Gå til innhold

Enkel skatteberegning


snakzz23

Anbefalte innlegg

Har brukt denne: http://www.skatteetaten.no/no/Selvbetjening/Skatteberegning/Enkel-skatteberegning-2010/

 

Akkurat hvor presis er denne? Skriver inn årslønna mi 360000kr.

Jeg har ingen typer fradrag eller noe, så skriver ikke inn noe der.

Da får jeg frem at jeg skal betale ~100000kr i skatt?! 260,000kr netto i året? Dette kan da ikke stemme?

 

Er det noen her som kan forklare dumme meg? :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres vel riktig ut.

 

Hva er det du stusser på?

At det "bare" er 27%?

Ja, 27% kan vel umulig være riktig?

 

Satan, nå har du fått dette her i mange varianter, kan du være så vennlig å glemme "at 36% er vel vanlig skatteprosent for sånne som meg"? :D

 

Skatte prosenten som du regner med kalkulatoren til skatteetaten ut må under noen omstendigheter IKKE forveksles med trekkprosenten på skattekortet ditt, denne er regnet ut slik at du skal trekke nok skatt på 10,5 måneder, halvt skattetrekk i desember og feriepenger som det ikke trekkes skatt av.

Endret av noname2010
Lenke til kommentar

Det høres vel riktig ut.

 

Hva er det du stusser på?

At det "bare" er 27%?

Ja, 27% kan vel umulig være riktig?

 

Satan, nå har du fått dette her i mange varianter, kan du være så vennlig å glemme "at 36% er vel vanlig skatteprosent for sånne som meg"? :D

 

Skatte prosenten som du regner med kalkulatoren til skatteetaten ut må under noen omstendigheter forveksles med trekkprosenten på skattekortet ditt, denne er regnet ut slik at du skal trekke nok skatt på 10,5 måneder, halvt skattetrekk i desember og feriepenger som det ikke trekkes skatt av.

Man skatter jo fullt ut på desemberlønna og feriepengene? Det blir jo større trekk resten av året?

 

forresten, mente du ikke "Skatte prosenten som du regner med kalkulatoren til skatteetaten ut må under noen omstendigheter ikke forveksles med trekkprosenten på skattekortet ditt," ?

 

Jeg bruker jo tabelltrekk, så har jo ikke noen prosenter jeg...

Lenke til kommentar

Du får minstefradrag (72 800 i ditt tilfelle) og personfradrag (42 210) på beløpet du betaler 28% skatt av. Klikk på Minstefradrag under Fradrag og Inntektsskatt under Skatteberegning i kalkulatoren, det står der. Riktignok ikke helt enkelt å forstå hvis ikke man visste det fra før, men...

Lenke til kommentar

Om jeg da har forstått riktig, vil jeg ved å velge tabelltrekk 7111 unngå baksmell? Har jeg i det hele tatt lov å velge en tabell selv?

Da er jeg akkurat på 100-lappen, eller er dette helt feil utregning?

 

 

Takk på forhånd :w00t:

Endret av snakzz23
Lenke til kommentar

Sjølv om eg har svart på dette 27 gonger før...ja 100 000 stemmer. Det er riktignok med kalkulator for 2010, det kan være små endringar i 2011. Uansett er det ikkje snakk om den store forskjellen.

 

7111 funker ikkje. Den trekker 8265 i månaden, du skal betale 96 677. Skatt betales i 10,5 månader. 96 677/10,5 = 9207,-

7102 passer betre med eit trekk på 9278 i månaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjølv om eg har svart på dette 27 gonger før...ja 100 000 stemmer. Det er riktignok med kalkulator for 2010, det kan være små endringar i 2011. Uansett er det ikkje snakk om den store forskjellen.

 

7111 funker ikkje. Den trekker 8265 i månaden, du skal betale 96 677. Skatt betales i 10,5 månader. 96 677/10,5 = 9207,-

7102 passer betre med eit trekk på 9278 i månaden.

 

Ok, men kan jeg velge tabell selv? Eller vil Skattefolkene velge en tabell som er mest effektiv for meg?

Lenke til kommentar

Den tar ikkje henysn til noko som helst. Einaste den opplyser om er kor mykje skatt som vil bli trukket med ein gitt tabell og ei gitt månadsløn på ein normal lønning. I juli blir det ikkje trukket skatt og i desember blir det trukket halv skatt. For å kompensere må ein betale meir resten av året.

 

9278*10,5 = 97 419

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt lest noen av svarene du har fått på disse skatte-spørsmålene dine? For meg virker det som om du ønsker å ha ja/nei svar, ikke svar som gir deg mer kunnskap om emnet eller som forklarer hvorfor.

 

Om du leser svarene en gang til så står svaret på det siste(og de fleste foregående) der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...