke ment som kritikk til pakken du har satt sammen - den ser veldig bra ut, og jeg har ingen problemer med å gi ti tomler opp for dette. =)

 

Edit:

Grunnen til at jeg er litt skeptisk til 2600K i forhold til 2500K, er at det ikke er markant forskjell på CPUene slik jeg forstår, mens 2600K er nesten 50% dyrere. (Lek med tall, jeg kunne sagt at 2500K koster rundt 25-30% mindre...)

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ikke for å være vanskelig, men til hvilke programmer anbefaler du spesielt 2600K? Bilderedigering?

 

Med utgangspunkt i hva hans krav var, så hadde jeg lagt opp 2500K. Brukt de 800,- på en 3. parts kjøler, og overklokket. Uten overklokking kjøper man ikke K-utgaven.

 

Ikke ment som kritikk til pakken du har satt sammen - den ser veldig bra ut, og jeg har ingen problemer med å gi ti tomler opp for dette. =)

Bilderedigering og CAD-programmer kan ha nytte av de 4 ekstra trådene, selvfølgelig med varierende resultat.

i5 2500k er i akkurat en sinke den heller :w00t:

Lenke til kommentar

Foreløpig er CAD (i alle fall autocad) dessverre en sinke når det kommer til bruk av flere tråder. AutoCAD takker og bukker for ekstra frekvens, men så vidt jeg har erfart, har jeg ingen økning i ytelsen når jeg gikk fra 2 til 4 kjerner. Snarere tvert i mot, ettersom frekvensen gikk litt ned.

 

I dette tilfellet er ikke dette et enorm poeng, ettersom 2600K er raskere på frekvens og har mer cashe.

Lenke til kommentar

Så här ser beställningen ut so far


  •  
  • CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB)
  • ASUS P8P67 DELUXE P67 S-1155 ATX
  • INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155
  • 2x OCZ VERTEX 2 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC
  • ASUS RADEON HD6970 2GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP
  • CORSAIR A70 CPU COOLER S-1155/1156/1366/AM3
     

 

Är det vettigt att ha 2x SSD? Tänkte en för OS och en för de viktigaste spelen/programmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...