Gå til innhold

Black Ops er piratfavoritten (PC/PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke fremstå snobbete

 

Det går bra, du framstår bare som uvitende fordi sammenlikningen er på trynet. Piratkopiering kan vi sikkert være enige om at er en uting, men det er et ganske langt sprang fra brudd på kopilovgivning til vinningskriminalitet, selv om polemikken fra enkelte interesseorganisasjoner går langt i å prøve å tvinge på plass et likhetstegn mellom de to. De lykkes åpenbart delvis, siden iallefall du har latt deg lure.

 

Så lenge verken utgiveren eller utvikleren ser en eneste krone av spillet de har gitt ut, så er det vel strengt tatt tyveri, akkurat på lik linje som om du hadde gått inn i butikken og tatt spillet med deg hjem.

Den fundamentale likheten er der: Du betaler ikke, utvikler/utgiver ser ikke et rødt øre.

 

Er møkk lei av mennesker som prøver å male et mer positivt/mindre negativt bilde på piratkopiering. Det er ingenting positivt med det, det er regelrett uetisk og patetisk.

 

Videre er det en vanlig kampsak at spill er for dyre, og at piratkopiering ville blitt et mindre problem om spill hadde vært billigere. Si det til de godhjertede folkene bak Humble Indie Bundle. Her er altså en pakke spill du velger hvor mye du vil betale for, og pengene går til en veldedig organisasjon. Likevel er det altså folk med frekkhet, nerve og generelt manglende sosiale ferdigheter som piratkopierer denne pakken!

 

Målet mitt er ikke å angripe deg, men jeg mener at piratkopiering er en skamplett på industrien vår, og for å få bukt på problemet må man fokusere mindre på definisjonen av tyveri, og heller stå sammen om at det er feil at utviklere som legger årevis med tid og arbeid ned i et produkt, ikke får se gevinsten!

Endret av sthusby
Lenke til kommentar

Målet mitt er ikke å angripe deg, men jeg mener at piratkopiering er en skamplett på industrien vår, og for å få bukt på problemet må man fokusere mindre på definisjonen av tyveri, og heller stå sammen om at det er feil at utviklere som legger årevis med tid og arbeid ned i et produkt, ikke får se gevinsten!

 

Her er vi hjertens enige, men jeg vil fremdeles anbefale å ikke springe RIAA, IFPI, og Ubisofts ærend ved å godta og fremme en forsøkt omdefinering av tyveribegrepet for at den skal passe inn i den juridiske retorikkmodellen deres. Det er uinteressant om du mener at piratkopiering i utgangspunktet er det samme som stjeling - enn så lenge er det likevel to vidt forskjellige ting, og man gjør verken seg selv eller andre en tjeneste ved å prøve å tåkelegge dette for å styrke en argumentasjonsrekke.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke fremstå snobbete

 

Det går bra, du framstår bare som uvitende fordi sammenlikningen er på trynet. Piratkopiering kan vi sikkert være enige om at er en uting, men det er et ganske langt sprang fra brudd på kopilovgivning til vinningskriminalitet, selv om polemikken fra enkelte interesseorganisasjoner går langt i å prøve å tvinge på plass et likhetstegn mellom de to. De lykkes åpenbart delvis, siden iallefall du har latt deg lure.

 

Så lenge verken utgiveren eller utvikleren ser en eneste krone av spillet de har gitt ut, så er det vel strengt tatt tyveri, akkurat på lik linje som om du hadde gått inn i butikken og tatt spillet med deg hjem.

Den fundamentale likheten er der: Du betaler ikke, utvikler/utgiver ser ikke et rødt øre.

 

Er møkk lei av mennesker som prøver å male et mer positivt/mindre negativt bilde på piratkopiering. Det er ingenting positivt med det, det er regelrett uetisk og patetisk.

 

Nei, det er ikke strengt tatt tyveri på noen måte. Det er piratkopiering, det burde være åpenbart for noen og enhver at det er noe annet å kopiere ett produkt fra noen, enn det er å ta produktet fra de. Problemet ditt, og mange andres, er at det virker som dere mener at tyveri er det eneste uetiske som finnes i verden. Bare fordi noe ikke er tyveri, så betyr det ikke at det er ikke er uetisk.

 

AtW

Lenke til kommentar

sthusby

Eksempelet og forklaringen min på forige side passer bra i denne sammenheng, skulle gjerne hørt argumentene mot det (innlegg 10#)

 

For selve ordet PiratKopiering er i seg selv en missvisendet navn, Pirater Kopierte ingenting. Det kan alle være enige om, så her er den veldig ENKLE kjernen.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Skriv din kommentar....

 

Noe jeg irriterer meg veldig over , er at så fort et av de moderne spillene er installert og "aktivert" med din cd-key, så har du ingen mulighet til å selge det videre til f.eks. halv pris.

 

F.eks. Medal of honor, gud å kjedelig.. spilte det i 30minutter,

og angrer på jeg kjøpte det. Samme med black ops.. elendig game feeling og dårlig optimert, selv med 2x 480 gtx sli og i7 på 4ghz så smålagger det.

 

hadde glatt solgt det for 150kr om det ikke var knyttet til "ea konto" eller steam.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...