Gå til innhold

Test: Intel Core i5 2500K


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt om jeg skal poste for hver som etterlyser GPU biten, men så lenge brikkesettet er P67 kan man ikke bruke GPU til grafikk. Så antar at HW.no ikke hadde ett H67 brikkesett hovedkort liggende for den jobben.

Da burde de ha opplyst om dette da GPUen er en vesentlig egenskap ved denne CPUen. Videre er det ikke alle som har satt seg inn i de nye brikkesettene og deres egenskaper. Det ville da ha vært nærliggende i en test slik som denne å kommentert hva slags brikkesett som må til for å utnytte prosessorens egenskaper.

 

Neste gang kan du kanskje ta deg bryet med å lese gjennom kommentarene, hender man finner gode svar der:

 

Raptor' timestamp='1294329789' post='16727119']

Den yter ganske likt som ett AMD Radeon HD 5450, noe som etter min mening er respektabelt for in integrert løsning...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neste gang kan du kanskje ta deg bryet med å lese gjennom kommentarene, hender man finner gode svar der:

 

Raptor' timestamp='1294329789' post='16727119']

Den yter ganske likt som ett AMD Radeon HD 5450, noe som etter min mening er respektabelt for in integrert løsning...

Om du tar deg bryet å lese hva det blir skrevet vil du se at det er en kommentar til selve artikkelen, og ikke til hva slags info som måtte fremkomme her i tråden.

Lenke til kommentar

Neste gang kan du kanskje ta deg bryet med å lese gjennom kommentarene, hender man finner gode svar der:

 

Raptor' timestamp='1294329789' post='16727119']

Den yter ganske likt som ett AMD Radeon HD 5450, noe som etter min mening er respektabelt for in integrert løsning...

Om du tar deg bryet å lese hva det blir skrevet vil du se at det er en kommentar til selve artikkelen, og ikke til hva slags info som måtte fremkomme her i tråden.

 

Du kommer jo allikevel med en kommentar til artikkelen som er kommentert to ganger fra før. Så hender jo at det lønner seg å titte på hva som er skrevet fra før.

 

 

Ellers er jeg enig i at de kunne ha pratet litt mer om brikkesettet og om hva slags man betaler for å velge det ene eller det andre.

 

 

Lenke til kommentar

Rart at ikke hw testet Gpu'en, virket nesten litt sløvt... Er jo ikke en fullstendig test da. Men er jo mange andre tester ute jeg sikkert kan se nærmere på.

Like unødvendig sløvt som å ikke lese gjennom tråden man poster i.

 

Eh NEI. Lese igjennom tråden forandrer ikke mitt utsagn. I tillegg så er det ikke en forpliktelse å lese en tråd for å kunne ytre en mening om en artikkel, om du klarer å forstå det.

Og relevant informasjon om selve artikkelen burde selvfølgelig være en del av selve artikkelen og ikke i mellom noen poster i ett forum.

 

P.s. Jeg håper artikkel forfatterene kan ta slikt som ett tips eller noe, og ikke som personelig kritikk.

 

Ellers virker som en fin CPU, akkurat slikt jeg har ventet på ennå så mange ganger jeg har vært fristet av 750.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Ellers er jeg enig i at de kunne ha pratet litt mer om brikkesettet og om hva slags man betaler for å velge det ene eller det andre.

Det er nettopp det jeg mener. Syntes det var en veldig bra artikkel, og forfatteren og HW skal ha ros for det. Når det er sagt så syntes jeg det mangler det lille ekstra for å ta det steget videre. De er sikkert presset av deadline og annet, men av og til er det ikke mye som skal til for å ta en god artikkel videre til å bli en klasseartikkel.

 

Målene må ikke være så små at rekker de lett, men de må heller ikke være så store at man aldri heller kan oppnå dem. Fremtiden lover godt for HW og nettverket de er en del av.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Enig med bjornh... dette var et koko utvalg cpu'er å sammenlikne med. Dette er jo bare nyttig for en som har en av disse AMD'ene og vurderer en oppgradering. Burde hatt med noen salgsvinnere fra flere generasjoner cpu'er, s.a. flere enn en mikroskopisk undergruppe lesere kunne få en feeling med ytelsesforbedringen.

Lenke til kommentar

Enig med bjornh... dette var et koko utvalg cpu'er å sammenlikne med. Dette er jo bare nyttig for en som har en av disse AMD'ene og vurderer en oppgradering. Burde hatt med noen salgsvinnere fra flere generasjoner cpu'er, s.a. flere enn en mikroskopisk undergruppe lesere kunne få en feeling med ytelsesforbedringen.

 

......:

 

Kjenner jeg blir litt provosert av alle som syter og klager over at det ikke finnes flere produkter å sammenligne med. HW.no har jo lenge sagt at de kommer til å oppdatere både testbenkene og testmetodene over nyttår - noe som nødvendigvis betyr at de må starte på blanke ark. At de i det hele tatt hadde fått såpass mange resultater opp allerede synes jeg er ganske imponerende, tatt i betraktning av at denne testen tross alt ble publisert 6. januar.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke få dette til å gå opp. Jeg har sett på alle hovedkort for 1155 plattformen og ingen har utgang for skjerm.

Er det noe jeg har gått glipp av her?

 

Edit: Det lønner seg å sjekke utenfor prisguiden!! H67A-UD3H til 1100,- med hdmi, vga og dvi.

Det er vel bare hovedkort med H67 chipset som har skjermutgang. De med P67 må en vel ha eget skjermkort på?

Lenke til kommentar

Det er vel bare hovedkort med H67 chipset som har skjermutgang. De med P67 må en vel ha eget skjermkort på?

Ja, det virker slik. Jeg skal sette opp en pc som jeg skal bruke til modellering i forbindelse med skolen. Da er det kjekt å ikke måtte bruke ekstra på skjermkort, selv om det bare blir noen hundrelapper...

 

i7 2600K er en klar favoritt når mitt alternativ er den 3 ganger dyrere 980x. Jeg velger å tro at jeg ikke mister for mye ytelse; 12vs8 kjerner men ~400mhz høyere klokk per kjerne og 10-20% bedre ytelse klokk for klokk* gir meg snitt på 22,5% fordel 980x .

 

*Har noen et mer nøyaktig tall på dette?

 

SuperRipper

Endret av SuperRipper
Lenke til kommentar

SuperRipper, når du først går for 2600K er det greit å velge P67 hovedkort da H67 ikke tillater overklokking. Et low-end skjermkort koster ikke mange hundrelappene, og en 4,5Ghz+- overklokk på 2600K vil gi en betydelig ytelsesøkning for 3D modellering.

 

Sånn sett kan du kjøpe 2500k, bruke pengene du sparer på prosessor til grafikkort og enda ha litt igjen og så klokke den så langt du kommer. Men mulig du mister en del ytelse uten hyperthreading, dvs såpass mye at det er essensielt og gjør rådet mitt ubrukelig :)

 

 

 

Lenke til kommentar

SuperRipper, når du først går for 2600K er det greit å velge P67 hovedkort da H67 ikke tillater overklokking. Et low-end skjermkort koster ikke mange hundrelappene, og en 4,5Ghz+- overklokk på 2600K vil gi en betydelig ytelsesøkning for 3D modellering.

Dette var jeg ikke klar over! Det gjør saken veldig enkel. Er det snakk om at man ikke har tilgang til å stille på multiplier?

 

Det er ikke et problem å kjøpe et skjermkort til 400,- tanken var at hvis man kan unngå det, så er det en mindre komponent å beskymre seg for.

Ettersom det vil være skolen som ordner med finansiering og det er jeg som skal komme opp med et budsjett innenfor rimelighetens grenser, er det ikke et stort økonomisk problem :)

 

Sånn sett kan du kjøpe 2500k, bruke pengene du sparer på prosessor til grafikkort og enda ha litt igjen og så klokke den så langt du kommer. Men mulig du mister en del ytelse uten hyperthreading, dvs såpass mye at det er essensielt og gjør rådet mitt ubrukelig :)

Ingen dum idè, men programmet jeg skal bruke er av typen som blir gladere jo flere kjerner jeg gir det ;)

 

SuperRipper

Lenke til kommentar

 

10-20% bedre ytelse klokk for klokk* gir meg snitt på 22,5% fordel 980x .

Bare så du vet er 980x også 32nm basert, og da får du vel ikke den forbedrede ytelsen klokk for klokk...

 

Du har misforstått begrepene her. Ytelse pr klokk har med arkitektur å gjøre, ikke prosessnode. Effektbruk pr klokk har med prosessnode å gjøre.

Ved samme klokk vil AMD Athlon, Phenom, og Bobcat, og Intel Atom, Nehalem, og Sandy Bridge yte forskjellig. Den arkitekturen som yter best når klokk er lik sies å yte best klokk for klokk. Siden ytelse også vil avhenge av kjerner tilgjengelig og tråder som kjøres pleier man å snakke om klokk for klokk ytelse for èn tråd når man sammenligner arkitekturer, men det kan også gjelde for et gitt antall kjerner/tråder.

Lenke til kommentar

 

10-20% bedre ytelse klokk for klokk* gir meg snitt på 22,5% fordel 980x .

Bare så du vet er 980x også 32nm basert, og da får du vel ikke den forbedrede ytelsen klokk for klokk...

 

Du har misforstått begrepene her. Ytelse pr klokk har med arkitektur å gjøre, ikke prosessnode. Effektbruk pr klokk har med prosessnode å gjøre.

Ved samme klokk vil AMD Athlon, Phenom, og Bobcat, og Intel Atom, Nehalem, og Sandy Bridge yte forskjellig. Den arkitekturen som yter best når klokk er lik sies å yte best klokk for klokk. Siden ytelse også vil avhenge av kjerner tilgjengelig og tråder som kjøres pleier man å snakke om klokk for klokk ytelse for èn tråd når man sammenligner arkitekturer, men det kan også gjelde for et gitt antall kjerner/tråder.

 

Å ja, jeg hadde faktisk missforstått, men det var det att jeg feilaktig trodde 980 var en high-end forsmak av den nye arkitekturen. Har sluttet og følge så godt med på utviklinga for en stund siden, siden jeg ikke har hatt penger til og oppgradere uansett. Allikevel lærte jeg noe nå, så takk for det.

 

Eh se sigen min dere ja så kan dere unne meg en ny cpu snart :roll:

Det er visst en halv fossilert 65nm...

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
Eh se sigen min dere ja så kan dere unne meg en ny cpu snart :roll:

Det er visst en halv fossilert 65nm...

Med mindre du driver med tallknusing eller professjonell medieredigering er en 3,6GHz C2D ganske greit når den er kombinert med god SSD og nok RAM. Jeg vil enbefale du venter på LGA 2011 eller Bulldozer om du ikke har behov for mer regnekraft i dag. Gjør du det vil muligens riggen holde like lenge som den du har i dag har gjort, med tilsvarende oppgraderinger underveis selvfølgelig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...