Gå til innhold

nytt canon eller nikon med ett objektiv til ca 15000


Anbefalte innlegg

Jeg har vært uten et kamera en stund nå og ser da etter et nytt.. jeg studerer så har ikke så veldig god råd de neste 3 årene og ser da etter et nikon eller canon med ett objektiv. av kameraer fra canon er det 550d som frister mest, og d90 fra nikon (kanskje d7000).

Av objektiver har jeg sett på canon 17-55 f.2.8 og 24-105 f4. Av nikonobjektiver har jeg tilgang på et rimeligere 24-70mm, men andre objektiver er jeg litt i villrede på. For begge merkene har jeg sett på 18-200 mm også. Jeg har rundt 15000 jeg kan bruke på kamera og objektiv + - ...

jeg tar bilder av by, natur, dyr, natt, dag, bevegende og stillestående objektiver. ikke så mye mennesker.. videofunksjon er ikke viktig whatsoever.

kan noen hjelpe meg litt i valget? tror jeg har gitt nok informasjon om hva/hvordan jeg skyter :)

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke si at du skal velge det ene eller det andre,men om du går for Canon kan du også vurdere EF-s 15-85 IS, den er ca 2000 kr billigere enn 17-55 f2,8 og så kan du jo legge de i det eksta objektivet du nevner , for 18-200 koster vel rundt 4000 og med de 2000 du sparer på det første så nærmer du deg det beste av det beste 70-200 L f4 IS

 

 

Lenke til kommentar

Vurderer du brukt utstyr?

Hvis ja, ville jeg med den bruken letet etter en Canon 5Dmk2 og en 24-70 f/2.8. tror det skal la seg finne innfor budsjett med litt tolmodighet.

 

Grunnen til dette er at hvis du kjøper dette brukt vil du ha veldig lite tap hvis det viser seg at du blir lei hele fotograferingen. Viser det seg at du blir totalt hektet(som mange blir)er det stoor sannsynlighet for at dette er utstyret du ender med uansett :-)(hvis du havner i Canon leiren:-)

Lykke til

P-R

Lenke til kommentar

Er nok bare på utkikk etter Nikon eller Canon desverre, men takk for forslagene :)

Om jeg hadde funnet et brukt mk2 til en grei pris hadde jeg nok slått til på det, og da åpner det jo seg fler muligheter mtp objektiver, og 24-70 er jo et alternativ til 24-105mm.. hvordan er bruktprisen på mk2 mot bruktprisen på d700?

Lenke til kommentar

Om jeg hadde funnet et brukt mk2 til en grei pris hadde jeg nok slått til på det

 

Med et begrenset budskjett hadde jeg ikke vurdert fullformat kameraer, bruktpriser på D700 har jeg ikke sett på, men brukte 5D Mk II (forsøkes) stadig solgt til merkelig høye priser. Husk at 5D Mk II ligger på rett under 15000 for bare hus i øyeblikket, og er sporadisk på tilbud ennå lavere.

 

Ut fra det du skrev i første innlegg er det også vanskelig å forstå hvordan du skal kunne få fullformatutstyr som dekker vanlig 24/28 til 75/105 pluss en litt lengere brennvidde for dyr, selv en standardzoom blir vanskelig innenfor 15000 uen å gå ned til 5D Mk I.

 

En ny (eller brukt) D90, 50D, 550D eller i nødsfall 60D/D7000 med Tamron 17-50 F2.8 eller tilsvarnede fra Sigma virker mer realistisk. Andre alternativ for objektiv er Nikons 16-85 eller Canons 15-85. Da har du noe litt over entry level for å komme i gang så kan du eventuelt fylle på med en vidvinkelzoom eller telezoom etter hvert hvis du føler behov for det.

 

Det spørs litt på ditt ambisjonsnivå, men det er ikke noe galt med entry level modeller heller hvis du ser bare på bildekvalitet. Det du får ekstra med D90/50D osv går mer på byggekvalitet, bedre handling, større buffer osv.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med se#. Full format er vel noe overkill, og et dråg å dra med seg.

 

På begrenset budsjett ville jeg gått for et brukt hus, og lagt mesteparten av pengene i god optikk. Det viktigste du kan få med nyere hus er vel bedre ytelse på høy ISO.

 

Og hvorfor Canon eller Nikon egentlig?

Da jeg gikk fra Canon til Pentax for noen år siden var det brukervennlighet som veide tyngst, samt værtetting og bildestabilisering i huset. Lukketid, blender, ISO, EV, AE-L, samt nedblending for å se dybdeskarphet - for meg betyr det mye å ha disse lett tilgjengelig på fingerspissene uten å løfte blikket fra søkeren, eller måtte fumle rundt for å finne den rette knappen. Vet ikke hvordan disse tingene er hos Nikon, men jeg var ikke særlig fornøyd med Canon (den gang).

Lenke til kommentar

Valg av Nikon eller Canon fremfor andre merker er vel fordi det er merker jeg er kjent med, og fordi vennene mine hovedsakelig bruker dette, og lån av utstyr blir da lettere, samt å finne et bruktmarked senere, lettere å finne utstyr osv.. men om noen viser meg et godt kamera/objektivkombinasjon så er jeg ikke fremmed for å se på det :)

 

Valget står nå mellom 550d m/24-105 f/4 eller Canon 17-55mm f/2.8 og D90 m/ nikkor 17-77mm f/2.8. som sagt før er ikke videofunksjonen noe jeg legger vekt på. jeg heller litt mot 550d m24-105, men vet ikke om jeg kommer til å savne lysstyrken på det andre objektivet..de 2000 jeg sparer på valg av 24-105 kan jeg jo spare til en 50mm f/1.4 eller en blits..

 

btw.. har mulighet til å få tak i en brukt 5d m1 rimelig. Hvordan stiller den opp mot 550d bildekvalitetsmessig?

Endret av Fotto
Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle ha kun ett objektiv hadde jeg valgt noe som strekker seg ned til 16mm-18mm. 24mm kan bli litt trangt (synes jeg) innendørs, ute i natur osv. Vet ingen ting om de objektivene (Canon og Nikon) men brennviddemessig er det 17-77 som tiltaler meg mest.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle ha kun ett objektiv hadde jeg valgt noe som strekker seg ned til 16mm-18mm. 24mm kan bli litt trangt (synes jeg) innendørs, ute i natur osv. Vet ingen ting om de objektivene (Canon og Nikon) men brennviddemessig er det 17-77 som tiltaler meg mest.

 

Canon har en 15-85 og Nikon har 16-85 begge har stabilisering.

 

Nikon sitt kjenner jeg ikke til,men Canon sitt er relativt nytt og har en forholdsvis rask fokusmotor/stabilisering,samt at det er omtrent på lik linje med de grommeste Canon zoom-objektivene når det gjelder skarphet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nikon sitt kjenner jeg ikke til,men Canon sitt er relativt nytt og har en forholdsvis rask fokusmotor/stabilisering,samt at det er omtrent på lik linje med de grommeste Canon zoom-objektivene når det gjelder skarphet.

Nikon sin utgave får også mye skryt. Den er litt mer kompakt enn Canon utgaven; men yter bortimot like bra optisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...