Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skjev Hjulstilling?


dsafd

Anbefalte innlegg

Hei.. Skulle på jobb i dag tidligt, så ble jeg sykt uheldig.. Jeg skulle svinge inn på en parkeringsplass, hadde litt stor fart inn så jeg sklei. Jeg sklei bort mot en kant og dunket venstrefronthjul mot kanten, det smalt litt men ikke så høyt..

 

Da jeg skulle hjem igjen, merka jeg det var noe helt gale:S..

Når jeg skulle styre hjulene beint så var ikke rattet beint, det var en halvrunde skeivt.. Altså når du har hjulene beint så skal ratte være beint, men ratte var vridt lengre mot høyre(halvrunde).. Merka også når jeg svingte mot høyre så begynnte det og lage ulyder.. Hva har skjedd? Skeiv hjulstilling? Vil dette bli dyrt å fikse?sad.gif..

Endret av dsafd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan høres ut som drivknuten har fått seg en smell. Sjekk etter fett-lekkasjer i gummien rundt drivknuten som sitter like bak hjulet.

 

Hjulstilling er ikke det enkleste og billigste å rette på heller, dessverre.

 

 

Okok.. Drivknuten? dyrt å fikse dette, evt bytte dette?

Lenke til kommentar

Her har det nok skjedd noe under uhellet ja. Hvis du kan litt selv, så tar du å jekker opp bilen foran og ser om du ser noe skade. Hvis ikke du ser noe, så kan det være du bare har feil hjulstilling.

Hvis du ikke har så mye peiling, så leverer du inn bilen til et verksted, så ser de fort om noe ikke stemmer i forstillingen ;)

Prisen på hjulstilling ligger vel på rundt en 1000,-, mulig litt mer. Hvis deler i bærearmen din er bøyd, kommer prisen an på delen.

 

Rattet ditt har iallefall ikke bare plutselig bestemt seg for å lene litt mot høyre ;)

 

Kan høres ut som drivknuten har fått seg en smell. Sjekk etter fett-lekkasjer i gummien rundt drivknuten som sitter like bak hjulet.

 

Hjulstilling er ikke det enkleste og billigste å rette på heller, dessverre.

Drivknuten har da faktisk ingenting med hjulstilling å gjøre? Mulig ulyden kommer fra knuten, men skjevt ratt er iallefall ikke pga drivknute...

Lenke til kommentar

Her har det nok skjedd noe under uhellet ja. Hvis du kan litt selv, så tar du å jekker opp bilen foran og ser om du ser noe skade. Hvis ikke du ser noe, så kan det være du bare har feil hjulstilling.

Hvis du ikke har så mye peiling, så leverer du inn bilen til et verksted, så ser de fort om noe ikke stemmer i forstillingen ;)

Prisen på hjulstilling ligger vel på rundt en 1000,-, mulig litt mer. Hvis deler i bærearmen din er bøyd, kommer prisen an på delen.

 

Rattet ditt har iallefall ikke bare plutselig bestemt seg for å lene litt mot høyre ;)

 

Kan høres ut som drivknuten har fått seg en smell. Sjekk etter fett-lekkasjer i gummien rundt drivknuten som sitter like bak hjulet.

 

Hjulstilling er ikke det enkleste og billigste å rette på heller, dessverre.

Drivknuten har da faktisk ingenting med hjulstilling å gjøre? Mulig ulyden kommer fra knuten, men skjevt ratt er iallefall ikke pga drivknute...

 

Takk for et bra svar:)

 

Men, hvor gale kan dette gå? Har nettop bytta motor pga Motorhavari, så kosta litt det.. har ikke mye penger igjen til en dyr operasjon til:S

 

"Lene litt til høyre" Ikke litt faktisk, er en god del:S

Lenke til kommentar

Har ikke kjennskap til modellen, men om noen har det er lettere å kunne gi deg et svar på hvor mye det koster når du skriver hvilken bil du har :)

 

Uansett kan du jo ta en tur innom et verksted og spørre om de kan se på skaden og gi deg en pris på reparasjonen. Spør flere verksteder, prisene kan varierer, og du får fort et inntrykk av servicenivået, nekter de og sier du må betale for time først ville jeg gått til neste verksted.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Kan høres ut som drivknuten har fått seg en smell. Sjekk etter fett-lekkasjer i gummien rundt drivknuten som sitter like bak hjulet.

 

Hjulstilling er ikke det enkleste og billigste å rette på heller, dessverre.

Drivknuten har da faktisk ingenting med hjulstilling å gjøre? Mulig ulyden kommer fra knuten, men skjevt ratt er iallefall ikke pga drivknute...

 

Nei, var ulyden jeg sikta til.

 

Til trådstarter; kjenn etter om det rister over en viss fart. Kjør gjerne 80 kmt å kjenn etter. Fin måte å finne ut om hjulstillinga er feil :)

 

Men igjen så er ikke drivknuter noe å spøke med heller. Lager det klakkelyder når du svinger til en av sidene kan det fort smelle, og da får du deg en tyttebærtur du ikke hadde regna med.

Lenke til kommentar

Vil tro du trenger noen nye deler og en hjulstillingskontroll. I værste fall har du kanskje tatt livet av hjullager, felg, tannstang, endeledd, bærearm og bærekule. I beste fall er hjulstillingskontroll alt som trengs.

 

Men jeg ville levert bilen på verksted for "feilsøking" for så få vite hva som må gjøres.

Lenke til kommentar

Som du ser av de andre innleggene er det mange mulige årsaker. Og en god del av dem er direkte trafikkfarlige, andre gir økt slitasje på dekk og deler. Her må fagfolk på banen (f.eks. bilverksted [ihvertfall for justering av forstillingen etter at evt. deler er skiftet]).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...