Gå til innhold

Kjøpe Nex vg10 eller speilreflekskamera?


Anbefalte innlegg

Jeg er nå i ferd med å kjøpe kamera. Like før jeg kastet meg over Nex Vg10 i går, fikk jeg en kommentar fra min kone som også ønsker seg speilreflekskamera. Hun lurte på hvorfor jeg ikke la alle pengene i et speilreflekskamera som også filmer i HD. De burde da kunne filme like bra...

 

Jeg må si jeg ikke kunne svare på det, og satte kjøpe på vent til jeg får litt mer kunnskap om dette. Hvorfor kjøpe Nex vg10 som er så stor, når jeg kan kjøpe speilreflekskamera som tar flotte bilder og video? Hva er fordelen EGENTLIG med Nex vg10? Trenger noen argumenter her for å overtale kona her! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut ifra din beskrivelse hørtes ikke dette ut som en avansert bruker av kamera. Derfor vil jeg ikke anbefale å filme med speilrefleks. Her er argumentene mot video på speilrefleks (som du kan fortelle kona):

- Krever at man har litt erfaring og peiling på video fra før av

- Video på speilrefleks er fortsatt nytt og har en del barnesykdommer

- Hvis en nybegynner filmer med speilrefleks kan/vil resultatet bli dårligere enn om en brukte et videokamera (blant annet på grunn av autofokus)

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så kan du også ta stillbilder med Nex vg10; men det er video som er primærbruken.

 

Med speilrefleks (og speilløst systemkamera), så blir problemstillingen omvendt.

 

Så hvis du skal ta mest video, så tror jeg nok en Nex-vg10 er bedre. Hva med å spandere en Nex-5 på fruen i tillegg. Så kan hun konsentrere seg om bildene og du om video ...

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så kan du også ta stillbilder med Nex vg10; men det er video som er primærbruken.

 

Med speilrefleks (og speilløst systemkamera), så blir problemstillingen omvendt.

 

Så hvis du skal ta mest video, så tror jeg nok en Nex-vg10 er bedre. Hva med å spandere en Nex-5 på fruen i tillegg. Så kan hun konsentrere seg om bildene og du om video ...

 

Da har jeg gått til innkjøp av speilrefleks. Det ble Canon 550d. Sjekket på nettet og jeg ble ganske imponert over kvaliteten på videoen til dette kameraet. Men nå som jeg sitter med det i hendene må jeg si jeg er noe skeptisk. Jeg får kun sjekket ut kvaliteten på opptakene gjennom AV-kabel til TVen, siden PCen min ikke klarer spille av HD-videoer. Det jeg lurer på da er om jeg mister mye kvalitet når jeg ser på det? Fordi kvaliteten imponerer meg ikke mye. En del mer støy på videoene enn jeg hadde trodd, og vanskelig å holde ting i fokus, selv om jeg var forberedt på det og trening gjør mester.

 

Tror nok jeg uansett ender opp med å kjøpe en Nex-10vg til sommeren sammen med en Imac. Men om noen vet om dette med kvalitet på videoen og AV-kabel så hadde jeg satt pris på en tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Har du TV med HDMI så bør du skaffe en HDMI-kabel. Da får du digital overføring hele veien og best mulig kvalitet. Hvis PCen din ikke fikser Full HD fra 550D kan du alltids transkode til et format den klarer. Hvor gammel er PCen, hvilken modell? De fleste som er kjøpt de siste 2-3 årene bør greie å dekode Full HD hvis det ikke er en veldig billig modell.

Lenke til kommentar

Har du TV med HDMI så bør du skaffe en HDMI-kabel. Da får du digital overføring hele veien og best mulig kvalitet. Hvis PCen din ikke fikser Full HD fra 550D kan du alltids transkode til et format den klarer. Hvor gammel er PCen, hvilken modell? De fleste som er kjøpt de siste 2-3 årene bør greie å dekode Full HD hvis det ikke er en veldig billig modell.

 

Her var jo det noen tips jeg skal sjekke ut. Om jeg kjøper en HDMI-kabel, vil jeg da se den VIRKELIGE kvaliteten til bildene og videofilene? Jeg tenkte kanskje kameraet begrenset det, slik at det ikke var vits å bruke HDMI, og at det var derfor det fulgte med en AV-kabel.

 

Software skal jeg legge inn i løpet av helgen..

 

PCen er bærbar og over 2 år gammel, og kostet vel rett rundt 6000 kr.

Endret av SamsungGalaxy
Lenke til kommentar

Støy med høy ISO i dårlig innelys blir det. Sånn er det både med videofilming og stillbilder.

 

At det er vanskelig å fokusere manuelt og at autofokus er ræva - ja, sånn er det. Også derfor videokamera blir anbefalt dersom du først og fremst skal filme video. Det er mer jobb med speilrefleks, men du kan få noen spektakulære resultater. :)

 

Et annet objektiv enn kitobjektivet, med bedre fokusring, er å anbefale for manuell fokusering.

 

 

Men - som du sier - øvelse gjør mester. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Om jeg kjøper en HDMI-kabel, vil jeg da se den VIRKELIGE kvaliteten til bildene og videofilene?

 

Når det gjelder stillbilder er svaret klart nei, en Full Hd Tv har rundt 2MP oppløsning mens kameraet har 15MP, og det er i 3:2-format så stillbilder vil bli kraftig redusert i størrelse (og oppløsningsevne) på en TV. Jeg har aldri prøvd å vise video (eller bilder) rett fra kameraet på TV, men video burde bli rimelig nærme optimal kvalitet, men jeg vet ikke hvor bra dekoderen i kameraet er.

 

En vel to år gammel bærbar vil nok slite med Full Hd hvis den ikke har skjermkort som gjør dekodingen, men transkoder du til 720p er det en bra sjanse for at det går bra. Du kan jo også prøve å spille av med VLC hvis det ikke er den du bruker allerede.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gratulerer med nytt kamera (550D). Ser selv på om jeg skal kjøpe dedikert videokamera, eller et slr/systemkamera som kan filme HD som jeg kan filme familie, barn med. Kansje jeg oppgraderer mitt canon 30D eller går for et nytt system, vanskelige valg. Hører gjerne på dine erfaringer, fokusproblemer etc når du filmer med 550D.

Endret av Plutoid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...