Gå til innhold

Påkjørt bakfra i rundkjøring. Hvem har skylda?


whiteTT

Anbefalte innlegg

Her om dagen kjørte jeg rundt i Storo området. Kom fram til en tre veis rundkjøring, så ikke godt til venstre pga. vinkelen til veien til venstre for meg. Men var sikker på at det ikke var noen biler inne i rundkjøringen allerede. Var halvveis gjennom rundkjøringen da en annen bil kjørte i meg bakfra. Altså den traff venstre hjørne av bak støtfangeren min. Han hadde kjørt inn i rundkjøringen fra veien til venstre for den jeg hadde kjørt inn fra.

 

Han mente at det var jeg som var den skyldige fordi jeg ikke holdt vikeplikten. Han klarte også å overbevise meg til å skrive under skademeldingen der jeg blir framstått som den skyldige. Men etter noen samtaler med bekjente og litt logisk tenkning så er jeg i tvil om det var min feil.

 

Han kjørte jo inn i meg bakfra, altså som betyr at jeg må ha vært inni rundkjøringen før han, og da må det være han som skulle ha vikeplikt for meg.

 

Skulle bare spørre om noen kunne komme med noen meninger og forslag om hvem som har skylden? Jeg eller han som påkjørte meg bakfra`?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er:

Hvem kom først inn i rundkjøringen?

 

Ettersom han traff meg bak og ikke i siden eller fronten av bilen, mens jeg kjørte i relativt lav fart, så det må ha vært meg som var først i rundkjøringen siden han traff meg på den måten. Men han mente at han var i rundkjøringen når han kjørte inn i meg.

Lenke til kommentar

Din skyld. Du har vikeplikt så lenge du hindrer eller forstyrrer noen i en rundkjøring eller høyregående trafikk. Vikeplikten er så "kraftig" at det overgår det meste i en eventuell rettsak. Hvis han derimot kom inn i rundkjøringen etter deg, er det hans feil siden han var bak deg - den som er bak har ansvar for å kjøre med en avstand til deg som gjør at h*n har tid til å stoppe hvis det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Slik jeg tolker det blir du påkjørt bakfra, da er det den som har kjørt på deg sin skyld da han ikke har holdt god nok avstand til å kunne stopppe.

 

Edit : Har du ikke sett den andre og presset deg fram foran slik at bil B ikke klarte å stoppe for deg er det din skyld, hvertfall delvis. Bil B burde ha sett deg og klart å bremse opp uansett.

Endret av trra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var vel ikke tilfeldigvis her dette skjedde?

 

Vinkelen på den innkjøringa er litt kjip, men du må bare stoppe og se godt etter. Jeg tok lappen for 2 år siden (i Oslo), og kjører daglig i Oslo i jobbsammenheng. På kjøreskolen lærte jeg at det ikke var noe som het "førstemann inn i rundkjøringa", men at du skal vike for trafikk som kommer fra venstre i det du skal entre rundkjøringa. Har inntrykk av at de fleste kjører på denne måten også. Uansett, det er aldri lurt å påta seg skyld under utfylling av skademelding. Dette er det forsikringsselskapene som skal bestemme. Er ikke umulig at du blir uten skyld i denne sammenheng, da det hersker mange tolkninger av rundkjøringsreglene. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har aldeles ikke vikeplikt for venstre i en rundkjøring...

 

Hvis vedkommende traff bakenden din må du enten ha rukket å kjøre forbi han, eller han kom inn etter deg, muligens i høyere fart enn han burde, for så å treffe baken din!

 

Jeg tror nok det blir skylddeling, men sjangsen for at han får skylden er større enn at du får den, siden han traff bakenden av bilen din!

Lenke til kommentar

Her er et skisse jeg har laget over situasjonen. Bil A skal forestille bilen min. Blå linjen er min kjørelinje og den grønne er bil B sin. Litt feilplassert bilene kanskje. Kan hende at bilene var litt nærmere innkjøringene.

Bil B ligger i feil felt visst han skulle rett frem.

De som ligger bak skal holde slik avstand at de skal klare å stoppe før en smell skjer. Så bil B har skylda i det her tilfelle.

Lenke til kommentar

Hvilket felt vedkommende lå i er uintressant, da det ikke har betydning hvor noen av bilene skal, men hvor de var i det tidspunktet bil A eller B entret rundkjøringen.

 

Hvor store er skadene på bilene? Det er noe som kan avgjøre hvem som var først inn. Er det små skader betyr det at begge biler har holdt ca. samme hastighet og dermed er det bil B som har kommet inn først. Er det store skader betyr det sansynligvis at bil B har holdt for høy hastighet inn, og da er det også sansynlig at bil A var først inn.

 

Faktum er at en påkjørsel bak kan skjeldent avgjøres med vikeplikt når hastighetene er såpass lave som det forventes i en runkdjøring. Enhver aktpågivende fører klarer å stoppe for noen som kommer inn så tidlig at kollisjon ville skjedd bak.

 

Uansett vil saken bli avgjort basert på skademelding. Krysser man av for "ikke fult trafikkskilt om vikeplikt" eller "kjørte inn i rundkjøring" mens motpart har "var inne i rundkjøring" har man nok ikke så mye å si uansett.

Lenke til kommentar

Man har aldeles ikke vikeplikt for venstre i en rundkjøring...

 

Jo. Du har sett vikepliktsskiltet som er plassert sammen med rundkjøringsskiltet, ikke sant? Det betyr at du har vikeplikt for alle som er i rundkjøringen. Så med mindre noen kjøre feil vei, da kommer de som er inne i rundkjøringen fra din venstre side.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man har aldeles ikke vikeplikt for venstre i en rundkjøring...

 

Jo. Du har sett vikepliktsskiltet som er plassert sammen med rundkjøringsskiltet, ikke sant? Det betyr at du har vikeplikt for alle som er i rundkjøringen. Så med mindre noen kjøre feil vei, da kommer de som er inne i rundkjøringen fra din venstre side.

 

Alle har da vikelpiktskiltet! Og at man har vikeplikt for de e rundkjøringen, tok jeg i min første kommentar som en selvfølge at alle vet.

 

Du har ikke vikeplikt for alle som kommer fra venstre arm. Det var det jeg mente!

Forutsett at man kjører inn i rundkjøringen før dem, noe nesten ingen gjør. De fleste står å venter på at alle biler som kommer fra venstre skal passere.

Lenke til kommentar

Det var vel ikke tilfeldigvis her dette skjedde?

 

Vinkelen på den innkjøringa er litt kjip, men du må bare stoppe og se godt etter. Jeg tok lappen for 2 år siden (i Oslo), og kjører daglig i Oslo i jobbsammenheng. På kjøreskolen lærte jeg at det ikke var noe som het "førstemann inn i rundkjøringa", men at du skal vike for trafikk som kommer fra venstre i det du skal entre rundkjøringa. Har inntrykk av at de fleste kjører på denne måten også. Uansett, det er aldri lurt å påta seg skyld under utfylling av skademelding. Dette er det forsikringsselskapene som skal bestemme. Er ikke umulig at du blir uten skyld i denne sammenheng, da det hersker mange tolkninger av rundkjøringsreglene. Lykke til!

 

Akkurat her det skjedde! Dessverre så var jeg så stresset med å hente moren min på legevakta at jeg lot han fylle ut skademeldingen. Men på skissen han har tegnet så ser det ut som han er i ferd med å treffe venstre side av bilen min, og ikke bak. Mens skadene på begge bilene viser tydelig at han traff meg bakfra. Kan det hende at forsikringen kan bedømme etter skadene på bilen og finne ut at skademeldingen ikke stemmer overens med skadene?

Endret av whiteTT
Lenke til kommentar

Slik jeg tolker det blir du påkjørt bakfra, da er det den som har kjørt på deg sin skyld da han ikke har holdt god nok avstand til å kunne stopppe.

 

Edit : Har du ikke sett den andre og presset deg fram foran slik at bil B ikke klarte å stoppe for deg er det din skyld, hvertfall delvis. Bil B burde ha sett deg og klart å bremse opp uansett.

Hehe, dette er helt offtopic, men fet avatar TRRA...

 

Jeg vet hvem han kisen er ;)

Lenke til kommentar

Spesiell situasjon. Som gxi skriver vil dette avgjøres av hvor bil B befant seg når du entret rundkjøringen. Dersom han holdt så høy fart at han "tok deg igjen" og traff deg bak, vil han sitte med skylden som ved en påkjørsel bakfra. Dersom bil B hadde entret rundkjøringen før deg, vil du sitte med skyld grunnet vikeplikt.

 

Begge biler ligger for øvrig korrekt plassert, i den grad feltvalg er interessant. For skyldspørsmålet er feltvalg ikke interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...