Gå til innhold

Selge Canon 50D for eit værtetta kamera?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

eg har eit Canon 50D med Canon-objektiv som eg er svært fornøgd med, men har blitt litt interessert i Pentax pga værtettinga. Ser det som ei veldig sterk side ved Pentax at eg ikkje treng å vere redd for regn eller kuldegrader (til -10 grader C). Har hatt med 50D-en på lysfest i Bergen, og det var iskaldt, men ingen problemer.

 

Så har eg lest litt om Pentax: K7, K-r og K-x er dei kamera som er aktuelle for meg, og synest det virkar som at Pentax lagar gode speilreflekskameraer. Prismessig havnar eg på K-r, men ønskjer ikkje å misse kvalitet eller funksjonalitet i forhold til det Canon 50D allereie har å tilby.

 

Det eg lurer på er fordelar og ulemper med å skifte ut mitt Canon 50D (for Pentax K-r eller litt mindre sannsynleg K-7) som berre er eit halvt år gammalt. Det eg umiddelbart ser på som positivt er værtettinga, som eg per dato ser som det viktigaste i eit nytt kamera. Det negative er moglegheita for å handle blant veldig mange Canon-objektiv (sjølvsagt andre merker også).

 

Eg har ikkje studert kamera hos Nikon, Olympus, Sony og dei andre merka som finst, så eg er også interessert i å høre litt om andre kamera med god værtetting. Proffkamera til mange titalls-tusen er ikkje aktuelt per dags dato. :)

 

EDIT: k-r og k-x har ikkje værtetting, så då er dei ute av dansen. Blir grubling på K-7.

 

Håpar på svar!

Endret av kazzkizz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pentax' billigmodeller er som du nevner ikke værtettet, de er med andre ord mindre robuste enn kameraet du allerede har. En viktig komponent i et værtettet system er objektivet, det hjelper ikke stort med vanntett hus dersom der kan komme vann inn gjennom fatningen.

 

Pentax har noen rimelige, værtettede objektiver: 18-55mm og 50-200mm WR. Disse er ikke kremen av objektiver, men yter greit til prisen. Ellers må du opp på DA*-serien, hvor objektivene raskt koster mer enn noen av kamerahusene du sikter til.

 

Når det kommer til minusgrader ville jeg ikke bekymret meg, jeg tror ikke noen har slitt noe særlig pga dette. Bare pass på å unngå kondens når du tar kameraet inn i varmen igjen (la det temperere seg i en lufttett plastpose når du kommer inn), så tror jeg at ca alt av speilrefleks oppfører seg knirkfritt.

Lenke til kommentar

Tror heller trådstarter skal slutte å bekymre seg unødvendig og regne med at kamera tåler litt vann like godt som et Pentax.

 

Ingen kamera produsent lager "undervanns DSLR", men litt fornuftig bruk i høljende regnvær, sånn som en plast pose eller dertil innkjøpt plastrekk for kameraer, så er ikke regn noe problem.

 

Mye av den "flisespikkingen" rundt værtetting spesifikasjonene på kameraer har lite eller ingen relevans i praktisk bruk.

 

Folk som bor i tropene med monsun regn bruker også Canon kameraer. Har aldri hørt om at folk bytter til Pentax fordi det tåler "regn bedre"! Regner med at det samme gjelder for 50D i Bergen også.

 

 

Lenke til kommentar

Så pentax kan altså bare droppe værtettinga siden det ikke har noe å si.... :ph34r:

Merkelig konklusjon :whistle:

 

 

 

Kanskje heller konkludere med at værtettingen i Canon 50D ikke er så dårlig som trådstarter tror, eller at Pentax værtetting, på de Pentax kameraene som har værtetting, er så mye bedre enn på 50D at det har noe særlig praktisk betydning.

 

Ingen av dem tåler å senkes ned i havet. :tease:

 

 

Lenke til kommentar
Så pentax kan altså bare droppe værtettinga siden det ikke har noe å si.... :ph34r:

 

Furte-Kjell :p

 

Det er et "ordtak" som sier: et dslr-kamera tåler mindre en du ønsker,men mer en du tror :)

 

Ville kanskje ikke tatt med 50D i styrtregn,men duskregn og noen lette byger burde gå greit,Hvis du skal ha et mer regntett kamera har Canon 7D som er på linje med de proffe Canon kamera angående vær-tetning.

 

Tror ikke du skal bekymre det for mye,bare vær nøye og la kameraet ligge luftig inne en periode etter bruk i regn.

Lenke til kommentar

Selv ville jeg nå ha sett på Pentax K-5. Eneste Pentaxen i mine øyne som holder mål mot de store (greit, K-r har sine finesser den og)

 

Om du har planer om å trashe kameraet står du igjen med Olympus E-5, men hvorfor satse på et system som alltid vil har tekniske* begrensinger ang. bildekvalitet i forhold til Canon, Nikon, Pentax og Sony?

 

*2x crop, er i det minste rom for FX i Pentax sin objektivpark selv om de mangler dette nå.

Lenke til kommentar

Å bytte til Pentax kamera og objektiv kan altså bli ein dyr operasjon, berre for å få værtetting. Det blei litt mindre attraktivt av den grunn. Litt leit, då eg gjerne vil ha med kameraet i alpinbakken sjølv om det er både snø og kaldt. Er ikkje så gira på å ødelegge kameraet mitt, så tar ikkje for store sjangsar.Har brukt det i dusk-regn, men lignande Pentax k-5 under dusjen held eg meg vekke frå. Men trur eg legg frå meg ideen om utbytting, i vertfall inntil vidare. :) Kanskje eit plasttrekk til kamera er ein lur ting?

Lenke til kommentar

tomsi42: Har lest det, men har også søkt etter testar eller erfaringar som skal gi ein indikasjon på kor mykje 60D tåler, men vanskeleg å finne. Har også sett test av 7D på vinterstid*, og det ser veldig bra ut. Men så har eg 50D da.

 

Objektivet eg har i dag er EF-S 18-135mm, men har tenkt å utvide med ein bedre telezoom. Dette objektivet er ikkje like bra som L-objektiv frå Canon, men dersom kameraet ikkje tåler kulde og fukt like bra som eit L-objektiv er det likevel risikosport samme kva objektiv eg har.

 

*

Lenke til kommentar

Så pentax kan altså bare droppe værtettinga siden det ikke har noe å si.... :ph34r:

Neida, de kan bare redusere den til samme nivå som Canikon ;)

 

Jeg har stått i over to timer i striregn på Rudskogen med D80 + 70-200mm f/2.8 VR - uten antydning til problemer.

 

Likeså har jeg brukt D5000 i mange timer ute i -25 grader - igjen uten annet problem enn at batteriet tappet seg endel raskere.

 

Hvis det er noen som trengte "værtetting", så var det meg :D

Lenke til kommentar

Der Pentax har en reell fordel er hvis man vil ha en relativt rimelig løsning og samtidig prioriterer værtetting. Da er det få ting som slår K-5 (evt. K-7, K-20 eller K-10) med 18-55 WR og 55-200 WR.

 

Men hvis man har planer om å kjøpe dyrere optikk, så er ikke Pentax bedre enn Canon og Nikon. Du må kanskje ut med litt mer for å få et tilsvarende værtettet hus som K-5, men forskjellen i totalkostnad blir ikke mye å snakke om.

Lenke til kommentar

Nja, eg er ikkje så sikker på det. Eg tok ein liten sjekk for Pentax K-5 og Caon EOS 7D med ein objektivpark som gir grei fordeling frå vidvinkel til tele, og kom fram til følgjande:

 

Pentax K-5 9725,-

Pentax smc DA 12-24mm F4 ED AL [iF] 7894,-

Pentax smc DA 18-55mm f3.5-5.6 AL WR 1641,-

Pentax smc DA* 60-250mm f4 ED IF SDM 10599,-

Pentax smc DA* 300mm f4 ED IF SDM 9394,-

Sigma 500mm f4.5 APO EX DG AF Tele m/IF 34495,-

 

Sum 73748,-

 

 

Canon EOS 7D 9463,-

Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM 5969,-

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS 1245,-

Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM 8548,-

Canon EF 300mm f/4L IS USM 11989,-

Canon EF 500mm f/4L IS USM 54477,-

 

Sum 95297,-

 

(Alle prisar frå Prisguiden, bortsett frå Sigma 500 mm, som er henta frå fovi.no)

 

Eg har prioritert eigenproduserte objektiv så langt det går, og så like spesifikasjonar som muleg m.o.t. brennvidde og blendartal. For Pentax får du ikkje tak i meir tele enn 300 mm om du ikkje tyr til Sigma, og sjøl der er det heftigaste du får tak i 500 mm. Skal du lenger enn det, så må du på bruktmarkedet, eller spesialbestilla frå Pentax, ettersom eg har forstått. Derfor går ikkje prislista lenger enn til 500 mm. Du ser at prisforskjelen er over 20000,- i Pentax sin favør, men det er 500 mm'en til Canon som gjer den store forskjelen, for byttar du ut den med ein Sigma, så får du:

 

Sigma 500mm F4.5 EX DG HSM 34990,-

 

Sum 75810,-

 

 

Då er ikkje forskjelen så stor, sjøl om den er der. ;)

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Nja, eg er ikkje så sikker på det. Eg tok ein liten sjekk for Pentax K-5 og Caon EOS 7D med ein objektivpark som gir grei fordeling frå vidvinkel til tele, og kom fram til følgjande:

 

Pentax K-5 9725,-

Pentax smc DA 12-24mm F4 ED AL [iF] 7894,-

Pentax smc DA 18-55mm f3.5-5.6 AL WR 1641,-

....

 

Sum 73748,-

 

 

Canon EOS 7D 9463,-

Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM 5969,-

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS 1245,-

...

 

Sum 95297,-

 

(Alle prisar frå Prisguiden, bortsett frå Sigma 500 mm, som er henta frå fovi.no)

 

Eg har prioritert eigenproduserte objektiv så langt det går. For Pentax får du ikkje tak i meir tele enn 300 mm om du ikkje tyr til Sigma, og sjøl der er det heftigaste du får tak i 500 mm. Skal du lenger enn det, så må du på bruktmarkedet, eller spesialbestilla frå Pentax, ettersom eg har forstått. Derfor går ikkje prislista lenger enn til 500 mm. Du ser at prisforskjelen er over 20000,- i Pentax sin favør, men det er 500 mm'en til Canon som gjer den store forskjelen, for byttar du ut den med ein Sigma, så får du:

 

Sigma 500mm F4.5 EX DG HSM 34990,-

 

Sum 75810,-

 

 

Då er ikkje forskjelen så stor, sjøl om den er der. ;)

Det var vell ikke prisforskjellen generelt som ble diskutert. Men hvis man ville ha et "vaer sikkert" system.

 

Naa kjenner jeg ikke Canon saa godt, men 18-55mm IS fra Canon, er vell ikke veldig godt beskyttet mot hardt vaer?

Maa vell 17-55 IS, til ca 10 000 da, tror jeg. ;~)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...