Gå til innhold

Ny PC, mest til spill. Ca 20 000.


Anbefalte innlegg

Hei!

Har kona på glid til å oppgradere maskinen her hjemme, så har satt sammen en sak jeg gjerne vil ha innspill på.

Primært vil den bli brukt mest til spill, men også musikk og film.

Er såpass mange år siden jeg satt sammen en PC sist, så er ikke helt oppdatert på hardware-fronten..

 

Kommer nok ikke til å overklokke noe, men at den er relativt stillegående er et pluss. Aldri bygd med vannkjøling og slikt før, så har ikke tatt med noe sånt.

 

Priser er tatt fra komplett, og havner på rolige 21 000 med dette oppsettet.

Jeg kan gå litt opp hvis det har mye å si på ytelsen, men det er i grenseland for hva jeg får til slik det er nå :)

 

- Mulig jeg kan bytte ut Win 7 Ultimate med Win 7 Home Premium til mitt bruk? Sparer 700 kroner på det..

 

- Det er ikke ønskelig med flerskjermsoppsett.

 

Hovedkort:

ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366 ATX, 1.690,-

 

PSU:

Chieftec Nitro Series BPS-850C 850W PSU 825,-

 

Kabinett:

Cooler Master HAF 932 Big Tower 1.249,-

 

Minne:

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 Kit w/3x 2GB 709,-

 

Lydkort:

Creative SB X-Fi XtremeGamer PCI, Retail 779,-

 

Skjermkort:

Gainward GeForce GTX 580 1536MB PhysX PCI-Express 2.0,"Golden Sample" 4.595,-

 

Skjerm:

Samsung 24" LCD Syncmaster P2450H 1.995,-

 

CPU:

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 2.295,-

 

CPU kjøler:

Corsair A70 CPU Kjøler Socket 755/1156/1366, 598,-

 

DVD-brenner:

Samsung DVD-brenner SH-S223L/BEBE 229,-

 

Harddisker:

Intel® X25-M SSD 120GB 2,5" SATA II 1.745,-

Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB 465,-

 

 

Tastatur:

Logitech G19 Gaming Keyboard 1.325,-

 

Mus:

ROCCAT Kone+ Max Customization 569,-

 

OS:

Microsoft Windows 7 Ultimate EN OEM, 64bit 1.695,-

 

Div:

ROCCAT™ Apuri Active USB Hub with Mouse Bungee 299,-

 

 

Takker for alle innspill! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvorfor ikke skaffe seg en bluray spiller/brenner når du først skal bruke så mye penger :p Likte oppsettet ditt btw. Men du vil ikke vurdere CoolerMaster HAF-X istedenfor?

 

 

Har et brukbart surroundanlegg med god tv i stua, så bluray blir sett på der, ikke på PC'en.

Og jeg foretrekker å kjøpe blu-ray filmer, så litt meningsløst med en brenner. ;)

 

Kan jo evt slenge inn senere om behovet endrer seg :)

 

HAF-X var ikke dumt det heller. Tittet bare kjapt over når jeg laget listen, men det er kanskje ett bedre alternativ :)

Lenke til kommentar

Har du vurdert å kjøpe fra andre butikker enn komplett? Forholdsvis dyrt der og vil anbefalle deg å sette opp en liste i prisguide for å se hvilken butikk som er billigst.

 

En annen ting er skjermkortet. Det er ikke noe særlig forskjell på "GS" versjonen og et vanlig kort annet enn en liten overklokk som du selv enkelt kan gjøre og en mye høyere pris. Ta en titt på dette kortet. Dette understreker også min påstand om kompletts priser.

 

Vil også anbefalle deg å se på dette kabinettet som er på tilbud for tiden. Er selvfølgelig en smakssak, men etter min mening er det mye mer stilrent og tar seg bedre ut enn det typiske "gaming" kabinettet :)

 

Lagringsdisken du har valgt er en "green" versjon og derfor ikke like rask som andre 7200rpm harddisker.Samsung spinpoint F3 går for å være den raskeste 7200rpm disken og koster 16kr mindre :thumbup:

 

Du bør også velge en annen SSD da den du har valgt er litt gammel.

Endret av Bezzzy
Lenke til kommentar

Kjøp fra en annen nettbutikk og bruk de oppsparte pengene på 2x GTX 570 i SLI :)

 

Bytt SSDen til feks. Vertex 2 / Corsair Force.

 

Og bytt til Home prem. :)

Hvorfor 2 GTX 570 i sli? Det er vel mer gunstig å kjøpe ett godt skjermkort nå som holder i massevis og så kjøpe et annet senere når han behøver mer kraft? Da er det garantert kommet flere og bedre modeller enn det det er nå. Et GTX 580 holder i år fremover, så kan han heller kjøpe et helt nytt senere. SLI/CrossfireX-oppsett krever uansett mye mer strøm og lager høyere temperaturer enn et kort, så sånn sett er det bedre med ett high-end kort enn 2 mid-end kort.

 

Det står at SSD disken du har valgt, kjører på Sata II, noe som er uakseptabelt i dagens samfunn. Dessuten er lesehastigheten svak. Crucial Real C300 64 GB eller 128 GB er bedre alternativer, med Sata III teknologi og greier, og en lesehastighet på 355 MB/s

 

Chieftec har sikkert fått orden på strømforsyningene nå til dags, husker å ha lest noe om det på en Hardware test. Corsair HX/AX er dyrere, men absolutt top notch når det gjelder strømforsyninger, og når du først skal ut med så mye penger, er det jo alltids lurt å ha den beste strømforsyningen som holder lengst. 750 watt holder i massevis, selv med Crossfire/SLI oppsett.

 

Til sist, vent kun en liten stund med å kjøpe PC'en, ettersom Intel's nye prosessorarkitekturblabla Sandy Bridge er rett rundt hjørnet. Kan gi litt bedre ytelse enn dagens prosessorer, og ellers presse priser ned, og det blir dumt å kjøpe en PC akkurat før noe helt nytt innen prosessorer skal lanseres.

Endret av Montseur
Lenke til kommentar

Takker for mange innspill, mye her jeg kan endre på for å få mer ut av kjøpet ser jeg. :)

 

Og jeg tror nok ett 580 holder til mitt bruk enn så lenge, selv om jeg også har vært inne på tanken om SLI. Droppet det pga varme/støy som nevnt over her :)

 

Og nei, det er ikke bare komplett som er alternativ, jeg skal sjekke opp prisguiden før jeg går til innkjøp. Er vel mest av gammel vane jeg henter priser derfra ;)

Endret av robinlar
Lenke til kommentar

Takker for mange innspill, mye her jeg kan endre på for å få mer ut av kjøpet ser jeg. :)

 

Og jeg tror nok ett 580 holder til mitt bruk enn så lenge, selv om jeg også har vært inne på tanken om SLI. Droppet det pga varme/støy som nevnt over her :)

 

Og nei, det er ikke bare komplett som er alternativ, jeg skal sjekke opp prisguiden før jeg går til innkjøp. Er vel mest av gammel vane jeg henter priser derfra ;)

Dustinhome for selvbyggere :love:

Lenke til kommentar

Når du skal svi av ca. 20k på en PC, bør du velge en PSU av god kvalitet. Corsair's AX/HX750/850 er gode alternativer. Det har i det senere også dukket opp flere konkurrenter til disse, men de er i liten grad fanget opp av prisguide.no.

 

http://www.prisjakt.no/category.php?l=s63594407#rparams=l=s63595794

 

Sandy Bridge er rett rundt hjørnet og vil gi bedre ytelse en dagens i7 9xx med 4 kjerner. De vil i tillegg bruke en del mindre effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...