Gå til innhold

NGT om sin "hellige" nettverkskabel


Anbefalte innlegg

Vi har NGT som nettleverandør, og hadde mye problem under overgang fra ADSL til VDSL. Men under de mange telefonsamtalene, som forresten kostet latterlig mye, var de Alltid raske til å poengtere, og spurte meg bestemt om "jeg har skiftet den hvite kabelen, den som er koblet til boksen i veggen."

Jeg har aldri rørt den her hjemme, men forstår ikke hva som skal være så viktig med denne? Er ikke en nettverks-kabel bare en nettverks-kabel, og ikke noe mer? Eller har jeg gått glipp av noe svært relevant i min IT-faglige opplæring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, nettverkskabler er ikke bare nettverkskabler. Det kan være krysset eller ikke krysset, og det kan være cat5, cat5e, eller cat 6. Eller akkurat denne kabelen kan være noe helt annet enn en nettverkskabel. (Den utgjør strengt tatt ikke nettverkskabling i vanlig forstand, siden den er en del av dsl-linjen.)

Lenke til kommentar

Alt det der er jo fremdeles under definisjon av nettverkskabel.

Krysset eller ikke krysset har da vel bare med om man skal kople til en lik enhet eller ikke?

Og man kan umulig trenge en krysset kabel fra veggkontakten til modemet.

Cat5,5e,6,7 har jo vel bare med hastigheten å gjøre?

 

Men at det er noe annet enn en nettverkskabel kan jo hende.

Lenke til kommentar

Om du synes jeg virker klagende, så beklager jeg det. Jeg prøver bare å lære noe, og tenkte å spørre her var et bedre alternativ enn å bruke 100kr på å ringe dem for å få svar.

Nei tydeligvis ikke, det er derfor jeg spør, sant, fordi jeg trodde det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...