Gå til innhold

Begynne med Stronglifts 5x5


Cxz

Anbefalte innlegg

Jeg har i løpet av forrige uke undersøkt hvilke styrkeprogrammer som kan være effektive, og valget havnet kanskje ikke overraskende mellom RYP og Stronglifts 5x5. Har etter en del undersøkelser bestemt meg for å velge Stronglifts 5x5, siden det virker som om mange her inne har gode erfaringer og vet hvordan programmet er bygd opp og fungerer. Har i all hovedsak sett for meg å begynne mandag neste uke (10.1.2011), og har planer om å benytte meg av denne uken til å bli kjent med øvelsene og forsøke å få til en OK teknikk. Har lest gjennom prgorammet, FAQ-en og laget programmet i Spreadsheet-et.

 

Workout A

Squat 5x5

Bench Press 5x5

Inverted Rows 3xF

Push-ups 3xF

Reverse Crunch 3x12

 

Workout B

Squat 5x5

Overhead Press 5x5

Deadlift 1x5

Pull-ups/Chin-ups 3xF

Prone Bridges 3x30sec

 

Tror en utfordring for min del kan bli kostholdet. Spiser vel i grunnen litt for lite, og spesielt til frokost blir det knapt med næring. Hvis noen har noen lettvinte, gode frokostoppskrifter som kan deles, ville det vært kjempefint. Har trent styrke svært til og fra i to år, men aldri noe seriøst med definerte mål. Forsøkte noen runder med squats i går, og kjenner det er tungt kun med stanga. Frykter derfor jeg kan komme til å stagnere i de fleste øvelsene temmelig fort, men er optimistisk, og har planer om å følge planen så godt som mulig.

 

Noen som kan bekrefte at dette er det mest oppdaterte programmet og det jeg skal følge? Slik jeg har forstått det skal startvekten være 20 kg (kun stang) på samtlige øvelser med unntak av deadlift, der startvekten skal være 40 kg. Samtidig skal man hver økt øke hver eneste øvelse med 2.5 kg. Stemmer dette? Satser på å gjennomgå resten av øvelsene i programmet i morgen og fredag for å få inn en noenlunde grei teknikk.

Endret av Rotteh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ihvertfall det programmet både jeg og de fleste andre jeg har sett har valgt å bruke, det finnes vel flere versjoner, men at akkurat det programmet fungerer helt utmerket er det ingen tvil om. Har selv kjørt gjennom både RYP og stronglifts en gang, og har akkurat startet på stronglifts igjen.

 

Grunnen til at man skal starte såpass lett er vel kun for å trene inn teknikk uten å være redd for skader ol. Kan være lurt å lese litt om øvelser som knebøy og markløft slik at du vet hvordan det skal gjøres.

 

Og du legger på 2,5 kg for hver trening ja, med unntak av markløft som er 5 kg for hver trening, du kan laste ned excel fila fra stronglifts sia så kan du legge inn hva du starter med så kalkulerer den automatisk hva du skal ha hver trening for å lettere ha oversikt.

 

50 kg burde ikke være noe problem om du tenker på mark, knebøy og benk ihvertfall, om du veier 70 kg vil jeg tro du klarer det allerede. Øker veldig mye i starten om du ikke har tatt øvelsene så mye før.

 

Husk også på at på Chins, Pushups og inverted rows bør du legge til mer vekt om du klarer mer en 15 reps.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Skal også starte til mandag (10.1.2011) Med 5x5 rep :new_woot:

Skal følge dette programmet til punkt og prikke. Føler meg sykt dum, men der det står F. eks Chins eller nedtrekk 2x10 Er det 2 sett av 10 eller 10 sett av 2? Lest teksten gjennom minst 4 ganger men er litt dum idag.:thumbdown:

 

Har også mekka sånn excel-skjema som jeg kan føre resultater og legge inn hvor mye vekt jeg skal ha osv.

Lenke til kommentar

Jeg starta på onsdag med akkurat samme program. Skal ta 2.økta nå snart, spennende at så mange starter likt, så kan vi pushe hverandre. Men jeg visste ikke at man skulle legge på vekt på pushups om man tar mer enn 15 :p Da har jeg lært meg noe nyttig i dag ihvertfall(i motsetning til på skolen) :D

Lenke til kommentar

Ja, da er vi 3stk som nesten stater likt, men må inrømme at jeg har trent styrke i et år da, men det var mye dritt trening, og lite bein :hmm:

Awesome! =)

 

Har trent med egen kroppsvekt helt siden sommern 2010, og nå er det på tide med vekttrening! :D

 

Forresten, hvilke mål har dere satt dere til sommern?

Endret av Nani95
Lenke til kommentar

Målet er å se bra ut for damene :tease: Og sixpack, men kommer ikke til å få sixpack til sommeren da målet er å vokse.

 

Men skal prøve å lage noen mer konkrete mål.

 

Som nevt tidligere har jeg mekka et excel skjema som jeg skal bruke

post-171639-0-63675200-1294413082_thumb.jpg

 

 

Vet ikke hva jeg skal start vekta blir, men dette fører jeg bare inn i kolonne C. Så vet jeg totalt vekten jeg skal bruke hver uke.

Endret av Ballestikk
Lenke til kommentar

Målet er å se bra ut for damene :tease: Og sixpack, men kommer ikke til å få sixpack til sommeren da målet er å vokse.

 

Men skal prøve å lage noen mer konkrete mål.

 

Som nevt tidligere har jeg mekka et excel skjema som jeg skal bruke

post-171639-0-63675200-1294413082_thumb.jpg

 

 

Vet ikke hva jeg skal start vekta blir, men dette fører jeg bare inn i kolonne C. Så vet jeg totalt vekten jeg skal bruke hver uke.

Aha, nice!

 

Prøver på six pack her også, men er ikke så langt ifra nå heller, så det skal nok være mulig =)

 

Vil også bli en del større og sterkere, rett og slett! =)

 

Langtidsmålet mitt er jeg laaangt ifra å nå, men det er noe slik som denne fyrn

 

Forresten, er kreatin monohydrat farlig for meg som er 15?

Lenke til kommentar

Målet er å se bra ut for damene :tease: Og sixpack, men kommer ikke til å få sixpack til sommeren da målet er å vokse.

 

Men skal prøve å lage noen mer konkrete mål.

 

Som nevt tidligere har jeg mekka et excel skjema som jeg skal bruke

post-171639-0-63675200-1294413082_thumb.jpg

 

 

Vet ikke hva jeg skal start vekta blir, men dette fører jeg bare inn i kolonne C. Så vet jeg totalt vekten jeg skal bruke hver uke.

Aha, nice!

 

Prøver på six pack her også, men er ikke så langt ifra nå heller, så det skal nok være mulig =)

 

Vil også bli en del større og sterkere, rett og slett! =)

 

Langtidsmålet mitt er jeg laaangt ifra å nå, men det er noe slik som denne fyrn

 

Forresten, er kreatin monohydrat farlig for meg som er 15?

Tviler, har gått på det siden sommeren.

Lenke til kommentar

Er det verdt å kjøpe det?

 

EDIT: Samma det, får ikke lov å kjøpe proteinpulver engang lenger.. Da får jeg bare spise som en gris!!

Kyllingfile og tunefisk :yes:Selv kan jeg ikke fordra tunefisk.

 

steik tunfisken og bland det med taco krydder og ha i litt lauk, og stek noen egg til, lenge siden jeg har spist dette men smakte vartfall godt!

post-172174-0-60091000-1294480058_thumb.jpg

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Letteste er jo selvfølgelig bare å åpne en boks tunfisk og sette i gang å spise! Det er det jeg skal begynne med ihvertfall! Syns ikke tunfisk er så verst egentlig :)

Prøvde dette for en uke siden, brakk meg :thumbdown: Tunefisk er en veldig fin kilde for protein. Jeg spiser heldigvis ofte kyllingfile da. Så tar jeg proteinpulver før og etter trening.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...