Gå til innhold

Gravitasjon-Jordens bane rundt solen?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt litt på en ting i det siste som egentlig er ganske interessant og jeg lurer på om dere her på forumet vet noe om det fordi jeg finner ikke noe informasjon på nettet eller i bøker.

 

Som dere vet mister solen mange millioner tonn masse i sekundet i form av fusjon. Og som sikkert mange av dere vet jo større masse et legeme har jo større tyngdekraft har legemet, så jeg lurer på om jordas bane rundt solen blir større ettervært som sola mister masse, fordi ikke tiltrekningskraften fra sola blir like sterk.

Dette kan selfølgelig bare inntreffe hvis jordas hastighet er konstant noe som den er. Jeg synes dette virker naturlig, men det er bare noe jeg tenkte litt på og synes var interessant så jeg håper noen kan komme med litt mer informasjon. Takker for alle svar :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Jeg vil nok ikke tro at jordas bane rundt solen blir ''større'' fordi solen vokser med tiden, samtidlig som at solen må miste helt sinnsykt med masse for at vi så langt ute i solsystemet skal bli påvirket av det.

For å si det slik; sjansen er større for at sola sluker/brenner oss opp, enn at jordas bane rundt solen blir større.

Lenke til kommentar

Du har teoretisk sett rett i at radien til jordens bane må øke på grunn av solens massetap, men fordi solen taper så liten andel av massen sin er denne effekten negligerbar. Solen mister ca 4*109 kg per sekund, men siden solen sin masse er 2*1030 kg tar det fantastisk lang tid før det blir et vesentlig bidrag.

 

En effekt som antakelig er større er tidevannskrefter som forårsaker at jorden stikker av med litt av solen sitt spinn og dermed øker omløpsradien. Jeg har ikke regnet på det så jeg vet ikke hvor stor effekten er, men for måne-jord-systemet betyr denne effekten at månen fjerner seg fra jorden med nesten 4 cm i året.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Solen vokser med tiden? Den må du nesten forklare.

 

Forøvring fant jeg denne.

 

Den linken var interessant og spennende, veldig bra at du fant den og la den ut i denne tråden. Viser seg faktisk at jordas bane har økt med 11200km i løpet av de siste 4,5mrd åra.

Takker også deg ''-trygve'' som har kommet med mange gode svar på trådene mine.

Foresten tror jeg ikke den store avstanden jorda har til sola har så mye å si for gravitasjonen så lenge jorda er innenfor solas gravitasjonsfelt, men godt bidrag uansett ''del-diablo''.

Endret av mathiasxx9494
Lenke til kommentar

Solen vokser med tiden? Den må du nesten forklare.

 

I likhet med alle andre stjerner mister riktignok solen masse, men den ekspanderer seg i størrelse(Red Giant-teorien), slik at mye av det den mister i form av masse blir ''tatt igjen'' av at solen blir større, noe som også gjør at gravitasjonsfeltet blir større.

Dette er dog min teori(basert fra det jeg har lest og hørt), og jeg er ingen matteekspert, men synes teorien min virker relativt fornuftig. For all del, kan jeg ta feil, men det kan vel også vitenskapen ta. :D

Lenke til kommentar

Solen vokser med tiden? Den må du nesten forklare.

 

I likhet med alle andre stjerner mister riktignok solen masse, men den ekspanderer seg i størrelse(Red Giant-teorien), slik at mye av det den mister i form av masse blir ''tatt igjen'' av at solen blir større, noe som også gjør at gravitasjonsfeltet blir større.

Dette er dog min teori(basert fra det jeg har lest og hørt), og jeg er ingen matteekspert, men synes teorien min virker relativt fornuftig. For all del, kan jeg ta feil, men det kan vel også vitenskapen ta. :D

 

Nei, det er feil. Gravitasjon varierer med masse og radius ( g=G*m/(r*r) ), massetetthet har ingen påvirkning. Når solen blir større (noe den ikke gjør i dette stadiet) er det som følge av at gassene i solen ekspanderer, som igjen er som følge av økt varme/fusjon (samme prinsipp som når det blir varmere i været, så ekspanderer luften i dekkene dine).

Lenke til kommentar

Solen vokser med tiden? Den må du nesten forklare.

 

I likhet med alle andre stjerner mister riktignok solen masse, men den ekspanderer seg i størrelse(Red Giant-teorien), slik at mye av det den mister i form av masse blir ''tatt igjen'' av at solen blir større, noe som også gjør at gravitasjonsfeltet blir større.

Dette er dog min teori(basert fra det jeg har lest og hørt), og jeg er ingen matteekspert, men synes teorien min virker relativt fornuftig. For all del, kan jeg ta feil, men det kan vel også vitenskapen ta. :D

 

Nei, det er feil. Gravitasjon varierer med masse og avstand, massetetthet har ingen påvirkning. Når solen blir større (noe den ikke gjør i dette stadiet, men den har perioder hvor den blir større og mindre) er det som følge av at gassene i solen ekspanderer, som igjen er som følge av økt varme/fusjon (samme prinsipp som når det blir varmere i været, så ekspanderer luften i dekkene dine).

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...